Bratislava- Inšpektori volajú po zabezpečení finančných prostriedkov na personál aj vybavenie
V poslednom období, podľa vyjadrení odborníkov, stúpa počet psychických ochorení školákov. Týkajú sa najmä nepríjemnej pandemickej doby, kedy boli žiaci doma za počítačmi a nemali dlhodobo kontakt s učiteľmi ani spolužiakmi. Následky sú badateľné dodnes. Mnohí školáci potrebujú možnosť vyrozprávať sa alebo jednoducho, pomôcť s vyriešením osobných problémov. Aj na to poskytujú svoje služby odborníci v psychologických poradniach. Najmä deťom v špeciálnych školách, podľa výsledkov inšpektorov, nie sú poskytnuté vždy tie najlepšie metódy. Pracovníci Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI) odhalili v školských zariadeniach poradenstva a prevencie závažné nedostatky v diagnostickom procese.
Počas inšpekcie realizovanej v školskom roku 2022/2023 v centrách identifikovali problémy s výberom a aplikáciou psychodiagnostických metód. TASR o tom informovali z inšpekcie. Chyby identifikovali nielen v postupe psychologických vyšetrení, ale aj pri výbere relevantných psychodiagnostických metód a textových obsahoch správ z odborných vyšetrení. Analýze bolo podrobených 30 správ z diagnostického psychologického vyšetrenia. Pracovníčky centier na základe zistení odporúčali rediagnostické psychologické vyšetrenie 13 žiakom (43 percent) a jednému žiakovi odporúčali kontrolné psychologické vyšetrenie.
"Šesť kontrolovaných zariadení sme vybrali pre nedostatky v diagnostických procesoch a následnými pochybnosťami zistenými pri inšpekcii v špeciálnych základných školách a špeciálnych triedach základných škôl. Bohužiaľ, nedostatky sa potvrdili," uviedla hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Výber a aplikovanie nevhodných psychodiagnostických metód podľa ŠŠI vedie k neoprávnenému vyčleňovaniu detí do prúdu špeciálneho školstva. Vplýva to na ich celkový výsledok ďalšieho vzdelávania, uplatnenie sa na trhu práce a následne úspešné začlenenie sa do spoločnosti. Nesprávna diagnostika znamená aj neefektívne narábanie so štátnymi zdrojmi financovania škôl a školských zariadení.
Jedným z riešení tejto situácie na úrovni systému je podľa ŠŠI zabezpečiť zo strany štátu dostatočné finančné prostriedky na personálne obsadenie miest odborných zamestnancov, na vybavenie potrebnými psychodiagnostickými nástrojmi a testovacími materiálmi z hľadiska plnenia odborných činností. "Okrem toho je nevyhnutné metodicky usmerňovať činnosť centier poradenstva a prevencie v zmysle novelizácie právnych predpisov v súvislosti s transformáciou," podotkla hlavná školská inšpektorka.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies