BRATISLAVA - Dokonalé farby, skvelá kamera a prekvapujúci príbeh! To je dlhoočakávaná snímka Paralelné matky najznámejšieho španielskeho režiséra Pedra Almodóvara, ktorá otvárala minulý mesiac 78. filmový festival v Benátkach. Almodóvar do hlavnej úlohy obsadil svoju najobľúbenejšiu herečku a osobnú priateľku Penélope Cruz a urobil dobre. Za stvárnenie postavy Janis získala ocenenie pre najlepšiu herečku!
Premiéru novinky od Pedra Almodóvara si do Cinema City prišli užiť herečky Lucia Hurajová, Katka Brychtová, hudobník Braňo Kostka, komička Eva Evelyn Kramerová či herec Viktor Horján.
Snímka sleduje príbehy troch žien, ktoré sa stretli v nemocničnej izbe predtým, ako dve z nich porodia. Janis – Penélope Cruz – je v strednom veku a z náhodného počatia je nadšená a na bábätko sa teší. Pubertiačka Ana – Milena Smit – je pred pôrodom vydesená, kajúcna a traumatizovaná. Treťou ženou je Anina matka Teresa. Janis sa snaží preniesť na Anu svoje nadšenie a radosť. Obe otehotneli náhodou a obe budú slobodnými matkami.
Prečítajte si tiež: Vyšetrovanie zastrelenej kameramanky prinieslo smutné zistenia. Zlyhali všetci!
Keď jej Janis povie, že neľutuje, Ana prizná, že to ľutuje veľmi a o niekoľko mesiacov neskôr jej vysvetlí, prečo.
„Paralelné matky sú o predkoch a potomkoch. Sú o pravde skrývajúcej sa v minulosti a najintímnejšej pravde jednotlivých postáv. Film rozpráva o materskej vášni prostredníctvom troch veľmi odlišných matiek: Janis, Teresy a Any, ktorá je sebecká, bez akéhokoľvek materského inštinktu,“ vysvetľuje Pedro Almodóvar, ktorého práve nedokonalosti jednotlivých matiek, ako rozprávača, priťahujú najviac. „Sú veľmi odlišné od tých, ktoré sa doteraz v mojej filmografii objavili.“
Vzhľadom na špecifické okolnosti je Janis nútená žiť v úplnom rozpore medzi historickou pravdou – jej pradedo bol pochovaný v masovom hrobe – a svojou intímnou pravdou týkajúcou sa jej dcéry. Táto morálna dilema je stredom príbehu, vďaka ktorému je Janis zložitou, veľkorysou a rozporuplnou postavou. „Janis je veľmi zložitá, pretože má vždy viac ako jednu tvár, kým ju jej pocity viny a hanby zo života v klamstve nedonútia k výbuchu. Je ťažké mať rád a skvele zahrať postavu, ktorá nie je vzorom cnosti, ale o to viac ma rozprávanie priťahovalo. Janis je najťažšia postava, akú Penélope Cruz doteraz hrala, či už v mojich filmoch alebo vo filmoch iných režisérov. A pravdepodobne aj postava najbolestivejšia. Výsledok je skvelý a ohromujúci. Penélope tej úlohe dala všetko. Na druhej strane sa mladá Milena Smit, Ana, pre mňa stáva veľkým objavom filmu. Čistota a nevinnosť jej Any zdôrazňujú temné stránky Janis,“ objasňuje režisér.
Obe hlavné postavy matiek skvele dopĺňajú Aitana Sánchez Gijón – Teresa a Izrael Elejalde – Arturo. Nakoniec sa všetci stávajú súčasťou rozmanitej, veľmi prekvapivej, ale aj skutočnej rodiny. Kameraman José Luis Alcaine vedel, aké dôležité je pre režiséra zafarbenie filmu. Slnko vždy vidno oknami domu, cez ktoré sa postavy na námestí pozerajú. Almodóvar chcel žiarivú kulisu pre temný príbeh. „Snažili sme sa, aby herci, ktorí sa objavujú na plátne v popredí, uprostred i v pozadí, boli vždy zaostrení. Vďaka tomu môže divák sústrediť svoj pohľad k postave, celej scéne alebo jednotlivému detailu, ktorý ho najviac priťahuje. Všetko je v interakcii a myslím si, že sa divák vďaka množstvu vizuálnych informácií cíti byť takmer súčasťou príbehu,“ prezrádza kameraman Alcaine.
Možno vás zaujme: Samo Tomeček je zaľúbený ako v deň svadby a dokazuje to v novej skladbe pre manželku. Pozrite si reportáž Netiek, to sú pusinky!
Vo filme Paralelné matky účinkujú aj deti a nakrúcať s nimi je vždy náročné. Rovnako to bolo s malým dievčatkom Lunou Auriou Contrerasovou, ktoré hrá dvojročnú Cecíliu. Počas dvoch mesiacov sa malá Luna zžila s Penélope Cruzovou a Milenou Smitovou, takže tvorcovia mohli bez problémov nakrúcať všetky scény podľa scenára. No ako Luna počas nakrúcania rástla, prestávala byť dieťaťom, ktoré môže ísť z ruky do ruky. Začínala si uvedomovať samu seba a prejavovať vlastnú vôľu. Ku koncu nakrúcania odmietla spolupracovať pri scéne s jedlom a neprestávala plakať. Tvorcovia museli prácu na tri hodiny odložiť a čakať, kým sa Luna upokojí.
„Už som mal napísanú alternatívnu scénu, improvizovali sme, aby sme mohli prípadne nakrúcať bez dieťaťa. Po tejto skúsenosti som pochyboval, že Luna bude ochotná nakrútiť jeden zo záverečných záberov. Pre film bol ten záber zásadný. Predstavuje pamäť budúcich generácií, ktoré nezabudnú na barbarstvo týkajúce sa existencie masových hrobov. Keď sme mali všetko pripravené na jej posledný záber, Luna nebola ochotná stáť na mieste a stále kričala. Zrazu niečo upútalo jej pozornosť a mlčky pozrela na dno hrobu. Bol to pohľad, ktorý som nedokázal opísať, ale bolo to presne to, čo som potreboval. Potom som si uvedomil, ako k tomu došlo,“ spomína Almodóvar.
K téme: Do kín dorazil dokumentárny film Jan Werich
Virginia, jeho druhá asistentka, počas nakrúcania otehotnela a potratila. Vliezla do hrobu a aby upútala Luninu pozornosť, začala jej odtiaľ spievať piesne, o ktorých snívala, že ich bude spievať svojmu dieťaťu. Luna bola uchvátená, zabudla na svoj hnev, uvoľnila sa a obdarovala všetkých dlhým, sústredeným pohľadom, ktorý im umožnil dokonalé zakončenie filmu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies