BRATISLAVA - „Mnohí z pacientov, no mnohokrát ani samotní poskytovatelia zdravotnej starostlivosti netušia, ako vyzerá Charta práv pacientov,“ dodáva MUDr. Elena Marušáková, viceprezidentka Asociácie ochrany práv pacientov (AOPP). Na koho sa teda môžeme obrátiť o pomoc, keď ju potrebujeme?
Ani vám neposkytli v čase korony neposkytli zdravotnú starostlivosť? Alebo máte ako pacient iný problém? Na Slovensku existuje viacero organizácií, na ktoré sa môžeme obrátiť.
„Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou bol vytvorený na základe zákona, to znamená, že jeho hlavná funkcia je definovaná v zákone. Má za úlohu regulovať fungovanie zdravotných poisťovní, kontrolovať a robiť dohľad nad tým, ako fungujú zdravotné poisťovne a súčasne dohliada na to, či je správne poskytovaná zdravotná starostlivosť,“ vysvetľuje MUDr. Elena Marušáková, rozdiel medzi inštitúciami, ktoré pomáhajú pacientom. „Oni sú zriadení zo zákona a zvyčajne aj následne udeľujú sankcie, ak po prešetrení prípadu zistia, že došlo k jeho porušeniu.“
Asociácia ochrany práv pacientov (AOPP) je nezisková mimovládna organizácia, registrovaná v registri mimovládnych organizácií.
„My nemáme právo ukladať sankcie, no našou hlavnou úlohou je pomôcť pacientom zorientovať sa v legislatívnej džungli – čo môžu dostať, kam sa majú obrátiť. Máme právnika, ktorý pomáha mnohokrát bezplatne,“ pokračuje doktorka Marušáková. Bežne sa na nich obracajú stovky pacientov, za posledný rok však ich služby využilo takmer 1 000 sťažovateľov, teda trojnásobok oproti predchádzajúcim rokom, a to tiež o niečom svedčí.
Väčšina žiadostí o pomoc zo strany pacientov sa týka najmä neposkytnutia potrebnej zdravotnej pomoci v čase korony, či nedostupnosti zdravotnej starostlivosti ako takej. Podľa slov viceprezidentky je na Slovensku veľký problém s predpisovaním liekov, následkom čoho sa zvyšuje tlak na špecialistov najmä v oblasti administratívy. Ako hovorí, zdravotníctvo na Slovensku je výrazne finančne aj personálne poddimenzované a hoc jednotlivé vlády deklarujú záujem práve o túto oblasť, opak je pravdou.
Na otázku, čo urobiť pre zlepšenie stavu nemocníc, viceprezidentka odpovedala jasne: „V prvom rade, ak chceme robiť zmenu, čohokoľvek zmenu, potrebujeme túto zmenu podporiť. A to finančne a personálne. Nie je možné očakávať, že dôjde k zmene správania sa pacientov alebo lekárov bez toho, aby sme neurobili nejaké opatrenia. Zmeniť návyky pacientov, zmeniť návyky predpisovania liekov, to všetko chce financie a my stále stojíme na tom, že nie sú peniaze do zdravotníctva, ani do školstva. Je pre mňa záhadou, že na stavanie diaľnic sa vždy nájdu peniaze, ale na postavenie nemocnice sa nenájde nikdy ani jeden jediný eurocent,“ pokračuje odborníčka.
Čo sa týka špecializovanej odbornej starostlivosti, udáva, že je to z roka na rok horšie. V čase korony čakali pacienti niekedy až 6 mesiacov na to, kým ich zoperujú. „Jednoducho to je neodpustiteľné, neodpustiteľná krivda, ktorá sa udiala na pacientoch. V tomto období dostalo len minimum pacientov to, čo počuli v médiách, že dostať môžu a majú,“ šokuje odborníčka. Dodáva tiež, že z pohľadu všetkých závažných ochorení je Slovensko na chvoste Európskej únie, že pacienti sú diskriminovaní z pozície svojho ochorenia. Nevedia sa dostať k špecialistom, ani liekom.
Mohlo by vás zaujímať: ZDRAVIE Vysoký tlak je vážnym rizikom aj pre mladých mužov. Pri liečbe ich trápi erektilná dysfunkcia
To však neznamená, že nejaké to svetielko na konci tunela nevidno. Nie ste v tom sami! A to práve vďaka organizáciám na ochranu pacientov ako je AOPP. Pozrite si náš rozhovor, v ktorom sa dozviete, kde a v čom je ešte problém a ako vám môže táto organizácia pomôcť.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies