Počiatek chce posilniť kontrolu súkromnej R1, prijme človeka navyše

NETKY.SK • 18 Február 2013, 15:02 • 2 min
Počiatek chce posilniť kontrolu súkromnej R1, prijme človeka navyše

BRATISLAVA - K štyrom ľuďom, ktorí dozerajú na prevádzku súkromnej rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou, pribudne jeden ďalší. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) nebol spokojný s počtom ľudí, ktorí kontrolujú plnenie záväzkov zo strany spoločnosti Granvia v súvislosti s rýchlocestou R1. Pridá tak človeka navyše a kontrolnému tímu majú pribudnúť aj dve nové autá. O treťom, terénnom sa uvažuje.

slovakia

left justify in out

"Rozhodli sme sa zvýšiť počet funkčných miest na oddelení dohľadu nad prevádzkou rýchlostnej cesty R1 o jedno štátnozamestnanecké miesto. Na túto pozíciu bude vypísané výberové konanie v prvom kvartáli tohto roka," priblížil pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Tím ľudí kontroluje napríklad prejazdnosť cesty po nehodách, jej dostatočnú údržbu a bezpečnosť. Keď sa im podarí zistiť nedostatky, štát firme zníži platby za dostupnosť, ktoré má podľa zmluvy uhrádzať.

Súčasné posilnenie kapacít je pritom podľa rezortu dopravy adekvátne. "Pretože sme ho v tejto podobe sami pripravili," dodal Kóňa. Ak v budúcnosti vyvstane potreba ďalšieho navýšenia, bude o tom ministerstvo uvažovať. Rezort ďalej kúpi dve osobné autá a uvažuje aj o terénnom aute "pre kontrolu technického stavu cestných objektov, ktoré nie sú bežne dostupné a v zimnom období veľmi ťažko prístupné".

Kontrolný tím ľudí by mal tiež dostať bezpečnostné pomôcky, fotoaparáty, kamery a iné vybavenie. "Predbežná kalkulácia nákladov na všetky potrebné pomôcky je vo výške 68.753 eur. Konečnú cenu však môže určiť až transparentná sťaž," doplnil Kóňa.

Niektorí odborníci však takýto postup ministerstva dopravy neschvaľujú. Podľa Juraja Čermáka z Inštitútu dopravnej politiky (IDP) budú väčšinu roka títo piati ľudia nevyužití. "Ale keď príde kalamita a nehody, bude ich málo. Všetko to záleží od sezóny, teda počasia a počtu nehôd," opísal Čermák.

Navrhuje preto, aby na súkromnú rýchlostnú cestu dozerali súčasní pracovníci Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorí spravujú štátne úseky diaľnic a rýchlostných ciest. "Je to profesná organizácia, jej zamestnanci sa v problematike vyznajú," opísal Čermák. Okrem toho, NDS má pracovníkov vo všetkých regiónoch Slovenska. Súkromná rýchlocesta má totiž 46-km úsek pri Nitre a 6-km úsek pri Banskej Bystrici.

Podobný názor má aj Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva (IDH). Nevidí dôvod, aby na ministerstve dopravy vznikalo samostatné oddelenie s piatimi ľuďmi, keď má NDS dostatok kvalifikovaných odborníkov na kontrolu rýchlostnej cesty R1.

Dopravný analytik Jozef Drahovský však vidí problematiku trochu inak. Národná diaľničná vystupuje v tomto prípade podľa neho ako konkurencia k spoločnosti Granvia, keďže sa rovnako stará o cesty. "Preto je oveľa rozumnejšie, aby robil kontrolu nezávislý orgán," zhodnotil Drahovský. A to aj smerom do budúcnosti, ak bude na Slovensku viac súkromných ciest.

Čermák z IDP však oponuje, že nikto nebude lepšie dozerať Granvii na prsty, než jeho priama konkurencia v podobe NDS, ktorá vie o úskaliach údržby a prevádzky diaľnic a rýchlostných ciest. Podľa rezortu dopravy je však úlohou NDS starať sa čo najlepšie o vlastné diaľnice, nie kontrolovať cesty, ktoré sú majetkom niekoho iného. "Kontrolnú úlohu nad prevádzkovateľmi diaľnic logicky plní ministerstvo," podotkol Kóňa.

Za rok 2012 mal štát podľa pôvodných prepočtov zaplatiť spoločnosti Granvia za údržbu a prevádzku cesty na platbách za dostupnosť sumu 97,6 milióna eur. Na základe zistených nedostatkov však spoločnosti v súčasnosti ministerstvo dopravy rozporuje vyše 6 miliónov eur. Za tento rok 2013 sa má ročná platba zvýšiť na približne 130 miliónov eur.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Redakcia Netky



Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies