Záver Veľkej ceny Anglicka na okruhu v Silverstone sprevádzal tretí tohtosezónny triumf Brita Lewisa Hamiltona, ale aj viaceré minidrámy spôsobené zlyhaním pneumatík.
Záver závodu
Fín Valtteri Bottas, Španiel Carlos Sainz, ale aj neskorší víťaz Hamilton z tímu Mercedes utrpeli v záverečných štyroch kolách pretekov defekty na ľavej prednej pneumatike a úradujúci svetový šampión ledva došiel do cieľa na troch funkčných kolesách. Vedenie stajne Red Bull tvrdí, že aj celkovo druhý Holanďan Max Verstappen bol pri prejazde cieľom doslova na limite a zistili mu až 50 rezov na pneumatike. Reakcia dodávateľa pneumatík Pirelli nenechala na seba dlho čakať.
Vyjadrenie výrobcu pneumatík
"Budeme sa intenzívne zaoberať tým, čo sa stalo v posledných kolách nedeľňajších pretekov. Spustíme hĺbkové vyšetrovanie," uviedol šéf Pirelli Mario Isola, cituje ho aj portál ESPN.
"Je ešte priskoro na konkrétne závery. Problémy s pneumatikami v závere pretekov mohlo spôsobiť ich prílišné opotrebovanie. Najmä tie, ktoré na tomto okruhu absolvujú 38 a viac kôl, sú značne zničené. Nemusí to však byť reálne hlavná príčina vzniknutého problému. Musíme pneumatiky podrobiť analýze a zistiť, či boli pri konštrukcii podrobené nadmernému stresu," dodal Isola.
Úlomky z Alfy Romeo
Možnou príčinou defektov mohlo byť aj zlomené predné krídlo Fína Kimiho Räikkönena jazdiaceho v tíme Alfa Romeo Racing. "Nevylučujeme ani možné zlyhanie pre úlomky zo zlomeného krídla, ktoré zostali na trati. Preto musíme podrobiť vyšetreniu všetky pneumatiky, ktoré boli v posledných kolách reálne použité v pretekoch," vysvetlil Isola.
Rýchly záver testov v Pirelli je nevyhnutný, pretože seriál MS F1 už najbližší víkend pokračuje opäť v Silverstone na podujatí k 70. výročiu prvých pretekov kráľovnej motoršportu na tomto okruhu. Isola verí, že výsledky budú známe najneskôr v utorok 4. augusta.
Problém s Pirelli na Silverstone v roku 2013
Keď sa pozrieme spätne do minulosti, Pirelli už mali problém so svojimi pneumatikami. V sezóne 2013 sa stajne stažovali na pneumatiky tohto talianskeho dodávateľa už pri VC Bahrajnu a Malajzie. Od Kanady teda prišla špecifikácia nových zadných gúm pre monoposty. Závod v Británii na okruhu Silverstone, ktory nasledoval v kalendári už po kanade, však priniesol doslova výbuchy zadných pneumatík viacerých jazdcov.
Hamilton vtedy jazdil svoju prvú sezónu za Mercedes. V zákrute Wellington Straight mu praskla zadná pneumatika pri rýchlosti takmer 194 km/h. Z čela pretekov klesol až na posledné miesto. Podobný osud postretol aj Massu na Ferrari. Rovnaký problém s tou istou pneumatikou už v 11. kole závodu. Tretím a štvrtým nešťastníkom do partie boli Vergne na Toro Rosso a Sergio Peréz na McLarene.
Katastrofálne preteky pre divákov
Pre celý paddock to bolo niečo nepredstaviteľné. Hrozilo, že v ďalšom závode sa zopakuje VC USA z roku 2005, kde mali problém pneumatiky Michelin. Francúzi sa vyjadrili, že "naše gumy nie sú bohužiaľ na všetkých častiach trate prinľavé". Znamenalo by to teda, že vozy na týchto pneu by počas závodu mohli kedykoľvek dostať šmyk. Do závodu odštartovalo preto len 6 monopostov od iného dodávateľa (Bridgestone).
Pirelli uviedlo dôvody zlyhania
Pirelli po VC Británie 2013 obviňovalo v prvom rade stajne, ktorým sa incident s prasknutou pneumatikou prihodil. Ako faktory zlyhania uviedli nasledujúce príčiny:
1. nesprávne uchopenie zadných pneumatík
2. zle natlakované pneumatiky (nízky tlak)
3. chybné nastavnie odchýlky čo do opotrebovania počas závodu
4. Vysoké až extrémne obrubníky na okruhu
Stanovisko talianskeho dodávateľa pneumatík pre všetky stajne bolo neskôr viac ako očarujúce. Pirelli navrhla svoje pneumatiky tak, že nemôžu byť zameniteľné ľavá za pravú ani naopak.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies