Chladné farby majú tendenciu zvyšovať náladu spotrebiteľov, v obchodoch zameraných na módu sú najmä modré farby spojené s priaznivejším hodnotením oblečenia. Zatiaľ čo sa zistilo, že teplejšie farby interiéru v obchode, podvedome znižujú náladu a vedú k menej pozitívnemu hodnoteniu oblečenia. Podľa výskumu obľúbené nostalgické piesne pre určité vekové skupiny zvýšili ich náladu a následne zvýšili predaj.
Je všeobecne známe, že emócie a nálady môžu ovplyvniť naše správanie pri míňaní. Premýšľali ste však niekedy nad tým, prečo je to tak?
Skrátene ide o akési emocionálne predsudky, ktoré v ten daný moment pociťujeme. Náš mozog vtedy verí, že daná emócia a situácia pretrvá aj v budúcnosti.
„To spôsobuje, že veríte, že akokoľvek sa momentálne cítite, tak sa budete cítiť aj neskôr. Takže pri nakupovaní nalačno máte tendenciu kupovať si viac jedla, ako je potrebné, a môže sa stať, že si kúpite nepotrebné jedlo na zasýtenie takého hladu, ktorému už v budúcnosti nemusí prísť.“
Globálne prieskumy medzi mládežou, ktoré uskutočnili viaceré spoločnosti zaoberajúce sa analýzou údajov, ukázali, že každý tretí človek na svete vo veku 22 až 32 rokov váhal, či si odloží peniaze na dôchodok, pretože sichce svoje peniaze užiť v mladosti. Tu je návod, ako „podvedomé vnímanie“ na základe emočného nakupovania zohráva úlohu pri tejto charakteristike.
„Predpokladať dobré zdravie, stabilné zamestnanie a nereálne dúfať, že budete pokračovať v práci navždy, bez toho, aby ste sa obťažovali šetriť peniaze na upršaný deň alebo na dôchodok, pretože dnešná stabilita sa premieta do budúcnosti, je bežným príznakom ‚podvedomého vnímania‘,“ poznamenal. Griffin.
„Toto je jeden z dôvodov, prečo majú pesimisti tendenciu byť lepšími sporiteľmi ako optimisti. Pesimisti očakávajú, že sa veci pokazia, a podľa toho plánujú. Preto je dobré prijať svoj finančný pesimizmus a premyslieť si všetky možné spôsoby, ako by okolnosti mohli prihodiť kľúčom k vašim finančným cieľom.“
"Nakupovacia terapia" je dobre zavedený koncept, ktorý sa premieta do myšlienky, že nakupovanie môže spôsobiť, že sa človek bude cítiť veselšie a zlepší si náladu. Dôvod je jednoduchý: dopriať si niečo nové je dobrý pocit a má na nás aj terapeutický účinok.
Pre niektorých ľudí môže nakupovanie pôsobiť ako mechanizmus zvládania, ktorý nám pomáha vyrovnať sa so stresom každodenného života, najmä pri prežívaní negatívnych nálad. Dôkazy naznačujú, že pocity smútku sú často spojené so stratou kontroly, čo vysvetľuje, prečo možno nakupovanie použiť ako nástroj na opätovné získanie osobnej kontroly a poskytnutie pohodlia.
Okrem smútku existujú výskumy, ktoré ukazujú, že nakupovanie možno použiť aj ako metódu zvládania negatívnych emócií, akými sú stres a úzkosť. Platí to najmä pre neplánované a spontánne nákupy.
V skutočnosti, impulzívna nákupná tendencia ako osobnostná črta bola zistená výskumníkom Zimmermanom, pričom ľudia s touto črtou majú tendenciu ťažko kontrolovať svoje emócie a vo všeobecnosti pociťujú väčšiu úzkosť, čo vedie k pokušeniu nakupovať v snahe znížiť úzkosť a nahradiť negatívne pocity s pozitívnymi.
Dôkazy však naznačujú, že používanie nakupovania ako metódy na zmiernenie negatívnych nálad nemá dlhodobé pozitívne účinky na zníženie týchto nálad.
Existuje množstvo dôkazov, ktoré naznačujú, že environmentálne podnety, ako je hudba, farby a všeobecná atmosféra obchodu, môžu vyvolať konkrétnu náladu, ktorá potom ovplyvňuje nákupné správanie, či už na vedomej alebo podvedomej úrovni.
Napríklad chladné farby ako modrá a fialová majú vo všeobecnosti tendenciu zvyšovať náladu spotrebiteľov, v obchodoch zameraných na módu sú najmä modré farby spojené s priaznivejším hodnotením oblečenia.
Zatiaľ čo sa zistilo, že teplejšie farby interiéru v obchode, ako sú pomaranče, podvedome znižujú náladu a vedú k menej pozitívnemu hodnoteniu oblečenia.
Ďalším príkladom je hudba, pričom výskum naznačuje, že obľúbené nostalgické piesne pre určité vekové skupiny zrejme zvýšili ich náladu a následne zvýšili predaj.
Naučiť sa byť spokojný s tým, čo máte, vám môže pomôcť prestať nakupovať, pretože vám dokáže znížiť stres. Vyskúšanie 30-dňovej výzvy vďačnosti alebo založenie denníka vďačnosti je skvelým prvým krokom ako začať.
Denník vďačnosti je priestor, kde si môžete zapísať všetko za čo ste vďační. Nechajte svoj osobný štýl vyniknúť vo svojom denníku. Niektorí ľudia radi píšu dlhé a podrobné odseky. Iní radi zapíšu niekoľko odrážok. Čokoľvek vám vyhovuje, je tou správnou voľbou.
Spomeňte každú jednu maličkosť, ktorá vám napadne - od strechy nad hlavou, až po kus oblečenia, s ktorým ste spokojní. Je to psychologický trik, ktorý po čase vie váš mozog dostať z pocitu nedostatku, čo následne ovplyvní podvedome a konanie.
Zdroje:
https://behave.co.uk/insights/the-impact-of-mood-on-shopping-behaviour/
https://www.clevergirlfinance.com/stress-shopping/
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies