Klinická psychologička Dr. Jennifer Baumgartner doslova napísala knihu o tomto fenoméne, ktorý nazýva „psychológia obliekania“. V knihe „ Ste to, čo nosíte: Čo o vás prezrádzajú vaše šaty “ vysvetľuje nielen to, ako psychológia určuje náš výber oblečenia, ale aj to, ako prekonať kľúčové psychologické problémy, ktoré môže váš šatník prinášať na svetlo vo vašom každodennom živote alebo dokonca v práci.
Osobný štýl je vyjadrením toho, kto sme a čo reprezentujeme. Je to spôsob, akým sa prezentujeme svetu prostredníctvom nášho oblečenia, doplnkov a starostlivosti o seba. Náš osobný štýl môže o nás povedať veľa vecí, vrátane našej osobnosti, našich hodnôt a dokonca aj našich túžob.
Za posledných pár rokov sa robilo čoraz viac štúdií o prepojení oblečenia a psychológie. Výskumníci vyvíjali nápady, ako môže naše oblečenie vyjadriť našu osobnosť.
Podľa nich považujeme naše oblečenie za symbol nášho postavenia. Môžu tiež odrážať naše nálady.
V prvom rade môže váš štýl odrážať vašu osobnosť. Ak máte tendenciu nosiť výrazné, svetlé farby a výrazné kúsky, pravdepodobne máte spoločenskejšiu a sebavedomejšiu osobnosť. Na druhej strane, ak uprednostňujete neutrálne tóny a jednoduché, klasické kúsky, môžete byť vnímaní ako introvertnejšia alebo rezervovanejšia. Spôsob, akým sa obliekate, môže tiež vyjadriť vašu úroveň kreativity, praktickosti a pozornosti k detailom.
Okrem osobnosti môže váš osobný štýl komunikovať aj vaše hodnoty. Ak uprednostňujete udržateľnosť a etickú módu , môžete sa rozhodnúť pre oblečenie vyrobené z ekologických materiálov alebo nakupovať od značiek, ktoré uprednostňujú etické postupy.
Ak si ceníte kvalitu a dlhú životnosť, môžete investovať do nadčasových kúskov, ktoré sú vyrobené tak, aby vydržali, a nie do rýchlych módnych trendov, ktoré rýchlo prichádzajú a odchádzajú. Váš osobný štýl môže tiež komunikovať vaše kultúrne pozadie, pričom určité štýly a kúsky sú užšie spojené s konkrétnymi kultúrami a tradíciami.
Ďalším aspektom osobného štýlu je spôsob, akým vyjadruje naše túžby. Napríklad, ak sa snažíte dosiahnuť určitú úroveň profesionálneho úspechu , môžete sa obliekať tak, aby podľa vás spoločnosť komunikovala s profesionalitou a kompetenciou, ako je napríklad nosenie oblekov alebo blejzrov. Prípadne, ak túžite byť vnímaní ako kreatívni alebo jedineční, môžete experimentovať s odvážnymi a nekonvenčnými štýlmi.
Nie je žiadnym tajomstvom, že ľudia si často vytvárajú prvé názory na základe vášho vzhľadu. Naše módne voľby komunikujú s okolím ešte skôr, ako sa prezentujeme slovami. A koľko času trvá, kým si o tebe ľudia vytvoria obraz?
Sedem sekúnd je obdobie, počas ktorého budú mať ľudia solídnu mienku o tom, kto ste – a niektoré výskumy naznačujú, že desatina sekundy stačí na to, aby ste začali určovať vlastnosti, ako je dôveryhodnosť. To znamená, že dobré obliekanie môže zanechať trvalý pozitívny dojem, ktorý ovplyvní to, ako ostatní vnímajú vaše schopnosti a osobné vlastnosti.
Klinická psychologička Dr. Jennifer Baumgartner doslova napísala knihu o tomto fenoméne, ktorý nazýva „psychológia obliekania“. V knihe„Ste to, čo nosíte: Čo o vás prezrádzajú vaše šaty “ vysvetľuje nielen to, ako psychológia určuje náš výber oblečenia, ale aj to, ako prekonať kľúčové psychologické problémy, ktoré môže váš šatník prinášať na svetlo vo vašom každodennom živote alebo dokonca v práci.
"Američania sa spoliehajú na oblečenie ako na ekonomický a sociálny ukazovateľ, pretože neexistujú oficiálne známky hodnosti, ako je kastový systém alebo aristokracia," hovorí Dr. Baumgartner.
Na druhej strane neexistuje žiadny kúsok alebo štýl, ktorý by spôsobil, že by človek vyzeral neúspešne. „Čokoľvek, kde to vyzerá, že ste si nenašli čas alebo ste sa nesnažili, je zlé,“ hovorí Dr. Baumgartner.
Niet pochýb o tom, že voľné oblečenie je pohodlné a priedušné. Ľudia, ktorí nosia voľné oblečenie, sú často liberálnejší, menej konzervatívni a myslia na pohodlie viac ako na čokoľvek iné. Nosenie voľného oblečenia nie je nudné; sú tu aj módne voľné outfity.
Neónové oblečenie je voľbou odvážnej a presvedčivej osoby. Vytiahnuť svetlé a pútavé oblečenie si vyžaduje veľa odvahy. Takíto ľudia na seba radi upútajú pozornosť a neboja sa odsúdenia inými.
Takéto svetlé farby hovoria o prístupnej a príjemnej povahe človeka. Sú trendsettermi a prevyšujú svoju pozitivitu a úroveň pohodlia nosenia takéhoto oblečenia.
Fanúšikovia dizajnérskych log sú často vnímaní ako tí, ktorí sa radi chvália svojím bohatstvom. V jednej štúdii si účastníci mysleli, že muži, ktorí vlastnia šortky s veľkým logom, sa menej zaujímajú o oddané romantické vzťahy a jednoducho vyhľadávajú krátke sexuálne aféry.
Ak ste vždy v firemnom oblečení a nie v neformálnom, mohlo by to ukázať, ako si ceníte sami seba predovšetkým prostredníctvom pracovných úspechov. Ľudia, ktorí sú vždy zachytení v korporátnom oblečení, majú tendenciu byť seriózni, diplomatickí, orientovaní na kariéru a mocní.
Ľudia vás berú vážne a majú tendenciu byť okolo vás formálni.
Hovoria „ste to, čo nosíte“. Ujasnime si však jednu vec: váš výber štýlov oblečenia a farieb nedefinuje, kto ste. Svoje poznatky o psychológii módy môžete skôr využiť na vylepšenie šatníka a toho, ako chcete, aby vás ostatní vnímali.
Zdroje:
https://www.brainzmagazine.com/post/what-does-your-style-say-about-you
https://www.forbes.com/sites/learnvest/2012/04/03/what-your-clothes-say-about-you/?sh=204ea20e6699
https://www.aura.ng/fashion/4-things-your-style-says-about-you
https://www.flippingheck.com/what-your-choice-in-clothes-say-about-you/
https://www.foreo.com/mysa/dressed-for-success-how-style-impacts-confidence/
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies