BRATISLAVA - Slovensko sa po Fínsku či Francúzsku môže stať ďalšou krajinou Európskej únie, v ktorej budú nákupy cez internet ohľaduplné voči životnému prostrediu využívaním zálohovaných, vratných a znovupoužiteľných obalov. Na náš trh ich prináša startup Repetito, ktorý sa inšpiroval práve Francúzskom, kde je v e-commerce obehu zatiaľ okolo pol milióna znovupoužiteľných obalov.
Ivan Štefina, CEO Repetito, sa s nimi počas svojej kariéry stretol práve tam. Keď sa vrátil na Slovensko, hľadal obdobnú možnosť, ale obal, ktorý by sa dal použiť viac ako raz, nenašiel. „E-commerce ich však bude potrebovať, preto sme vyvinuli zatiaľ tri veľkosti mäkkých vratných obalov určených na tovar, ktorý nepotrebuje špeciálnu ochranu. V blízkej budúcnosti plánujeme uviesť na trh aj pevné vratné boxy, vhodné na prepravu tovaru, ktorý si vyžaduje väčšiu ochranu proti poškodeniu,“ povedal I. Štefina.
Repetito obaly sú vyrobené z polypropylénu a okrem jednej malej časti, ktorá slúži na uzatváranie obalu, sa dajú stopercentne recyklovať. Kým sa tak stane, môžu sa použiť až 100-krát. To je z pohľadu ochrany životného prostredia zásadné, pretože na Slovensku sa ročne v rámci e-commerce prepraví približne 120 miliónov balíkov, pričom obaly väčšiny z nich sa použijú len raz. „V roku 2021 urobilo aspoň jeden online nákup 46 % Slovákov. V 80 % prípadoch sú objednávky zabalené v kartóne a v 20 % prípadoch v plastovom obale. Tieto obaly vytvárajú značné množstvo odpadu, ktorý sa musí zbierať, triediť, recyklovať alebo likvidovať,“ doplnil I. Štefina.
Kartón sa dá recyklovať priemerne 7-krát a je to proces náročný na vodu a energie. Až 32 % kartónových obalov pritom končí v spaľovniach alebo na skládkach. V prípade plastu patrí síce Slovensku popredná priečka v recyklácii, a to na úrovni 53 %, čo je však stále málo a plast sa tiež nedá recyklovať donekonečna. „Znovupoužiteľné obaly sú spôsob, ako výrazne znížiť záťaž, ktorá pre životné prostredie plynie z e-commerce. Partnerské e-shopy, ktoré budú disponovať našimi obalmi, ponúknu svojim zákazníkom možnosť vybrať si klasický jednorazový obal alebo vratný obal Repetito. Jeho vrátenie je pritom jednoduché, stačí ho odovzdať na ktorejkoľvek pošte alebo hodiť do poštovej schránky, keďže adresa je na ňom už vytlačená a poštovné zaplatené. Pracujeme na tom, aby sa vracali aj cez balíkoboxy a odberné miesta,“ vysvetlil obeh obalov Repetito I. Štefina.
Použité obaly sa od zákazníkov vrátia do centrály Repetito, kde ich vyčistia, prípadne opravia a znovu doručia partnerskému e-shopu.
Slovensko tak môže napĺňať naraz tri požiadavky Európskej únie pre e-commerce, ktorými sa má docieliť klimatická neutralita obalového sektora do roku 2050 – znížiť objemy balení, obmedziť zbytočné balenia a využívať opakovane použiteľné obaly. Podľa návrhu Európskej komisie do roku 2030 budú mať internetové obchody povinnosť používať 10 % takýchto obalov a do roku 2040 až 50 %.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies