NEŽNÁ REVOLÚCIA v školstve: Všetkých 89 ZMIEN

NETKY.SK • 22 August 2024, 15:40 • 2 min
NEŽNÁ REVOLÚCIA v školstve: Všetkých 89 ZMIEN

BRATISLAVA - Vláda schválila súbor školských zákonov, ktorý nazvala nežnou revolúciou vo vzdelávaní. Obsahuje desiatky veľmi praktických a nových inovatívnych zmien.

slovakia

left justify in out

"Zmeny sú zamerané na zvýšenie kvality, dostupnosti a efektívnosti slovenského školstva," uviedol minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky Tomáš Drucker na tlačovej konferencii.

MATERSKÉ ŠKOLY

1. Prechod na normatívne financovanie materských škôl

2. Určenie spádovej materskej školy rovnakým  spôsobom, ako to je v prípade základných škôl (v obci, v dohode medzi obcami alebo nariadeným RÚŠS).

3. Úprava maximálnej výšky mesačného príspevku na čiastočnú úhradu výdavkov v MŠ (obmedzenie školného v MŠ).

4. Zavedenie možnosti riešenie havarijného stavu resp. dohadovacieho konania pre MŠ

5. Zavedenie nového príspevku na úhradu nákladov súvisiacich s účasťou detí na aktivitách. Zároveň sa vypustí príspevok na výchovu a vzdelávanie detí MŠ.

6. Spresnenie podmienok pre nárok na rodičovský príspevok pre deti, ktoré neboli prijaté na predprimárne vzdelávanie - rodič musí najprv využiť opravné prostriedky, ktoré má k dispozícii

7. Umožnenie prijatia jedného dieťaťa do dvoch materských škôl napr. z dôvodu turnusovej alebo zmennej práce rodičov a striedavej starostlivosti

8. Umožnenie zriadenia zariadenia školského stravovania ako súčasti materských škôl pre ústredné orgány štátnej správy

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

ŠPECIÁLNE VÝCHOVNE ZARIADENIA (ŠZV – reedukačky)

9. Obmedzenie posunu dieťaťa do ŠVZ bez predošlej diagnostiky - diagnostikovať sa môže v centre alebo aj v CPP či ambulantným psychiatrom.

10. Širšie zapojenie zákonného zástupcu do reedukačného procesu.

11. Zavedenie financovania ŠVZ podľa najvyššieho počtu detí, ktoré môžu byť prijaté do takéhoto zariadenia

12. Zavedenie pozície školského inšpektora pre ŠVZ a zariadenia poradenstva a prevencie (doteraz to robili odborníci z praxe).

13. Umožnenie prevodu materiálno-technického zabezpečenia ministerstvom školstva aj na školy zriadené pri špeciálnych výchovných zariadeniach

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

SIEŤ ŠKÔL

14. Obec určuje zaradenie a vyradenie zo siete pre MŠ a ZŠ preneseným výkonom, uznesením obecného zastupiteľstva. Je to vyčistenie procesu a zjednodušenie úpravy siete.

15. MŠ môže kraj odteraz zriadiť iba tam, kde je organizačnou zložkou aj SŠ.

16. Poskytnutie lepších informácií pre obce a samosprávne kraje o školách a školských zariadeniach na svojom území.

17. Zmena systému úpravy siete tak, že pri vyradení školy alebo školského zariadenia zo siete sa automaticky vyraďujú zo siete aj ich organizačné zložky a elokované pracoviská

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

INŠPEKCIA A VYRADENIE ZO SIETE

18. Zvýšenie sadzieb pokút inšpekcie - do 1500 eur pri nedostatkoch, 3000 eur pri závažných nedostatkoch, 7000 eur pri vymenovaní nekvalifikovanej osoby a 15 tisíc eur ak to má závažné dôsledky na kvalitu riadenia - všetko aj opakovane.

19. Ak ministerstvo zistí závažné porušenie VZN, tak môže konať aj ex offo, nemusí čakať na inšpekciu - avšak ŠŠI to musí overiť.

20. Zabránenie tomu, aby riaditeľ sa mohol opätovne uchádzať o rovnakú pozíciu aj po odvolaní inšpektorom.

21. Možno pre ministerstvo prerušiť výchovu v škole, kde sa už začalo konanie o vyradení zo siete - alebo školy, kde môžu byť deti ohrozené.

22. Zjednodušenie a racionalizácia procesu zrušovania škôl a školských zariadení.

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

STREDNÉ ŠKOLY

23. Optimalizácia procesu určovania počtu žiakov prvého ročníka v dennej forme štúdia stredných škôl - prvý návrh dá ministerstvo, kraj prerokuje a dá svoj návrh zmien, pričom naďalej počet žiakov prvého ročníka určuje samosprávny kraj a naďalej v odvolacom konaní rozhoduje ministerstvo školstva

24. Optimalizácia procesu tvorby rozpisu žiakov prvých ročníkov osemročných gymnázií, po novom bude totožný ako v prípade ostatných stredných škôl.

25. Zjednodušenia procesu prijímacieho konania na SŠ vrátane vo fáze prijímania uchádzačov "na nenaplnený počet miest"

26. Možnosť spájania tried pre žiakov viacerých ročníkov jedného učebného odboru v odbornej škole

27. Opravené termíny prihlášok na stredné školy

28. Študenti prijatí na talentové odbory sú vyradení z ďalších prihlášok na netalentové odbory - redukcia čakania pre študentov

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

SPOJENIE ŠKÔL

29. Zjednodušenie administratívneho postupu pri spájaní škôl a vzniku spojených škôl - jednotky sa plynulo stanú organizačnými zložkami bez ich zrušenia.

30. Úprava pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov pri spájaní škôl

31. Zmena označenia organizačných zložiek spojených škôl


DUŠEVNÉ ZDRAVIE DETÍ

32. Zákaz mobilných telefónov v ZŠ.

33. Riaditeľ má byť odvolaný, ak nerieši sociálno-patologické javy žiakov, najmä šikanu medzi deťmi.

34. Ale zároveň odvolanie riaditeľa bude možné už iba zo "závažných" dôvodov (aby sa to nedalo zneužívať).

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

ŠPECIÁLNE ŠKOLSTVO

35. Špeciálne školy sú premenované na "školy pre žiakov zo zdravotným znevýhodnením". Špeciálne triedy tiež na "triedy pre deti a žiakov zo zdravotným znevýhodnením".

36. V názve špeciálnej školy bude uvedené, aký typ znevýhodnenia bude riešiť (napr. sluchové). Pre tie, ktoré sa nešpecializujú, to uvedené nebude.

37. Do špeciálnej triedy sa tak už nedá dať žiak iba výlučne z vývinu zo sociálne znevýhodneného prostredia.

38. Umožnenie nástupu detí zo špeciálnych škôl na F odbory stredných odborných škôl.

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

DESEGREGÁCIA

39. Špecifikácia definície segregácie podľa požiadaviek EK

40. Špecifikácia, že desegregačné opatrenia sa nemajú iba prijať, ale aj sa uskutočňovať

41. Zavedenie právne záväzných desegregačných štandardov

42. Zákaz dvojzmennej prevádzky na základných školách

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

PREDČASNÉ UKONČENIE ŠKOLSKEJ DOCHÁDZKY

43. Zavedenie systému včasného varovania pred predčasným ukončením školskej dochádzky – podporuje tzv. projekt PUŠD od VÚDPaP

44. Definícia pojmu – žiak v riziku predčasného ukončenia školskej dochádzky

45. Zmena definície trvania povinnej školskej dochádzky do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕši 16. rok veku

46. Povinnosť školy nahlásiť na obec, ak žiak je vylúčený z cirkevnej alebo súkromnej školy – aby rodič nemohol „opomenúť“ nahlásenie

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

INKLÚZIA A PODPORNÉ OPATRENIA

47. Sociálny pracovník - nová definícia tejto pozície v školskom zákone (ale už nie ako odborný zamestnanec) – časť agendy prevzal sociálny pedagóg

48. Spresnenie podporných opatrení v materských školách.

49. Rozšírenie rozsahu dát, ktoré sú evidované pri poskytovaní podporných opatrení.

50. Administratívne zjednodušenie žiadosti o podporné opatrenie

51. Zavedenie školského podporného tímu medzi činnosti podpornej úrovne druhého stupňa (t. j. nielen na prvom stupni)

52. Ak riaditeľ neumožní žiakov s ťažkým zdravotným postihnutým vzdelávať sa, musí im to oznámiť písomne

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

NÁRODNOSTNÉ ŠKOLSTVO

53. Vyčistenie definície národnostného školstva vrátane školy s vyučovacím jazykom a školy s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny.

54. Zavedenie podporných opatrení v materinskom jazyku detí a žiakov v národnostných školách.


VZDELÁVANIE CUDZINCOV

55. Zavedenie povinného vzdelávania pre ukrajinské deti (cudzincov)

56. Poskytovanie údajov pre partnerov v prospech riešenia problému zaškolenosti Ukrajincov

57. Premenovanie špecializovaných tried na adaptačné triedy - vyjasnenie významu a indikácia možnosti využívania aj pre účely adaptácie cudzincov, odídencov

58. Zjednodušenie podmienok pre vykonanie externého testovania pre cudzincov

59. Výnimka z externého testovania zo slovenčiny pre žiakov, ktorí boli dlhodobo v zahraničí - napr. odídenci

60. Výnimka pre ukrajinských učiteľov a odborníkov z povinnosti poznať štátny jazyk – dočasné integračné opatrenie

61. Personálne zabezpečenie dobrovoľníkov pracujúcich s ukrajinskými deťmi – umožniť aj bez znalosti slovenčiny

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

PEDAGOGICKÍ ZAMESTNANCI

62. Zavedenie kompenzačného príspevku pre pedagogických a odborných zamestnancov.

63. Prispôsobenie atestácií k cyklovému systému

64. Spresnenie podmienok činnosti supervízora vrátane znižovania úväzkov

65. Osoby, ktoré majú vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa, a zároveň pedagogicky pôsobia na vysokých školách minimálne tri roky, majú byť uznaní kvalifikovanými aj bez potreby doplňujúceho pedagogického štúdia

66. Posilnenie možnosti zamestnancov zúčastniť sa na študijných súťažiach – môžu v rámci práce pripravovať deti aj robiť dozor.

67. Výnimka zo špecializovaného vzdelávania pre učiteľov materských škôl a neplnoorganizovaných ZŠ kvôli chýbajúcemu personálu.

68. Časová lehota 120 dní na vykonanie atestačnej skúšky.

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

DEBYROKRATIZÁCIA

69. Zrušenie viacero neefektívnych resp. duplicitných úloh - napr. oznámenie o tom, že žiak ZŠ chodí do školy mimo školského obvodu pre riaditeľa ZŠ daného školského obvodu.

70. Odstránenie duplicity informovaného súhlasu pri podporných opatreniach

71. Administratívne zjednodušenie upraveného prijímacieho konania pre deti zo špeciálnymi potrebami.

72. Umožnenie vydania náhradného dokladu o získanom vzdelaní so zmenenými údajmi v prípade zmeny mena, priezviska alebo rodného čísla

73. Riešenie jazykovej náročnosti maturít v druhom jazyku bilingválnych škôl.

74. Uľahčenie pravidiel pre medzinárodné programy - platia pre nich pravidlá štátu, ktorého sa program týka.

75. Zrušenie psychodiagnostického vyšetrenia do strednej športovej školy - spresnenie znenia

76. Debyrokratizácia pri určovaní dochádzky žiakov, ktorí študujú podľa individuálnych vzdelávacích programov

77. Definícia spôsobu určenia, ktoré vyučovacie predmety sa (ne)hodnotia číselne

78. Spresnenie podmienok, za ktorých je možne prijať na základné vzdelávanie dieťa, ktoré ešte nedovŕšilo 6 rokov veku alebo dieťa, ktoré absolvovalo predprimárne vzdelávanie v zahraničí

79. Uľahčenie personálnych podmienok pre učiteľov prichádzajúcich na Slovensku v rámci bilaterálnej spolupráce

80. Umožnenie zamestnať človeka na voľné miesto iba do konca školského roka (a nie na jeden celý školský rok, ako je teraz).

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

DÁTOVÁ POLITIKA

81. Umožnenie získania údajov štátnych sociálnych dávkach, dotácii na podporu výchovy k plneniu školských povinností dieťaťa a dotácii na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa od Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny

82. Umožnenie, aby ÚPSVaR poskytoval štátnym partnerom dáta zo svojho informačného systému - napr. pre prípad poberateľov rodičovského príspevku kvôli nepriatiu do spádovej materskej školy.

83. Lepšie zdieľanie administratívnych dát s vlastnými PRO ministerstva

84. Zosúladenie spôsobu zasielania údajov do centrálneho registra s požiadavkami aplikačnej praxe a cieľmi elektronickej verejnej správy.

85. Rozširuje sa účel, na ktorý ministerstvo školstva spracúva a poskytuje osobné údaje z centrálneho registra

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: freepik.com

INÉ JEDNOTLIVOSTI

86. Optimalizuje sa úprava katalógu inovácií (a experimentálneho overovania) v nadväznosti na potreby aplikačnej praxe.

87. Úprava prijatia detí, ktoré sa ocitnú v starostlivosti centra pre deti a rodiny, do MŠ, ZŠ a SŠ

88. Jasné pravidlá: keď sa škola rozhodne poskytovať výchovu a vzdelávanie nad rámec školského vzdelávacieho programu, alebo nad rámec inovácií, ktoré sú zapísané v katalógu inovácií, bude tak môcť urobiť na základe prerokovania v pedagogickej rade školy a rade školy alebo informovaného súhlasu rodičov.

89. Zavedenie skratiek verejná škola resp. verejná materská škola (čistenie postavenia škôl a škôlok, ktoré nie sú súkromné ani cirkevné). Zároveň sa zruší skratka "regionálne školstvo."


Zdroj: Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR, Foto: Netky

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Viktória Gromová

Študentka Dubnického inštitútu, odbor učiteľstvo praktickej prípravy v ekonomických predmetoch. pre redakciu Netky píšem domácu politiku a domáce dianie. O politiku sa zaujimam od 17 rokov a aktívne sa jej venujem od 19. Rada čítam ekonomické knihy. Zaujimam sa aj o celosvetové dianie.

Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies