BRATISLAVA - Spotrebiteľská organizácia dTest upozorňuje na množiace sa podvodné praktiky, ktoré majú za cieľ vylákať peniaze spotrebiteľov na základe manipulatívnych telefonátov, e-mailov či textových správ. Podvodníci sa často vydávajú za iný subjekt v snahe obohatiť sa a využívajú rafinované taktiky a bizarné príbehy. Na čo si dať pozor a ako podvodníkom nepodľahnúť?
Podvodné textové správy, ktoré sa objavujú v poslednom čase, vytvárajú predovšetkým dojem, že sú zasielané doručovateľskými spoločnosťami, napríklad Slovenskou poštou.
„Správa najprv informuje, že spoločnosť nemohla doručiť očakávaný balíček – nezastihla adresáta, bola uvedená neplatná adresa alebo bola zásielka zo zahraničia pozastavená kvôli nezaplatenému colnému poplatku a ďalej vyzýva na otvorenie vloženého odkazu za účelom žiadosti o náhradné doručenie. Po rozkliknutí odkazu stránka nabáda spotrebiteľov na zadanie platobných údajov, čím sa spotrebiteľa snaží pripraviť o jeho peniaze na bankovom účte,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
„Podobne podvodníci postupujú aj pri rozosielaní e-mailov. Tu sú navyše informácie doplnené o logo či grafiku dotknutej doručovateľskej služby, čo správe dodáva dôveryhodnosť a spotrebiteľa môže ľahko zmiasť," dopĺňa Hekšová.
Podvodné telefonáty
Spoločnosť dTest zaznamenala aj aktivitu podvodníkov – telefonistov. Volajúci v takom prípade často vystupujú ako banka a snažia sa príjemcu hovoru uviesť do omylu, že prišlo ku krádeži jeho platobných údajov alebo k zablokovaniu jeho účtu. Cieľom podvodníkov je vylákať skutočné bankové údaje alebo číslo platobnej karty. „Podvodníci sa spoliehajú na moment prekvapenia a snažia sa vyvolať obavu zo straty finančných prostriedkov. Bohužiaľ, ľudia v strachu zo straty peňazí často podľahnú a povedia informácie, ktoré si za normálnych okolností starostlivo strážia,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.
Praktiky podvodných telefonistov však často zahŕňajú aj na prvý pohľad bizarné scenáre. „V Česku sme sa stretli s prípadom, kedy telefonista presviedčal volaného, aby na overenie identity či platby urýchlene zakúpil napríklad voucher na nákup tovaru či služieb a obratom oznámil kódy, ktoré sú na voucheri uvedené. Takéto konanie má však opäť jediný cieľ – obohatiť sa na úkor volaného. Dá sa predpokladať, že s niečím podobným sa môžu stretnúť aj slovenskí spotrebitelia, preto by mali byť opatrní,“ dopĺňa Eduarda Hekšová z dTestu.
Ako sa ubrániť podvodným správam, mailom či telefonátom?
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies