Múr je štvrtým singlom z nedávno vydaného albumu Pierka vrán kapely PRIE100R. V súlade s atmosférou celého albumu je Múr vo svojej podstate charakterovou štúdiou, zaoberajúcou sa pocitmi sprevádzajúcimi pretrhnutie ľudských vzťahov.
Využíva silnú obrazotvornosť, precítený technicky zvládnutý spev, doplnený výraznou hudobnou zložkou. Napriek ponurosti rozoberanej témy neupadá skladba do jednotvárnej melanchólie. Naopak. Využíva obrazy mora z prvej skladby albumu Medúzy. Múr je príbojom privádzajúcim vlny pocitov vyjadrených textom i málo predvídateľnými hudobnými motívmi.
Kontrastom so skladbou Medúzy je absencia pokoja. Rozbúrené more je metaforou medziľudských vzťahov. Vzťahov, ktoré dokážu priniesť mier a vyrovnanie, ale aj prekvapenie či ublíženie. Verše odhaľujú zložitý vzťah medzi dvomi blízkymi ľuďmi. Hlavná protagonistka si v priebehu skladby uvedomuje svoje vnáranie sa do zlých situácií vo vzťahu, ktorý ju dusí. Vníma, že už viac nie je sama sebou, stráca schopnosť vyjadriť svoje myšlienky naplno.
Vzniká v nej vnútorný rozkol o tom, či je správne vytrvať pri ľuďoch, ktorí kedysi veľa znamenali, ale teraz spôsobujú bolesť. Záveru skladby dominuje opakujúca sa fráza, „Unesená prúdom viem, už tu nenájdem žiaden cieľ, očarená vnímam strach, ticho rozmieľa múr na prach,“ uzatvárajúca vnútorný boj protagonistky. Odchod zo vzťahu, ktorý jej prináša viac zla ako dobra, obhajuje ako snahu o záchranu samej seba.
Intenzitu piesne umocňuje predovšetkým hudba. Ide o jedinú skladbu na albume, postavenú len na živých nástrojoch. Prevláda gitara od čistého zvuku po radikálne skreslený. Bohaté harmonické plochy striedajú úderné nástupy bicích, nahratých Tomášom Hríbikom. Na viacerých miestach sa objavuje aj pianino, zvýrazňujúce progrockový charakter skladby. Od úvodných sekúnd využité nástroje navodzujú pocit napätia v zdanlivo pokojnom začiatku. S prvým spomenutím rozvírených prúdov sa aj hudba stáva dynamickejšou. Zýrazňuje skôr chaos než smútok sprevádzajúci myšlienky o pretrhnutých putách medzi dvomi ľuďmi. Vo vhodných, citlivo vybraných momentoch, hudba ustupuje a necháva viac vyniknúť spev, len aby sa vzápätí vrátila plnou silou a vyvrcholila v strhujúcom závere.
Protikladom k búrlivosti skladby je minimalistický vizuál klipu. Ten je postavený na dvojexpozícii vĺn a veľkoformátovej olejomaľbe “Múr búrlivých vĺn”, ktorej autorkou je Lucia Oleňová. Koncept klipu spočíva vo vyvolávaní dojmu ožívania, strácania a následného vynárania sa obrazu vo vlnách. Stáva sa tým reakciou na text, v ktorom sa protagonistka snaží udržať na hladine rozbúreného mora.
Dronové zábery vĺn nakrútila Romana Dubecová na Bali. Strih a color grading klipu vytvoril Radovan Činčura. “Pri jeho tvorbe vynikla hra negatívov s reálnymi farbami. Ich kombinácia s meniacou sa intenzitou priehľadnosti vytvára podobný efekt, ako keď sa dívate na obraz v rôznych časoch dňa. Vždy vynikne iné farebné spektrum, či už obraz pozorujete za denného svetla, prechádzate okolo neho v noci za tmy, alebo naň zasvietite žltým, či bielym svetlom,” vysvetľuje Dominika[1] .
Vznik skladby z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies