V modernej psychológii, skúmajúcej emočný život ľudí, ktorí si prežili nejakým spôsobom traumatické detstvo (okúsili zneužívanie, či už emočné alebo telesné), sa ustálila teória základných potrieb, ktoré keď sa nám v detstve nedostávajú, vplýva to nepriaznivo na našu psychiku a celý dospelý život.
Dajme teraz bokom tie celkom najzákladnejšie potreby, spojené s fungovaním nášho tela – voda, vzduch, jedlo, strecha nad hlavou, teplo, bezpečie, a poďme sa pozrieť na najdôležitejšie citové a psychické predpoklady zdravého vývoja dieťaťa.
Keď stojíme pred rolou rodičovstva, sme často v obavách, aby sme niečo na tejto najzodpovednejšej úlohe nášho života nepokazili. Hľadáme múdre odpovede, študujeme v knihách, pýtame sa známych, skúsenejších, chodíme k odborníkom s otázkou: ako byť ideálnym rodičom?
Ak ideálny rodič je ten, ktorý dopraje svojmu dieťaťu komplexný, zdravo prebiehajúci emočný a psychický vývoj, ktorý mu v dospelosti umožní uplatniť sa v šťastných vzťahoch, kariére a spraví z neho po všetkých stránkach zdravého človeka, odpoveď sa ponúka.
Známy americký kouč, prednášateľ a kazateľ v jednej osobe Tim Fletcher rokmi pozorovania, rozhovorov a pomocou ľuďom, ktorí si prešli traumatickým detstvom vypracoval svoju teóriu „ôsmich ´A´“ – ôsmich základných emočných potrieb. Ak týchto osem „položiek“ dokážete svojmu dieťaťu odmalička plne dopriať a zaobstarať, je veľká pravdepodobnosť, že sa blížite k predstave ideálneho rodiča a pripravujete dieťaťu cestu k úspešnému osobnému aj pracovnému životu.
Osem „A“ samozrejme platí v angličtine, v slovenčine si ich pokojne nazvite „osem emočných pilierov pre vaše dieťa“.
1. Authenticity – Autentickosť
Dovoľte vášmu dieťaťu odmalička sa autenticky prejavovať, nedávajte mu najavo, že by sa malo cítiť vinné za svoje pocity, osobité prejavy, temperament. Len tak objaví postupne v živote, kým skutočne je a kde je jeho nenahraditeľné miesto v spoločnosti.
2. Autonomy – Autonómnosť
Za dieťa ste ako rodič zodpovedný, to je jasné, no napriek tomu potrebuje dieťa už odmalička cítiť, že je nezávislou osobnosťou so svojou integritou a právami. Ukážte mu, že rešpektujete jeho súkromie, záujmy, chvíle osamote v izbičke, jeho poštu, zápisky v denníčku... Dajte mu určité kompetencie, o ktorých môže už ako dieťa rozhodovať ono samo (samozrejme, nejde o veľké, životne dôležité záležitosti, ale skôr drobnosti, aby ho to viedlo k schopnosti prevziať na seba zodpovednosť a odvahu rozhodovať).
3. Attachment – Väzby
Skutočná väzba, nie formálna, v rámci ktorej vie, že je členom rodiny, pozná svoje povinnosti, a tým to končí. Pre dieťa je nesmierne dôležitý pocit už odmalička vedieť, že k niekomu patrí, že sú tu „jeho“ ľudia, ktorí pri ňom a za ním stoja, je to sýtenie prirodzenej túžby každého človeka po spolupatričnosti a vytváraní úzkych dôverných vzťahov.
4. Attention – Pozornosť
Dieťa potrebuje odmalička vedieť, že si zaslúži pozornosť. Že sa niekto zaujíma o jeho voľný čas, pocity, názory, dokáže podať pomocnú ruku, keď treba, vypočuje si jeho starosti, zahrá sa s ním. Že je rovnocennou súčasťou rodiny, dôležitou a vzácnou bytosťou, na ktorej záleží.
5. Acceptance – Prijatie
Znie to ako samozrejmosť, ale mnoho rodičov túto potrebu deťom poskytnúť nedokáže. Často sa obmedzujeme na podmienečnú lásku v zmysle: „Buď takýto/takáto, a budeme ťa ľúbiť! Keby si bol takýto/takáto, urobil by si nám radosť...“ Deti tu nie sú na to, aby nám „vyrábali“ radosť. Deti máme vychovávať, korigovať, viesť, ale zároveň akceptovať ich jedinečnosť, chyby, nedokonalosti, slabosti, prehrešky... V prvom rade ich s láskou prijmime! Potom vychovávajme.
6. Appreciation – Ocenenie
Úspešný človek, ktorý sa dokázal v živote presadiť, väčšinou pochádza z pomerov, kde boli v rovnováhe usmerňovanie a kritika, ale aj podpora a pochvala. Dieťa, ktoré odmalička počúva iba to, čo urobilo zle, je neustále kritizované, opravované a zosmiešňované, je na najlepšej ceste k menejcennosti, strate odvahy niečo tvoriť, snívať, dosahovať. Povzbudzovanie a pochvala sú súčasťou emočnej stravy, ktorú odmalička potrebujeme spolu s mliekom.
7. Affection – Náklonnosť, neha
My ľudia sme stvorení ako mysliace a racionálne bytosti, no rovnako je našou súčasťou aj naša emočná stránka. Potrebujeme emócie v živote, vo vzťahoch, potrebujeme hmatateľné a konkrétne prejavy emócií, a to už od detstva. Postarať sa perfektne o detskú izbičku, všetko materiálne v živote nášho dieťaťa je žalostne málo. Dieťa potrebuje cítiť našu lásku, a to aj prejavmi – dotykmi, objatiami, pohladeniami...
8. Allowing – Umožnenie
Dieťa by malo poznať určité pravidlá a hranice, no takisto by mu mal byť umožnený aj kus slobody, objavovania sveta, vlastných možností, kreativity, vyjadrenia svojej osobnosti. Niekedy je dôležitejšie nechať ho tvoriť, ako trvať za každú cenu na stopercentnom poriadku v izbe. Dovoľte dieťaťu – samozrejme, v rámci bezpečia, zdravých a neškodných záležitostí – skúšať nové veci, zažívať dobrodružstvá, vychádzať z vašej spoločnej rodinnej komfortnej zóny, povoliť občas prísne pravidlá, zaužívané štandardy...
Ak sa trápite nad tým, ako byť dobrým rodičom a dať dieťaťu to najvzácnejšie, niekedy netreba hrubé knihy a zložité kurzy. Stačí sa riadiť srdcom, zdravým rozumom a vychádzať z úplne základných vecí, po čom každá ľudská bytosť v duši túži. Sú to väčšinou úplne jednoduché, a pritom tak zásadné veci...
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies