November 2024 priniesol maloobchodu na Slovensku medziročný nárast tržieb o 5 %, pričom odvetvie si už jedenásty mesiac za sebou udržalo rast reálnych tržieb. Úspech zaznamenali zásielkový predaj, hypermarkety, supermarkety a špecializované predajne, zatiaľ čo niektoré segmenty, ako predaj pohonných látok, čelili poklesu.
Maloobchod na Slovensku pokračoval v dynamickom raste aj v novembri 2024, keď tržby medziročne vzrástli o 5 %. Toto tempo patrilo k piatim najvyšším mesačným hodnotám v roku, pričom reálne vyššie tržby (v stálych cenách) si odvetvie udržalo už jedenásty mesiac za sebou.
Kľúčové segmenty, ktoré rástli
Až 7 z 9 zložiek maloobchodu zaznamenalo medziročný rast tržieb. Najvýraznejšie sa darilo zásielkovému predaju, kde tržby stúpli o tretinu. Hypermarkety a supermarkety dosiahli nárast o viac ako 5 %, zatiaľ čo špecializované predajne textilu, obuvi, drogérie a lekární zaznamenali mierny rast. Výrazný dvojciferný nárast vykázali predajne s potravinami, nápojmi a tabakom.
Na druhej strane, pokles tržieb sa prejavil v predaji pohonných látok a v obchodoch s tovarom pre kultúru a rekreáciu, ako sú kníhkupectvá, športové potreby a hračkárstva.
Vývoj v ostatných zložkách vnútorného obchodu
Medziročný nárast tržieb o 16,2 % zaznamenal segment predaja a opráv motorových vozidiel a motocyklov, zatiaľ čo ubytovanie si polepšilo o 8,9 %. Reštaurácie a pohostinstvá naopak čelili poklesu o 9,8 %. Vo veľkoobchode stúpli tržby o 2,8 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023.
Medzimesačný vývoj tržieb
V porovnaní s októbrom 2024 zaznamenali tržby po sezónnom očistení nárast v predaji a oprave motorových vozidiel o 5,3 % a v maloobchode o 0,4 %. Naopak, tržby v ubytovaní klesli o 14,3 %, zatiaľ čo v reštauráciách a pohostinstvách poklesli o 0,8 %. Veľkoobchod si medzimesačne polepšil o 5,6 %.
Súhrn za rok 2024
Za prvých 11 mesiacov roku 2024 si maloobchod medziročne polepšil o 4 %, predaj a oprava motorových vozidiel o 1,9 % a ubytovanie o 3,7 %. Naopak, veľkoobchod a činnosti reštaurácií a pohostinstiev zaznamenali pokles o 1,9 %.
Záver
Rastúce tržby v maloobchode odrážajú silný výkon viacerých kľúčových segmentov, zatiaľ čo niektoré odvetvia čelili výzvam. Úspech zásielkového predaja a hypermarketov ukazuje na meniace sa nákupné správanie, ktoré formuje budúcnosť slovenského maloobchodu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies