BRATISLAVA - Do duálneho vzdelávania, v rámci ktorého žiaci počas štúdia získavajú pracovné skúsenosti, sa popri stredných odborných školách začínajú zapájať aj obchodné akadémie.
Od študentov vyžaduje väčšina zamestnávateľov prax, ktorú však v niektorých prípadoch ťažko získať. Riaditelia obchodných akadémií hovoria, že duálne vzdelávanie má napomôcť študentom v budúcnosti zamestnať sa. Zaznel však aj názor, že firmy odrádza veľká byrokracia.
Do duálneho vzdelávania na bratislavskej obchodnej akadémii na Račianskej je zapojených 30 študentov a šesť firiem. Riaditeľka Mária Mydlová sa vyjadrila, že do duálneho systému sa zapojili pre „roztvárajúce sa nožnice“ medzi praxou a školou. Žiakom zapojeným do duálneho vzdelávania znížili počet hodín v rámci všeobecného vzdelávania. V rámci odborného vzdelávania vytvorili blok teoretického vzdelávania a praktickej prípravy, čiže praxe.
„Veríme, že po počiatočných rozpakoch sa do duálneho vzdelávania v našom študijnom odbore zapoja aj veľké firmy,“ povedala riaditeľka Obchodnej akadémie Poprad Iveta Račeková. V nasledujúcom školskom roku im zatiaľ ôsmi zamestnávatelia poskytli 11 pracovných miest pre žiakov. Úprava osnov sa dotkne hlavne odborných predmetov.
Podľa riaditeľa rožňavskej obchodnej akadémie Viktora Baláža je po dvoch mesiacoch ešte ťažké hodnotiť, ako sa systém ujal. Študenti sa zatiaľ na prax u zamestnávateľa pripravujú v škole, aby získali základné zručnosti (soft skills), ktoré sú nevyhnutné pre vstup na pracovisko, a aby mali predstavu o firemnej kultúre. Podľa Baláža je tento program výhodný najmä pre slabšie regióny, keďže si firmy môžu podržať absolventov - pracovné sily, ktorí by svoje uplatnenie hľadali niekde inde. Na tento systém spolupráce presvedčili firmy po mnohých rokovaniach. „Benefity, ktoré ponúka štát, sú hlavne pre veľké firmy málo motivujúce, pritom administratíva okolo jedného žiaka je mimoriadne demotivujúca,“ povedal Baláž.
Obchodná akadémia pripravuje študentov na povolania, ako sú odborný pracovník v oblastiach účtovníctva, personalistiky či administratívy. Mali by vedieť zostaviť finančné plány a rozpočty spoločností alebo vykonávať odborné činnosti, napríklad v oblasti financovania spoločnosti. V oblastiach mzdovej a personálnej agendy by mal byť schopný viesť osobný spis zamestnanca.
Celkovo je podľa ministerstva školstva na stredných školách do duálneho vzdelávania zapojených 725 prevádzok zamestnávateľov, ktorí v tomto školskom roku ponúkajú spolu 5055 miest. Najviac prevádzok, spolu 121, sa zapojilo v Košickom kraji. Spolu vytvorili 854 miest. Najviac stredných škôl zapojených v systéme duálneho vzdelávania je v Prešovskom kraji (30) a najmenej v Banskobystrickom (13). Z absolventov systému duálneho vzdelávania, ktorí ukončili štúdium v júni, zostala podľa Kuzmu približne polovica pracovať u zamestnávateľa, kde vykonávali prax. Dvadsať percent pokračovalo v štúdiu napríklad na vysokej škole.
Duálne vzdelávanie je spolufinancované z eurofondov, pričom celková hodnota projektu predstavuje 33,6 milióna eur.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies