Nie je nič frustrujúcejšie, ako keď si objednáte svoje obľúbené jedlo a vzápätí vám obsluha prinesie niečo, čo vaše chuťové poháriky rozhodne nepoteší. Aj taká nepríjemnosť na tanieri má však riešenie. Jedlo a pitie objednané v reštauráciách a stánkoch s rýchlym občerstvením môžete reklamovať. Stačí byť asertívny a poznať svoje práva.
V reštauráciách a stánkoch s rýchlym občerstvením uzatvárate kúpnu zmluvu ako kdekoľvek inde a máte tak možnosť v prípade nespokojnosti uplatniť reklamáciu. Napriek tomu sa veľa spotrebiteľov stále ostýcha ozvať. Reštaurácia či stánok s rýchlym občerstvením zodpovedá za to, že ponúkané pokrmy a nápoje majú deklarované vlastnosti, či už sú prezentované v jedálnom lístku alebo si ich ústne upravíte s obsluhou. A pokiaľ vlastnosti nie sú v jedálnom lístku nijako bližšie špecifikované, mali by zodpovedať všeobecným zvyklostiam.
„V zásade platí, že reklamovať môžete čokoľvek, čo je predmetom kúpnej zmluvy, ktorú s podnikateľom prevádzkujúcim reštauráciu či občerstvenie, uzatvárate. Dôvodom na reklamáciu môže byť množstvo, teplota, zloženie, zlý postup prípravy či chuť pokrmov a nápojov,” vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Hneď ako si všimnete, že niečo nie je s vaším objednaným pokrmom v poriadku, informujte o tom obsluhu a požiadajte o riešenie. Čas je kľúčový – obsluhe nespokojnosť oznámte ihneď. Snažte sa byť v tejto situácii tiež objektívny a slušný. To, že pokrm nechutí ako podľa receptu vašej babičky ešte nemusí byť dôvodom na reklamáciu. Pokúste sa popísať problém čo najkonkrétnejšie a jasne.
Všeobecne môžete požadovať primeranú zľavu. Tiež môžete žiadať nápravu. Ak ide o zjavný nedostatok – obsluha vám napríklad priniesla úplne iné jedlo, než ste si objednali – požiadajte o nápravu ihneď. „Určite nie je možné zjesť celý pokrm, a potom reklamovať zle dodanú objednávku už s prázdnym tanierom,” dodáva Eduarda Hekšová. Pokiaľ má jedlo či nápoj závažné nedostatky, ktoré nie je možné napraviť, môžu spotrebitelia tiež odstúpiť od zmluvy a nič neplatiť.
Častým dôvodom na reklamáciu je neadekvátne množstvo pokrmu. Veľa spotrebiteľov sa stretáva s nedočapovaným pivom. Tu je však potrebné poznamenať, že to sa hodnotí až po spadnutí peny.
Inokedy radosť pokazí studené jedlo. Riešením môže byť jednoduché ohriatie. Niekedy sa však zohrievaním jedlo znehodnotí, v takom prípade máte nárok požadovať nový pokrm.
Aj tu je možné sa ohradiť. „Ak na obsluhu čakáte čas neúmerný zložitosti objednávky, môžete žiadať zľavu alebo môžete od kúpnej zmluvy odstúpiť a odísť,” radí Eduarda Hekšová. Iná situácia však môže nastať, ak vás obsluha o dlhšom čase prípravy jedla vopred informovala a vy ste súhlasili. Ak by však reštaurácia aj tento čas prekročila, môžete požadovať zľavu alebo od zmluvy odstúpiť a z reštaurácie odísť.
Nakoniec sa môžete obrátiť aj na štátne dozorné orgány. Ak ste narazili na problém týkajúci sa hygieny či bezpečnosti potravín, môžete kontaktovať Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a jeho regionálne zložky.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies