SOUL - Keď Dain Yoonová začala maľovať na svoju vlastnú pokožku, aby vytvorila surrealistické autoportréty, ľudia v Južnej Kórei sa na ňu pozerali ako na „dokkaebi" (akýsi kórejský škriatok), povedala. Virálnu fotografiu, ktorá zobrazuje jej tvár v miniatúre namaľovanej na nechtoch a zdobí jej vlastné rozpustené čierne vlasy, medzitým ľudia na internete opísali ako „chlpatú manikúru“.
„Keď som to urobila, myslela som si, že je to roztomilé,“ povedala Yoon o virálnej fotografii a povedala vo videohovore s portálom CNN z USA, kde momentálne býva. “Ale myslím, že mnohí ľudia si mysleli, že je to desivé," dodala umelkyňa.
So žiarivo ružovými vlasmi a košeľou so surrealistickou potlačou častí tela sa za Yoon otočilo v jej rodnom Soule veľa ľudí, ale v New Yorku nikto ani nepohne viečkom – a ona to miluje.
30-ročná umelkyňa povedala, že jej telové obrazy najviac rezonovali v Európe a USA. Až keď si ju všimli v zámorí, keď sa jej práca v roku 2016 rozšírila, začali ľudia doma venovať pozornosť, dodala. „Oni oceňujú, že som získala pozornosť americkej tlače,“ povedala Yoonová. „Nie len ja, ale aj veľa kórejských umelcov alebo spevákov. Ak získajú pozornosť zo zahraničia, tak si to Korejci vážia," dodala umelkyňa.
Yoonovej fotorealistické, myseľ ohromujúce optické ilúzie ju priviedli na orbit takých hudobníkov ako Halsey a James Blake, s ktorými spolupracovala, a dokonca si vyslúžila vystúpenie v „The Ellen DeGeneres Show“. Odvtedy pracovala na reklamách pre značky ako Estée Lauder, BMW, Apple a Adidas a ozdobila stránky Vogue a Harper's Bazaar jej unikátnym štýlom maľovania na telo, pri ktorom sa ľudia čudujú, kde končí ona a kde začína pozadie – a či za tým náhodou nebol nejaký Photoshop.
Yoonová hovorí, že nikdy nemanipuluje so svojimi výtvormi v postprodukcii. Je to len ona, zrkadlo, kamera a farba na telo, na tri až 12 hodín na shooting. Tento zdĺhavý proces je jedným z dôvodov, prečo prestala používať modely pre svoju prácu - nechcela zaberať toľko času inej osobe.
Juhokórejská umelkyňa Yoonová sa dozvedela, že jej diela sú závratné a niekedy znepokojujúce – predstavte si, že črty tváre sú zdeformované a prerovnané ako hlava pána Zemiaka, poloroztopená sviečka vytesaná do jej podoby zakrytá nemrkajúcimi očami alebo tvárou, ktorá vyzerá, akoby bola prepojená a odlamovala sa v trhlinách ako rozmontovaná kabelka. Znepokojovať divákov nikdy nebolo jej cieľom (umelkyňa povedala, že nemá ani v skutočnosti rada akúsi temnú prácu, ale radšej vnáša humor), no keďže jej tvár je často plátnom pre jej umenie, ľudia jej niekedy pripisujú väčší význam, ako má v úmysle, dodala.
Yoonová väčšinou vyzerá hravo a vyjadruje svoj vnútorný svet. Maľuje autoportréty ako emocionálne zábery toho, ako sa cítila. Začiatkom tohto roka sa cítila veľmi "ostro a citlivo", čo sa odrážalo v diele v kubistickom štýle, kde je vidieť jej tvár zdeformovanú hranolom trojuholníkov, cez ktorý oko dáva jasný, prenikavý pohľad. V inom diele s názvom „Let it flow“ vlnky a víry ťahov štetcom objímajú krivky Yoonovej tváre a krku, zatiaľ čo v „Miss Universe“ je jej vzhľad – okrem jasne červených pier a ružových vlasov – úplne zakrytý uchopením prstov.
„Je to trochu protirečivé, sarkastické,“ povedala a zamyslela sa nad posledným kúskom. "Pre mňa je to nádhera," dodala umylkyňa.
V jej výtvore „To, z čoho som zhotovená“ je tvár Yoon úplne premaľovaná smajlíkmi emoji, gobelínom usmievavých tvárí, žiaroviek, sŕdc a iných prejavov jej identity. Rozmazávajú jej črty tváre, aby ju len nejasne zťažka rozpoznali, namiesto toho, aby úplne zakryli, kto je. Yoonová povedala, že emoji zachytili, ako sa cítila a komunikovala v roku, keď sa presťahovala do USA.
„Uvedomila som si, že odkedy som sa presťahovala do Ameriky, používam toľko emoji, pretože je to pre mňa jednoduchšie ako hovoriť anglicky. Je to ako ha-ha emoji, emoji, emoji,“ povedala imitujúc textovanie. „V minulosti som sa snažila vysvetľovať slovami a vetami, ale teraz len jeden malý emoji ukazuje všetko," dodala.
Tento uvedomenie si toho, že je cudzinkou v cudzom novom svete, je súčasťou nového kreatívneho smerovania, ktoré ju odvádza od spracovania ťažkých pocitov, ktoré mala ako mladá žena v Južnej Kórei. „Stal som sa stabilnejšou osobou a silnejším človekom,“ povedala Yoonová o jej presune do New Yorku.
„Je tu jeden tajný denník, do ktorého si vždy píšem, keď sa cítim veľmi smutná alebo deprimovaná,“ povedala Yoonová. „Písala som tam raz týždenne kedysi, a naposledy som tam písala až pred dvoma mesiacmi," zdôverila sa umyelkyňa.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies