Komunikujeme, aj keď nehovoríme. Či už si to uvedomujeme, alebo nie, svojmu okoliu dávame signály o sebe aj bez slov. Hovorí sa tomu neverbálna komunikácia a obsahuje celú bohatú skupinu gest, postojov či mimiky – to všetko pôsobí v interakcii s druhými ľuďmi oveľa viac, ako by sme si boli ochotní priznať.
Kto chce byť naozaj presvedčivý, v komunikácii so svojím okolím efektívny, urobiť dobrý dojem a dosiahnuť svoje, mal by určite myslieť okrem toho čo a ako formuluje aj na neverbálnu komunikáciu. Podľa výskumom sa tá neverbálna časť našej komunikácie podieľa na výslednom odkaze, ktorý tlmočíme svetu minimálne rovnako významne ako naše slová.
Neverbálna komunikácia, práve preto, že často nie je zámerná a robíme ju podvedome, nám môže poskytnúť významné informácie o ľuďoch aj situáciách, v ktorých sa s nimi stretávame.
Neverbálna komunikácia je dôležitá, pretože nám poskytuje cenné informácie o situácii vrátane toho, ako sa človek cíti, ako prijíma informácie, s akým zámerom nám tlmočí svoj obsah, ako pristupovať k človeku. Venovať pozornosť neverbálnej komunikácii a rozvíjať schopnosť čítať ju je neoceniteľná zručnosť, ktorú môžete využiť v osobnom aj profesionálnom živote.
9 typov neverbálnej komunikácie:
Reč tela
Spôsob, akým človek drží svoje telo v závislosti od situácie, prostredia a pocitov. Príklad: Človek často prekrížiť ruky, ak sa cíti nahnevaný alebo nervózny.
Pohyby
Spôsob, akým pohybujete rukami a nohami, napríklad rýchla alebo pomalá chôdza, státie, sedenie alebo vrtenie sa, môže ostatným tiež sprostredkovať rôzne informácie o vás. Príklad: Pokojné sedenie a pozornosť na stretnutí vyjadrujú rešpekt a pozornosť.
Držanie tela
Spôsob, akým sedíte alebo stojíte, môže tiež vyjadrovať vašu úroveň pohodlia, profesionalitu a celkové naladenie na osobu pred vami a rozhovor s ňou. Príklad: Niekto sa môže hrbiť, ak sa cíti unavený, frustrovaný alebo sklamaný.
Gestá
Hoci sa gestá v jednotlivých komunitách značne líšia, vo všeobecnosti sa používajú zámerne aj nezámerne na odovzdávanie informácií ostatným. Príklad: Niekto môže ukázať "zdvihnutý palec", aby vyjadril potvrdenie alebo to, že má z niečoho pozitívny pocit.
Priestor
Vytváranie alebo uzatváranie vzdialenosti medzi vami a ľuďmi okolo vás môže tiež vyjadrovať informácie o vašom stave pohodlia, dôležitosti rozhovoru, vašej túžbe vytvoriť bližší vzťah... Príklad: Vo všeobecnosti sa za rešpektovanie hranice intímneho priestoru považuje vzdialenosť min. dva metre.
Paralingválna komunikácia
Paralingvistika zahŕňa mimojazykové prvky reči, ako je rýchlosť reči, výška tónu, intonácia, hlasitosť a ďalšie. Príklad: Ak ste z niečoho nadšení, môžete hovoriť rýchlo.
Mimika
Jednou z najbežnejších foriem neverbálnej komunikácie je mimika. Používanie obočia, úst, očí a tvárových svalov na vyjadrenie emócií alebo informácií môže byť veľmi účinné. Príklad: Niekto môže zdvihnúť obočie a široko otvoriť oči, ak sa cíti prekvapený.
Očný kontakt
Strategické využívanie očného kontaktu (alebo jeho nedostatku) je mimoriadne účinný spôsob, ako vyjadriť svoju pozornosť a záujem. Príklad: Odvrátenie pohľadu a pozeranie sa na zem alebo na telefón môže vyjadrovať nezáujem alebo neúctu.
Dotyk
Niektorí ľudia používajú dotyk aj ako formu komunikácie. Najčastejšie sa používa na vyjadrenie podpory alebo útechy. Táto forma komunikácie by sa mala používať striedmo a len vtedy, keď viete, že prijímajúca strana s ňou súhlasí. Nikdy by sa nemala používať na vyjadrenie hnevu, frustrácie alebo iných negatívnych emócií. Príklad: Položenie ruky na rameno priateľa môže vyjadrovať podporu alebo empatiu.
Ako čítať neverbálne signály
Čítanie neverbálnych signálov, ako je napríklad reč tela, je náročná zručnosť, ktorú si budete rozvíjať počas celej svojej kariéry. Hoci každý človek používa neverbálnu komunikáciu inak, existuje niekoľko spoločných signálov, ktorým treba venovať pozornosť a ktoré vás informujú o pocitoch, zámeroch a motivácii danej osoby.
Pri komunikácii s niekým je užitočné všímať si všetky znaky neverbálnej komunikácie a zároveň vnímať aj jeho verbálnu komunikáciu. Tu je niekoľko signálov, ktoré môžete pozorovať:
Postoj
Ak má osoba plecia vzadu a rovnú chrbticu, je to znak, že je zaujatá, počúva a je otvorená myšlienkam alebo informáciám, ktoré prezentujete. Ak sa prejavuje zlým držaním tela so zhrbenými alebo zdvihnutými ramenami a ohnutou chrbticou, môže byť nervózny, znepokojený alebo nahnevaný.
Používanie rúk
Ak má osoba ruky spustené na boku, položené na stole alebo usporiadané iným otvoreným spôsobom, je to znak, že sa cíti pozitívne a je pripravená prijímať informácie. Ak má ruky prekrížené alebo zatvorené, môže prežívať nejakú negatívnu emóciu.
Používanie nôh
Ak má osoba obe nohy položené na zemi, je to znak, že sa cíti byť otvorená komunikácii. Ak má nohy prekrížené alebo usporiadané v inej uzavretej formácii, môže sa cítiť podráždená alebo vystresovaná.
Výraz tváre
Ak komunikujete s niekým, kto sa mračí, má zvraštené obočie alebo zovreté pery, môže vám to napovedať, že sa cíti zmätený, nahnevaný alebo nemá iné negatívne emócie. Ak komunikujete s niekým, kto má jemný úsmev, uvoľnené tvárové svaly alebo jemne zdvihnuté obočie, je to znak toho, že sa cíti dobre z informácií, ktoré prezentujete.
Používanie neverbálnej komunikácie pri pohovore.
Tu je niekoľko tipov, ako používať neverbálnu komunikáciu na pracovnom pohovore:
Pozdravte sa primerane sebavedomým podaním ruky.
Usmievajte sa prirodzene počas celého pohovoru.
Sedte s ramenami dozadu a bradou hore, aby ste vyjadrili sebadôveru.
Obe nohy položte na zem alebo prekrížte v členkoch a ruky položte na stôl jednu na druhú, aby ste vyjadrili otvorenosť a priateľskosť.
Gestá používajte prirodzene bez toho, aby ste pôsobili rušivo.
Komunikujte primeraným, sebavedomým tónom, aby vám druhí ľahko a jasne rozumeli bez toho, aby ste boli príliš hluční.
Používajte prirodzenú, konverzačnú intonáciu bez toho, aby ste hlas príliš neprirodzene zvyšovali alebo znižovali.
Ako môžete zlepšiť svoju neverbálnu komunikáciu?
Niektoré aspekty neverbálnej komunikácie sú síce vrodené, ale mnohé prvky môžete rozvíjať cvičením a uvedomovaním si. Štúdiom a pochopením neverbálnych signálov, pozorovaním druhých a vyhľadávaním spätnej väzby môžete zlepšiť svoje neverbálne komunikačné zručnosti a stať sa zručnejším v interpretácii a efektívnom komunikovaní s druhými.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies