Aj Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (MŠVVaŠ SR) považuje vzdelávací systém, ktorým sa vyznačuje Fínsko, za veľkú inšpiráciu.
Rezort pod vedením ministra Branislava Gröhlinga preto pozoruje aj opatrenia, ktoré zavádzajú iné krajiny, napríklad Poľsko či Estónsko a nazerá aj na výsledky, ktoré prichádzajú vďaka novým prvkom zavedeným do vzdelávania.
Kľúčové
A začínajú sa už realizovať aj prvé kroky. „Medzi kľúčové prvky, ktorými sa vyznačuje aj fínsky systém patrí najmä dôraz na postavenie a odmeňovanie učiteľov, slobodu a zodpovednosť v pedagogickej práci, inkluzívny prístup ku vzdelávaniu či elitnú prípravu budúcich učiteľov,“ uviedlo komunikačné oddelenie MŠ SR s dôvetkom, že v týchto oblastiach má jasné zámery aj slovenský rezort školstva.
Odmeňovanie
Prvom oblasťou je práve odmeňovanie. „MŠVVaŠ SR rokuje s ministerstvom financií o možnostiach zvýšenia platov učiteľov v budúcom roku. Súčasne je zámerom rezortu celkové zlepšenie postavenia učiteľa v spoločnosti, nielen finančné,“ vysvetlili.
Sloboda
Rezort v roku 2020 začal aj s pilotným overovaním výraznej zmeny v obsahu vzdelávania na základných školách. „Podstatou je zavedenie možnosti zvládnuť štátom predpísané učivo nie po ročníkoch, ale v troch cykloch (1. až 3. ročník, 4. a 5. ročník a 6. až 9. ročník ZŠ),“ ozrejmilo komunikačné oddelenie s tým, že zmena poskytne učiteľom viac voľnosti v organizovaní vzdelávacieho procesu.
Vyučovanie v súvislostiach
A to napríklad aj vďaka spájaniu vyučovacích hodín a vzdelávacích celkov, ale aj „nastavením tempa výučby pre žiakov s rôznymi vzdelávacími potrebami či vyučovaním v súvislostiach“.
Menej papierov
Dôležitou oblasťou má byť aj snaha o menej papierovania, a teda reštart zámeru debyrokratizácie. Snahou je teda zníženie administratívnej záťaže učiteľov. „Cieľom je odbremeniť ich od nepedagogickej práce a poskytnúť im viac času na venovanie sa žiakom.“
Inklúzia
Rezort školstva po vzore fínskeho modelu robí aj opatrenia na podporu inklúzie. Preto vyčlenilo 82 miliónov eur na projekt školských podporných tímov. „Vďaka tomu už od tohto školského roka pomáhajú učiteľom pri vyučovaní pedagogickí asistenti, školskí psychológovia či špeciálni pedagógovia, pričom celkový počet týchto podporných pracovníkov by mal dosiahnuť 2600 osôb,“ vysvetľuje komunikačné oddelenie.
Inkluzívne tímy
Tieto kroky sú dôležité, aby mohli učitelia inkluzívny prístup reálne uplatňovať v praxi. „Ministerstvo školstva tiež rokuje s ministerstvom financií o zvýšení rozpočtu MŠVVaŠ SR na systémové pokrytie finančných požiadaviek škôl na inkluzívne tímy.“
Príprava pedagógov
Rezort považuje za veľmi dôležité aj zlepšovanie prípravy budúcich učiteľov. „Ministerstvo školstva s týmto zámerom spustilo projekt Skvalitnenie prípravy budúcich pedagogických a odborných zamestnancov v hodnote 7 miliónov eur.“
Dôležité bude aj presvedčenie mladých ľudí, aby sa v budúcnosti rozhodli práve oni vychovávať ďalšie generácie. „S postupným zvyšovaním atraktivity profesie učiteľa vplyvom opatrení 1-3 je možné počítať aj so zvýšeným záujmom študentov, vrátane tých najlepších, o štúdium pedagogiky,“ uzavrelo komunikačné oddelenie ku snahám rezortu čiastočne sa priblížiť fínskemu systému.
Prečítajte si aj o fínskom vzdelávacom systéme.
Pozrite si, akú napodobeninu Fínska nájdete na Slovensku.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies