Priemerný človek strávi na sociálnych sieťach 147 minút denne[1]. Z tohto dôvodu si viac ako kedykoľvek predtým uvedomujeme, ako ostatní trávia svoj čas. Zdá sa, že každá párty, dovolenka a dokonca aj jedlo vonku sú zdokumentované, aby ich mohol vidieť celý svet.
Strach z premeškania alebo FOMO sa týka pocitu alebo vnímania, že ostatní sa viac bavia, žijú lepšie životy alebo zažívajú lepšie veci ako vy. Zahŕňa hlboký pocit závisti a ovplyvňuje sebaúctu. Nie je to len pocit, že by ste mohli v tejto chvíli robiť lepšie veci, ale je to pocit, že prichádzate o niečo zásadne dôležité, čo práve teraz zažívajú iní.
Priemerný človek strávi na sociálnych sieťach 147 minút denne. Z tohto dôvodu si viac ako kedykoľvek predtým uvedomujeme, ako ostatní trávia svoj čas. Zdá sa, že každá párty, dovolenka a dokonca aj jedlo vonku sú zdokumentované, aby ich mohol vidieť celý svet.
Pre niektorých môže tento neustály prúd dokumentácie viesť k tomu, že zažijú FOMO alebo strach z premeškania. Hoci FOMO nie je diagnostikovateľný psychologický stav - aspoň zatiaľ - tento jav môže priamo ovplyvniť duševné aj fyzické zdravie. Aj keď sociálne médiá môžu byť veľkou príčinou FOMO, určite nie sú jediným vinníkom. Pocit chcieť zapadnúť a patriť ďaleko zastaráva internet.
Ak zažívate FOMO pravidelne, existujú spôsoby, ako to prekonať.
Tento jav sa stáva čoraz bežnejším – čiastočne vďaka sociálnym médiám – a môže spôsobiť značný stres vo vašom živote. Môže postihnúť takmer každého, ale niektorí ľudia sú vystavení väčšiemu riziku.
Prečítajte si, čo by ste mali vedieť o histórii FOMO, čo hovoria výskumy, ako to rozpoznať vo svojom živote a ako spravovať FOMO, aby to negatívne neovplyvnilo vaše šťastie.
Myšlienka, že by ste mohli prísť o dobrý čas, nie je v našej dobe nová. Hoci sa predpokladá, že existuje už celé stáročia (dôkazy FOMO môžete vidieť v starovekých textoch), skúmali sa len počas niekoľkých posledných desaťročí, počnúc výskumným dokumentom z roku 1996 od marketingového stratéga, Dr. Dana Hermana, ktorý vytvoril výraz „strach z premeškania“.
Od nástupu sociálnych médií sa však FOMO stalo zrejmejším a študovalo sa častejšie. Sociálne médiá urýchlili fenomén FOMO niekoľkými spôsobmi. Poskytuje situáciu, v ktorej porovnávate svoj bežný život s vrcholmi života iných.
Preto sa váš zmysel pre „normálnosť“ skresľuje a zdá sa, že ste na tom horšie ako vaši rovesníci. Môžete vidieť detailné fotografie svojich priateľov, ako si užívajú zábavné chvíle bez vás, čo si ľudia v minulých generáciách nemuseli tak ľahko uvedomovať.
Sociálne médiá vytvárajú platformu na chválenie sa; je to miesto, kde veci, udalosti a dokonca aj samotné šťastie občas súťaží. Ľudia porovnávajú svoje najlepšie zážitky s dokonalým obrazom, čo vás môže viesť k tomu, že sa budete pýtať, čo vám chýba.
Aj keď FOMO v súčasnosti nie je diagnostikovateľný stav, môže mať špecifické príznaky, podľa správy z roku 2021 v Technologickom predpovedaní a sociálnych zmenách. Niektoré z týchto príznakov zahŕňajú:
- Obsedantne kontrolujte sociálne siete, aby ste videli, čo robia ostatní,
- Zažívanie negatívnych pocitov pri porovnávaní vlastného života s tým, čo sa zdá, že robia iní na sociálnych sieťach,
- Pocit psychickej vyčerpanosti zo sociálnych sietí.
Ďalšie príznaky FOMO, podľa Erin Vogel, Ph.D, sociálnej psychologičky a docentky na University of Oklahoma Health Sciences Center, môžu zahŕňať:
- Prekročenie časového rozvrhu (snaženie sa byť vždy všade),
- Odstúpenie od ostatných,
- Pocit fyzickej únavy,
- Pocit smútku, úzkosti alebo depresie,
- Ťažkosti so sústredením,
- Problémy so spánkom.
"Niekedy môže byť FOMO paralyzujúce," hovorí Dr. Sullivan. "Vtiahne ťa to do tejto králičej nory a paralyzuje ťa."
Z tohto dôvodu, ak identifikujete, aké sú vaše spúšťače, môžete sa snažiť vyhnúť sa týmto spúšťačom alebo sa pripraviť na to, ako reagovať, keď sa tieto spúšťače vyskytnú
Inšpirované FOMO sa objavilo aj niekoľko ďalších súvisiacich konceptov:
FOBO (Strach z lepších možností): Ide o strach, že prichádzate o potenciálne lepšie alternatívy.
MOMO (Mystery of Missing Out): Toto sa týka strachu, že prichádzate, ale nemáte žiadne poňatia o tom, o čo prichádzate.
ROMO: (Reality of Missing Out): To znamená vedieť, že o nič neprichádzate.
FOJI (Fear of Joining In): Strach zo zdieľania vecí na sociálnych sieťach, ale bez odozvy.
JOMO (Joy of Missing Out): Toto je opak FOMO a vzťahuje sa na pozitívne pocity z vynechania alebo odpojenia od sociálnych médií.
Mnohé z týchto nástrojov na správu si môžete osvojiť sami, no niekedy môžu byť situácie o niečo zložitejšie, najmä ak si nie ste istí, kde začať.
„Psychológ, ktorý sa špecializuje na interpersonálnu terapiu alebo kognitívno-behaviorálnu terapiu, môže byť nápomocný pri riadení FOMO a uistiť sa, že si idete za svojimi snami v realite a nie online,“ odporúča Dr. Sullivan.
Koniec koncov, keď sa bojíte, že o niečo prichádzate, je dobré vedieť, že máte vo svojom tíme niekoho, kto rozumie vašim skúsenostiam.
Zdroje:
https://www.verywellmind.com/how-to-cope-with-fomo-4174664
https://www.forbes.com/health/mind/the-psychology-behind-fomo/
https://health.clevelandclinic.org/understanding-fomo
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies