NITRA - Mesto spod Zobora si odnáša prestížne ocenenie v súťaži o Národnú cenu Slovenska za kvalitu a spoločenskú zodpovednosť. Vďaka moderným manažérskym prístupom a zlepšeniu procesov sa Nitriansky samosprávny úrad dostal na historicky najnižšie úrovne zadlženosti. Mnohé mestá by sa mohli inšpirovať tým, ako šetrne a efektívne hospodári.
Víťazným mestom v súťaži o Národnú cenu Slovenska za kvalitu a spoločenskú zodpovednosť sa stalo mesto Nitra. Ocenenie získalo v kategórii kvalita. Súťaž vyhlasuje Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.
Hovorca mesta Tomáš Holúbek uviedol, že cieľom tejto súťaže je zapojiť čo najväčší počet organizácií verejnej správy a podnikateľských subjektov do implementácie moderných manažérskych metód. "Tieto metódy vedú k zvyšovaniu efektivity a výkonnosti organizácií, čím sa zároveň zlepšuje kvalita života občanov. Je pomerne výnimočné, že mestá získavajú národné ocenenia," zdôraznil Holúbek.
Súťaž v kategórii kvality, v ktorej Nitra triumfovala, sa riadi manažérskym modelom CAF. "Po jeho zavedení sme sa v Nitre začali venovať riadeniu procesov a projektov podobne ako v súkromných firmách. Výsledkom je napríklad zlepšenie schopnosti získať viac finančných prostriedkov z externých zdrojov, vrátane fondov EÚ. Tým sa nám podarilo dosiahnuť historicky najnižšie zadlženie mesta," vysvetlil primátor Marek Hattas.
Ako uviedlo samotné mesto Nitra: „Nie je obvyklé, aby národné ceny vyhrávali mestá. Ocenené bývajú zväčša ministerstvá alebo organizácie, ktoré pod ministerstvá spadajú. Okrem nich súťažia ešte napríklad školy, mestá alebo samosprávne kraje.“
Primátor Marek Hattas poďakoval všetkým zamestnancom radnice, ktorí prispeli k získaniu tohto ocenenia. Upozornil však, že keď nastúpil do funkcie v roku 2018, zažil „menší šok“, keď zistil, že na mestskom úrade neexistuje žiadne riadenie projektov a procesov. Tento problém sa postupne začal riešiť, čo viedlo k zlepšeniu schopnosti mesta získavať viac peňazí z externých zdrojov, vrátane eurofondov. Vďaka tomu sa Nitriansky samosprávny úrad podarilo dostať na historicky najnižšie úrovne zadlženosti.
Podľa jeho slov sa radnici podarilo nastaviť procesy na mestskom úrade tak, aby sa efektívne riadili investičné projekty a ďalšie aktivity. "Mesto spustilo novú webovú stránku, ktorá bola vytvorená na základe reálnych potrieb obyvateľov. Táto stránka je prehľadná a umožňuje rýchly prístup k potrebným informáciám. Organizácia klientskeho centra je optimalizovaná na základe údajov zo systému, čo výrazne zlepšilo efektivitu. Občania to pocítili na skrátených čakacích dobách a rýchlejšom vybavení ich záležitostí," povedal prednosta mestského úradu Martin Horák.
Mesto tiež vyvinulo niekoľko verejne prístupných databáz, kde si občania môžu jednoducho nájsť informácie o poskytovaných sociálnych službách, umiestnení krytov civilnej ochrany či inžinierskych sietí. "Aktívne sa zapájame do výmeny skúseností medzi mestskými úradmi a ďalšími verejnými inštitúciami, čo vedie k zdieľaniu praktických skúseností, vzájomnému učeniu sa a porovnávaniu výkonu na základe objektívnych dát," dodala Monika Reiskupová, metodička modelu CAF.
Mestu samozrejme gratulujeme a zároveň sa z úspechu tešíme. Mnohé mestá by si mohli z Nitry veru vziať príklad, ako šetrne a spôsobilo hospodáriť.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies