BRATISLAVA - Kolaps leteckej dopravy v dôsledku pandémie koronavírusu by mohol celosvetovo viesť k zániku 46 miliónov pracovných miest.
Uviedla to v stredu koalícia organizácii leteckého odvetvia Air Transport Action Group (ATAG) . Mnohí predstavitelia leteckého odvetvia predpokladajú, že preprava lietadlami sa na úroveň minulého roka nedostane skôr ako v roku 2024. Informuje o tom portál cnn.com.
Hrozí armáda nezamestnaných
Do začiatku budúceho roka by v leteckých spoločnostiach, na letiskách a v civilných firmách v oblasti leteckej výroby mohlo zaniknúť 4,8 milióna pracovných pozícií.
Ďalších 26 miliónov miest je ohrozených v turizme závislom od leteckej dopravy a 15 miliónov pozícií vo firmách, ktoré predávajú tovary a služby pre letecké odvetvie.
Odborníci tiež predpokladajú, že pre celosvetovú pandémiu môže zaniknúť až 1,3 milióna pracovných miest v leteckých spoločnostiach. Čo by sa v konečnom dôsledku odrazilo aj na poklese globálneho HDP o 52%, čo by znamenalo stratu vo výške 1,8 bilióna amerických dolárov.
Z pandémie sa budú spametávať dlhé roky
Aj keby sa vírus podarilo dostať v priebehu niekoľkých mesiacov, dopady budú citeľné ešte mnoho rokov, uvádza sa v správe, pričom je ohrozené živobytie miliónov zamestnancov.
„V minulosti síce už došlo k zníženiu osobnej dopravy, avšak nikdy nedošlo k takmer úplnému odstaveniu globálneho systému,“ uvádza sa v správe, ktorá predpovedá, že počet cestujúcich v roku 2020 bude menej ako polovica úrovne z minulého roku.
Letecké spoločnosti jednotlivé vlády vyzvali, aby im poskytli finančnú injekciu a zároveň lepšie koordinovali dovážané rýchlo testy, ktorými by boli cestujúci otestovaní pred samotnými letmi. Domnievajú sa totiž, že takáto služba by mohla poskytnúť väčšiu istotu cestujúcim, ktorí sa obávajú lietať a cestovať.
Míňa sa menej peňazí, to je problém
Spoločnosti Lufthansa, British Airways, Ryanair, Air France-KLM či Scandinavian Airlines oznámili, že v ich radoch je ohrozených až 50-tisíc pracovných miest.
Nízkonákladová spoločnosť Ryanair ešte v priebehu minulého mesiaca oznámila, že dokázala zamedziť hromadnému prepúšťaniu potom, čo sa vedenie dohodlo s pilotmi a palubným personálom na znížení platov.
V správe sa tiež uvádza, že letecké spoločnosti sa budú pravdepodobne snažiť udržať si vysokokvalifikovaní personál namiesto toho, aby si držali všetkých zamestnancov na nižších mzdách.
Dôvodom sú vysoké náklady na preškoľovanie odborného personálu. Teda skutočné dopady na letecký priemysel sa ešte len prejavia.
Spoločnosti žiadajú vlády o pomoc
Americké aerolinky tiež bijú na poplach. Kongres požiadali o ďalších záchranný balíček, inak je ohrozených ďalších 100-tisíc miest.
Spoločnosti, ktoré sa zameriavajú na výrobu nových lietadiel ako je Boeing, Airbus či GE Aviation a Rolls-Royce už počas prvej vlny pandémie pristúpili k prepúšťaniu, tento nechcený trend však môže pokračovať.
„Je absolútnou povinnosťou vlád urobiť všetko čo je v ich silách, aby pomohli odvetviu postaviť sa na nohy a aby sme mohli udržať pracovné miesta a túto ekonomickú aktivitu,“ uviedol vo vyhlásení výkonný riaditeľ ATAG Michael Gill. Dodal, že neistotu do využívania leteckej dopravy taktiež vnáša aj neustále meniaci sa semafor krajín.
Ochranné pomôcky pred koronavírusom si môžete objednávať na shop.netky.sk. Na sklade sú dezinfekčné gély, ale aj ochranné rúška - jednorázové i textilné
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies