Podľa bývalého šéfa PlayStation prišiel čas vytvárať hry s menším rozpočtom namiesto exkluzivít za stovky miliónov dolárov

NETKY.SK • 11 Marec 2024, 17:43 • 2 min
Podľa bývalého šéfa PlayStation prišiel čas vytvárať hry s menším rozpočtom namiesto exkluzivít za stovky miliónov dolárov

Bývalý šéf PlayStationu Shawn Layden naznačuje, že pre štúdiá, ktoré investujú desiatky miliónov do vývoja hier, sú exkluzívne zmluvy hlavnou prekážkou. Tieto zmluvy obmedzujú potenciálne trhy pre hry, čo je problém v dobe, keď je veľký dopyt po live service a free-to-play hrách

slovakia

left justify in out

V poslednej dobe sa hranice medzi jednotlivými platformami stále viac stierajú, pretože PlayStation už nejaký čas dodáva svoje predchádzajúce exkluzivity na PC, a tak bolo skvelým nápadom vydať Helldivers 2 na viacerých platformách súčasne. Medzitým sa Xbox tiež rozhodol začať expandovať do modrého tábora, takže je vopred jasné, že exkluzívnych dobrodružstiev bude v budúcnosti stále menej.

V nedávnom rozhovore s bývalým šéfom PlayStationu Shawnom Laydenom, ktorý poukázal na množstvo zaujímavých faktov o tom, prečo sú exkluzivity akousi Achillovou pätou alebo hlavnou slabinou, keď štúdio vytvorí hru za viac ako 200 miliónov dolárov. Podľa neho táto politika jednoducho znižuje počet prístupných trhov, najmä vo svete, kde je toľko priestoru pre live service a free-to-play hry.

Bývalý šéf PlayStationu Shawn Layden
Bývalý šéf PlayStationu Shawn Layden
Zdroj: IGN

Layden verí, že nová platforma dá vydavateľovi príležitosť osloviť viacerých hráčov, čo zvýši jeho šance na trhu, a ako príklad prekvapivo uviedol hru Helldivers 2. Pripustil však, že požiadavky na adventúry pre jedného hráča sú trochu odlišné, takže ak tím minie 250 miliónov dolárov za vývoj jednej hry, bude ju chcieť predať čo najväčšiemu počtu ľudí. To však nie je ľahké, ak je adventúra iba na jednej platforme, pretože medzi spotrebiteľmi po celom svete jednoducho nie je dostatok konzol, aby zaplatili vysoké náklady na vývoj.

Zo všetkých týchto dôvodov Layden dúfa, že sa vrátia AA hry s menšími rozpočtami. Napríklad v ére PlayStation 2 podľa neho existovala obrovská rozmanitosť. Mali ste God of War, ale aj skryté klenoty ako Loco Roco a Dance Dance Revolution. Bývalý šéf PlayStationu má pocit, že za 7 alebo 12 miliónov ste ľahko videli, čo dokáže neobvyklý koncept. Tu nadhodil príklad hry Katamari Damacy, ktorá by podľa neho dnes nemohla vzniknúť, pretože by ľuďom nedokázali vysvetliť, o čo ide.

"Okrem napodobenín a pokračovania nič moc iné nakoniec nezískame," uviedol Layden, ktorý hovorí, že kvôli vysokým nákladom sa vývoj teraz zmenil na silnú 'bezpečnostnú hru'.

Strieľačka z pohľadu tretej osoby Helldivers 2, vyvinutá štúdiom Arrowhead Game Studios, ktorú vydala společnosť Sony Interactive Entertainment.
Strieľačka z pohľadu tretej osoby Helldivers 2, vyvinutá štúdiom Arrowhead Game Studios, ktorú vydala společnosť Sony Interactive Entertainment.
Zdroj: Sony

Žiadna konkrétna hra síce nebola vymenovaná, ale skvelým príkladom týchto špekulácií je minuloročný debut Marvel's Spider-Man 2, na ktorý Insomniac Games a Sony vynaložili viac ako 300 miliónov dolárov, čo je zhruba trojnásobok rozpočtu jeho predchodcu z roku 2018. Niet pochýb o tom, že spoločné dobrodružstvo oboch Spider-Manov si viedlo na tržbách aj u kritikov dobre, a aj keď sa vďaka inak zdravým tržbám náklady vrátili, nie je zďaleka isté, či sa oplatí každú exkluzivitu takto finančne riskovať.

V rozhovore prišla reč aj na ďalšie témy a bývalý šéf PlayStationu sa rozhodne nezaobišiel bez zmienky o masívnom prepúšťaní v hernom priemysle, ktoré teraz zasiahlo aj Sony. Layden verí, že vyhadzovania budú pokračovať, čo podľa neho nie je priame riešenie súčasných problémov spoločností, ale súčasť "hasičského cvičenia", ktoré má uhasiť požiar pri rozhodnutiach, ktoré sa predtým ukázali ako chybné. Zároveň nechápe, prečo môže spoločnosť napriek rekordným tržbám prepustiť 8 % zamestnancov. Tento jav vysvetľuje predovšetkým ako šialenú honbu za ziskom.

"Koniec herného priemyslu bol za posledných 20 rokov predpovedaný toľkokrát, že už je to takmer vtip," povedal Layden, podľa ktorého sa hernému priemyslu darí dobre, takže sa nezdá, že by sa celý priemysel zo dňa na deň zrútil.

obrazok
Akčná dobrodružná hra God of War Ragnarök, vyvinutá štúdiom Santa Monica a vydaná spoločnosťou Sony Interactive Entertainment
Zdroj: PlayStation
obrazok
Akčná adventúra z roku 2023 Marvel's Spider-Man 2, vyvinutá spoločnosťou Insomniac Games a vydaná spoločnosťou Sony Interactive Entertainment.
Zdroj: Sony

Zdroj: VentureBeat, IGN, MGR Gaming, Foto: IGN

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Marek Nemček

Mám cez 29 rokov a študoval som žurnalistiku na UKF v Nitre. Pre Netky pracujem od apríla 2023, a snažím sa prinášať aktuality z domáceho i zahraničného spravodajstva. Medzi moje najväčšie vášne a záľuby patrí hudba, obzvlášť tá z 90. rokov, keďže som typické '90s baby'. Knihy nečítam, radšej uprednostňujem filmy, a to taktiež staršie, žiadne nové blockbustery. Popri aktualitách z domova/zahraničia taktiež rád 'rýpem' do noviniek z vedy a techniky či histórie, takže aj v týchto témach som celkom doma.

Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies