Poslanci ŽSK žiadajú vládu SR o pokračovanie výstavby diaľnic
Poslanci zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) žiadajú vládu Slovenskej republiky a kompetentné ministerstvá, aby vyvinuli maximálne úsilie na úspešné dokončenie 3. balíka PPP projektu v úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Dubná Skala a pokračovanie výstavby diaľnic D1, D3 a rýchlostných ciest R3 a R5 v Žilinskom kraji bez prerušenia doterajšej prípravy a výstavby. Po rokovaní zastupiteľstva o tom informoval predseda ŽSK Juraj Blanár.
V uznesení, ktoré schválili na dnešnom zasadnutí, vyjadrili poslanci zásadný nesúhlas s navrhovanými postupmi pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku, ktoré doposiaľ prezentovali predstavitelia vlády SR. "V konečnom dôsledku znamenajú zastavenie akejkoľvek výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v Žilinskom kraji na 4 až 5 nasledujúcich rokov, čo by malo pre ŽSK nedozerné následky," konštatujú poslanci v uznesení.
Špekulácie a snahy o opätovné prehodnocovanie trasovania diaľnice D1 v oblasti Žiliny považujú poslanci ŽSK za mrhanie úsilia, študovania a vyhodnocovania najvhodnejšej trasy predchádzajúcimi vedeniami ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti, Slovenskej správy ciest, Žilinskej univerzity, Výskumného ústavu dopravy a ďalších inštitúcií. "Ak by sa mala zmeniť zásadným spôsobom trasa diaľnice, Slovensko príde o už vynaložené investície vo výške viac ako 232 miliónov eur, vložené do predinvestičnej a investičnej prípravy diaľnice D1 v úseku Hričovské Podhradie – Dubná Skala," uvádzajú poslanci v dôvodovej správe k prijatému zneseniu.
Odkladanie výstavby diaľnice D3 označili žilinskí krajskí poslanci nielen za vážne narušenie výstavby diaľnice dôležitej pre hospodársky rast regiónu Kysúc, ale aj za nezodpovedné narušenie medzivládnych dohôd s Poľskou a Českou republikou. "Úseky diaľnice D3 od Strážova po Svrčinovec sú pripravené na financovanie z fondov Európskej únie (EÚ). Akýkoľvek presun týchto prostriedkov na iné diaľnice a rýchlostné cesty (napríklad R7, južná trasa Bratislava - Lučenec) je vážnym zásahom do pokračovania výstavby D3, pretože štát na výstavbu z vlastných zdrojov prostriedky nenájde," dodávajú poslanci.
Snaha ministerstva dopravy o riešenie prepojenia medzi Bratislavou a Košicami kombináciou D1 a R1 je podľa poslancov zastupiteľstva ŽSK do roku 2015 nerealizovateľná. "Rýchlostná cesta R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka je len v štádiu predprípravnom. Zatiaľ existujú iba štúdie, na jednom z úsekov sa pripravuje dokumentácia pre územné rozhodnutie. Na niektorých ďalších úsekoch ešte ani nezačali procesy posudzovania dopadov na životné prostredie. Pričom sa dá predpokladať, že práve v tomto procese budú zásadné pripomienky k trasovaniu R1 popod Hiadeľské sedlo, cez národné parky Nízke Tatry a Veľká Fatra. Trasa je veľmi problematická aj z pohľadu Natura 2000," informujú poslanci.
Upozornili aj na problém financovania týchto úsekov rýchlostnej cesty R1. "Podľa vyjadrení poradcu Európskej komisie firmy JASPERS nie je možné financovať výstavbu R1 cez národné parky, ak je dlhodobo pripravovaná trasa R3 cez Turiec, ktorý má neporovnateľne hustejšiu infraštruktúrnu sieť a ekonomickú využiteľnosť územia. Na dôvažok, trasa R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom je navrhnutá v rozpore so schváleným a platným územným plánom ŽSK," uzatvárajú poslanci dôvodovú správu.
Zdroj: TASR
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies