NEW YORK - Guvernérka New Yorku Kathy Hochulová v stredu prekvapujúcim krokom oznámila zastavenie vysoko kontroverzného plánu spoplatňovania Manhattanu. Rozhodnutie, ktoré prichádza v čase, keď sa New York pripravuje na voľby v roku 2024, podnietilo diskusie o politických a ekonomických dôsledkoch mýtneho programu.
Hochulová uviedla, že odložila implementáciu plánu spoplatnenia preťaženia kvôli obavám z rastúcich životných nákladov a ekonomického zotavenia New Yorku z pandémie COVID-19. Zdôraznila, že návštevnosť kancelárií na Manhattane sa ešte nevrátila na úroveň pred pandémiou a mestská časť sa stále potýka s mierou neobsadenosti komerčných miest presahujúcou 20 percent. "Vzhľadom na tieto finančné tlaky nemôžem pridať ďalšie bremeno pracujúcim a obyvateľom strednej triedy v New Yorku alebo vytvoriť ďalšiu prekážku pre naše ďalšie zotavovanie," povedala Hochulová.
Plán stanovovania cien za preťaženie na Manhattane bol prvýkrát predstavený a schválený v roku 2019 pod správou vtedajšieho guvernéra New Yorku Andrewa Cuoma. Cieľom plánu bolo zriadiť mýtny systém pre vozidlá vstupujúce do najviac preťažených oblastí Manhattanu, predovšetkým južne od 60. ulice, počas špičiek. Táto iniciatíva bola súčasťou širšieho úsilia o zníženie dopravných zápch, zníženie znečistenia a generovanie príjmov pre Metropolitan Transportation Authority (MTA) na podporu zlepšenia infraštruktúry verejnej dopravy.
Časť New Jersey však legálne napadla plán určovania cien za preťaženie a v roku 2023 podala žalobu na ministerstvo dopravy USA za schválenie mýta. Administratíva štátu New Jersey tvrdila, že federálna vláda musí vykonať komplexnejšiu štúdiu vplyvu plánu na životné prostredie.
Reakcie na zastavenie boli zmiešané. Guvernér New Jersey Phil Murphy poďakoval Hochulovi za pozastavenie začiatku spoplatňovania kongescií. „Hoci sme mali s kolegami v New Yorku rozdielne názory na implementáciu spoplatňovania preťaženia, vždy sme mali spoločnú víziu rastu našej regionálnej ekonomiky, investovania do infraštruktúry, ochrany nášho životného prostredia a vytvárania dobre platených pracovných miest na oboch stranách. z rieky Hudson,“ uviedol Murphy vo vyhlásení.
Niektorí zástancovia hromadnej dopravy a životného prostredia, ktorí podporujú plán pre jeho potenciál znížiť dopravné zápchy a znečistenie, vyjadrili sklamanie. "Je to hrozná správa pre tranzitných vodičov v celom regióne," povedala Lisa Daglian, výkonná riaditeľka Stáleho občianskeho poradného výboru MTA.
Zdá sa, že zastavenie spoplatňovania Manhattanu je ovplyvnené aj nadchádzajúcimi voľbami v roku 2024. Plán spoplatňovania dopravných zápch, ktorý zahŕňa mýto vo výške 15 amerických dolárov za vozidlá vchádzajúce do centra Manhattanu, čelil značnému odporu, najmä zo strany obyvateľov predmestí a vonkajších mestských častí, ktorí ho považujú za finančnú záťaž. Túto opozíciu využili republikáni, ktorých cieľom je použiť mýto ako kľúčovú otázku na výzvu demokratov vo voľbách v roku 2024.
Republikánski stratégovia považujú mýto za príležitosť kritizovať demokratov za to, že zvýšili finančnú záťaž voličov, najmä v období poznačenom ekonomickými problémami, ako je inflácia. Vo svojich kampaniach plánujú poukázať na mýto, aby získali podporu voličov a postavili demokratov do defenzívy.
Hochulovej rozhodnutie zastaviť implementáciu môže byť strategickým krokom na zmiernenie potenciálnych politických škôd a riešenie obáv voličov pred voľbami.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies