MOSKVA - V apríli sa oslávilo 50 rokov legendárneho VAZ 2101 Zhiguli, najznámejšieho modelu v histórii ruského automobilového priemyslu. Toto vozidlo, ktoré bolo vyvinuté na základe najlepšieho európskeho vozidla FIAT 124 z roku 1965, prinieslo revolúciu na domáci trh a získalo si fanúšikov po celom svete. RIA Novosti pripomínajú príbeh „Zhiguli“.
Auto pre ľudí
Sovietska vláda umožnila obyvateľstvu kupovať autá ešte začiatkom 50. rokov 20. storočia, ale len málokto si to mohol dovoliť. V predaji boli iba drahá "Pobeda" a cenovo dostupnejší ale veľmi vzácny "Moskvitch".
Príbuznosť so socialistickým Talianskom
Výber základného zahraničného modelu bol zverený inštitútu NAMI, ktorého odborníci vykonali komplexné testy vozidiel Ford, Pegeuot, Renault a FIAT 124, ktorý bol v roku 1965 v Európe uznaný ako "Auto roka". Pravdepodobne existovali aj politické motívy, pretože Kremeľ mal dobré vzťahy s talianskou socialistickou vládou. Pokiaľ ide o samotný FIAT 124, objavili sa problémy pri testovaní.
Napriek tomu, vláda nariadila vziať talianske auto ako základ a dokončiť v súlade s ruskou realitou. Ruskí odborníci vykonali viac ako osemsto zmien v talianskom dizajne. Výsledkom bolo pohodlné, spoľahlivé a relatívne lacné auto prispôsobené na použitie v ruských podmienkach.
Najväčší v Európe
Závod v Tolyatti kde sa plánovalo vyrábať novy model, sa začal stavať v lete roku 1966. Zariadenie dodávali viac ako 840 domácich podnikov, ako aj spoločnosti z Nemecka, Talianska, Veľkej Británie a Francúzska. Volžský automobilový závod bol najväčší v Európe: rozloha 600 hektárov, dĺžka hlavnej budovy – 1400 metrov. Výpočtová výrobná kapacita – 600 tisíc automobilov ročne, počet zamestnancov – 123 tisíc ľudí. Stavba bola dokončená o tri a pol roka, namiesto naplánovaných šesť rokov.
Výpočet na vývoz bol tiež opodstatnený a na zahraničné trhy VAZ-2101 vstúpil v roku 1971 pod menom "Lada". Vývozné vzorky prechádzali asi štyridsiatimi ďalšími kontrolami. V prípade závad boli vrátene na domáci trh.
Výhody modelu "Lada" boli v ľahkom štartovaní v chladnom počasí a zvládaní zlých ciest. Náhradné diely boli tiež lacné a vďaka jednoduchému dizajnu mohol sám majiteľ automobilu v prípade potreby auto opraviť.
Do Fínska sa ročne priviezlo desať až pätnásť tisíc modelov, mnohí potom išli do iných európskych krajín. Za päť rokov sa vývoz sovietskych automobilov zdvojnásobil – až na 300 tisíc kusov. Lada – 1200 (vývozné označenie VAZ-2101) bola dobre známa v Kanade, na Novom Zélande, v Nemecku, Rakúsku, Švédsku a ďalších krajinách. Do Veľkej Británie bolo vozidlo dodávané s úpravou volantu na pravej strane.
Najpredávanejšie vozidlo vo Fínsku
V polovici 70. rokov sa Lada stala najpredávanejšou značkou automobilu vo Fínsku. V čase kolapsu ZSSR v krajine bolo viac ako 130 tisíc týchto automobilov. V Spojenom kráľovstve bolo ich také iste množstvo. Celkovo sa pred ukončením výroby v roku 1988 vyrobilo asi 4,8 milióna Zhiguli.
Zdroj: https://ria.ru/20200504/1570813961.html
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies