BRATISLAVA - Onkologickí pacienti často okrem svojho ochorenia zápasia s rôznymi sociálno-právnymi problémami, ktoré oni ani ich blízki nevedia vyriešiť. Ide o problémy týkajúce sa hmotnej núdze, finančných príspevkov či pracovných vzťahov.
Práve pri sociálno-právnych problémoch onkologickým pacientom už viac ako rok pomáha bezplatná poradňa SOPO.
Cieľom poradne je pomôcť pacientom a ich rodinným príslušníkom nájsť potrebné informácie v prehľadnej forme a na jednom mieste.
Ponúka aj možnosť priamo sa opýtať na otázky odborníčky. "Typická otázka je: bol mi diagnostikovaný napríklad karcinóm prsníka, na čo mám nárok?" hovorí právnička so zameraním na sociálno-právnu oblasť Katarína Fedorová, ktorá poskytuje rady cez telefón aj vo webovej poradni.
Tvrdí, že onkologickí pacienti najčastejšie potrebujú poradiť ohľadom invalidného dôchodku a príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia (ŤZP).
Pacient sa podľa nej v sociálnom systéme veľmi často stráca a nevie, kde má vybavovať aký príspevok. Mnohokrát sa objavuje aj nespokojnosť s rozhodnutiami úradov.
"Ak aj pacient podľa zákona na niečo nárok nemá, treba mu to ľudsky a zrozumiteľne vysvetliť, prípadne poradiť, na čo iné by nárok mal," povedala Fedorová. V prípade, že úradníci naozaj urobia chybu, SOPO onkologickému pacientovi poradí, ako napísať odvolanie.
"Neprávnik často argumentuje nesprávne, trebárs zlými sociálnymi pomermi a pritom má argumentovať ochorením a lekárskymi správami," uviedla príklad.
Pacienti sa pýtajú napríklad aj ako si môžu vybaviť príspevok na chránenú dielňu, alebo či ho môžu umiestniť v domove dôchodcov proti jeho vôli. Problémom sú aj nízke opatrovateľské príspevky, práceneschopnosť či skončenie pracovného pomeru.
Ďalším dôvodom pre založenie platformy www.sopo.sk bola aj pomoc určená lekárom, ktorí sú často konfrontovaní otázkami zo sociálno-právnej oblasti. Vďaka bezplatnej poradni tak môžu čas strávený s pacientom venovať predovšetkým diagnostike a liečbe ochorenia.
Projekt SOPO chce byť zároveň platformou rozšírenej pomoci pre už existujúce poradne, ktoré fungujú v rámci jednotlivých občianskych združení, zoskupujúcich práve onkologických pacientov.
Aby sa pacienti mohli s online poradňou spojiť, dostanú u svojho onkológa edukačnú brožúru a kartičku s unikátnym kódom. Pre starších alebo menej webovo zdatných pacientov sú pripravené korešpondenčné lístky s ofrankovanou obálkou.
K dispozícii je aj konzultačná telefónna linka poradne, na ktorú sa môžu pacienti obrátiť v pracovných dňoch vo vyhradených hodinách.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies