BRATISLAVA - Komisárovi Európskej komisie pre poľnohospodárstvo a eurokomisárke pre kohéziu a reformy odchádza zo Slovenska jasná správa. Je informáciou o tom, že do dnešného dňa na Slovensku nedošlo k reálnej implementácii prístupu LEADER a nástroja CLLD, čo paralyzuje kľúčový koncept regionálneho rozvoja na lokálnej úrovni.
Situácia ubližuje vidieku
"Napriek našej dlhodobej snahe komunikovať s riadiacimi orgánmi nedochádza z ich strany k adekvátnym riešeniam. Pretrvávajúca krízová situácia má mimoriadne negatívne ohlasy vo vidieckych komunitách, ktoré vnímajú v negatívnom svetle aj samotný prístup LEADER, nástroj CLLD a oba fondy – poľnohospodársky pre rozvoj vidieka aj ten pre regionálny rozvoj."
"Situácia je mimoriadne vážna a preto sme sa rozhodli informovať kompetentných členov Európskej komisie o týchto okolnostiach," hovorí predseda Združenia miest a obcí Slovenska Branislav Tréger.
Jeho slová potvrdzuje predseda Národnej siete Miestnych akčných skupín Slovenskej republiky Štefan Škultéty: "V liste sme pomerne detailne vymenovali celý rad problémov, ktoré nás ochromujú. Všetky majú dopad aj na udržateľnosť MAS, pričom existuje vysoké riziko vrátenia finančných prostriedkov z EÚ, ale aj súdnych sporov medzi občianskymi združeniami a štátom a následne kolaps partnerstiev a zrútenie prístupu LEADER a nástroja CLLD v Slovenskej republike. A to si nikto z nás nepraje."
Nemalý rozsah problémov
V liste eurokomisárom je zhrnutý aj nemalý rozsah problémov, ktoré dlhodobo sprevádzajú túto problematiku. Ide o to, že problémy sa ťahajú už od roku 2015.
No ani v súčasnosti nie je smerom k partnerstvám poskytovaná adekvátna metodická podpora. Pôdohospodárska platobná agentúra napríklad od určitého obdobia odmieta poskytovať viaceré informácie MAS z dôvodu údajného "konfliktu záujmov". Zodpovedné riadiace orgány pre implementáciu prístupu LEADER a nástroja CLLD (RO): Sekcia programov rozvoja vidieka a priamych platieb Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a Sekcia programov regionálneho rozvoja Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie nedostatočne komunikujú medzi sebou, a tiež s partnerstvami v území.
Dôsledkom nesprávnych manažérskych odhadov nastala vo viacerých prípadoch v rokoch 2019 a 2020 pri implementácii LEADER / CLLD mimoriadne kritická situácia pri dlhom intervale preplácaní žiadostí o platbu, čím bolo ohrozené financovanie viacerých MAS (situáciu skomplikovali aj prebiehajúce audity, tiež však nedostatočné kontrolné kapacity na riadiacich orgánov, ktoré zapríčinili meškanie preplácania aj viac ako pol roka).
Vysoko komplikované a zbytočne byrokratické, niekedy až absurdné postupy a požiadavky zo strany riadiacich orgánov robia z manažérov a pracovníkov MAS rukojemníkov týchto nariadení, ktorí často až 90% svojho času musia venovať byrokratickej úradníckej práci smerom k RO, namiesto reálnej podpory rozvoja a manažmentu svojho územia.
Zároveň neprekonateľné komplikácie dlhodobo nastávajú pri meškaní nutných implementačných procesov zo strany RO a tiež aj na Pôdohospodárskej platobnej agentúre, čím dochádza k vyčerpaniu prevádzkových prostriedkov u mnohých MAS, keďže podľa pokynov RO začali naplno fungovať od začiatku roku 2018, avšak podmienky pre reálnu realizáciu stratégií CLLD umožnili vyhlasovať výzvy pre žiadateľov až niekedy v polovici roka 2019, neadekvátne dlhé lehoty vyhodnotení predkladaných projektov na RO, už v niektorých prípadoch presiahli viac ako 18 mesiacov, preto NS MAS dlhodobo žiada posilnenie kapacít RO.
Táto situácia, ktorú nezavinili MAS, niektoré z nich priblížila k platobnej neschopnosti, viaceré situáciu riešia prepúšťaním, znižovaním úväzkov avšak na úkor množstva i kvality práce, ktorú si prístup LEADER a realizácia stratégií vyžaduje, riadiace orgány absolútne nezaujíma či, a akými kapacitami budú MAS v SR naďalej schopné implementovať stratégie CLLD.
Hazard s dôverou a nádejou
Predseda ZMOS spolu s predsedom Národnej siete MAS preto spoločným listom žiadajú o pomoc pri riešení vyššie identifikovaných problémov na európskej úrovni s cieľom záchrany prístupu LEADER a nástroja CLLD v SR v prospech rozvoja vidieckych oblastí SR a EÚ.
Zároveň konštatujú, že kým táto situácia je hazardom s nádejou, tak neriešenie ešte viac prehĺbi nedôveru voči Európskym investičným a štrukturálnym fondom pre nasledujúcu programové obdobie.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies