Už v lete sa na Olympijských hrách v Tokiu rozhorí oheň, ktorý má symbolizovať mier a ochotu nadradiť súťaženie v športe naozajstným vojnám - aspoň na krátky čas.
Olympijské hry roka 2020 ale budú výnimočné ešte niečím iným - majú byť zatiaľ najviac ekologické.
Japonsko sa snaží, aby tieto hry boli začiatkom novej tradície - teda aby už neznamenali obrovskú ekologickú záťaž pre celú krajinu, ale aby ukázali, že aj takáto akcia môže prebiehať pokiaľ možno udržateľne a ekologicky. Organizátori sa snažia minimalizovať environmentálne stopy, ktoré po sebe hry zanechajú vo všetkých mysliteľných ohľadoch.
Medaily z recyklovaného materiálu
Už v polovici minulého roka oznámili, že všetky medaily, ktoré budú na Olympijských hrách v Tokiu udelené, budú recyklované. Majú pochádzať z kovov, ktoré sa získajú z recyklácie použitej elektroniky, najviac z mobilných telefónov.
Tá je totiž vzácnych kovov doslova plná - a Japonsku sa v poslednej dobe darí pomocou moderných technológií tieto zdroje získavať späť a znovu ich využívať. Práve medaily by mali byť dôkazom, že to ide.
Aby toho nebolo málo, rozhodli sa usporiadatelia, že tiež olympijskej pochodne budú z recyklovaných materiálov.
The 2020 Tokyo Olympic medals are made of 78,985 tons of unused electronic devices pic.twitter.com/mtmM7OuPJz
— Mashable (@mashable) August 1, 2019
Elektromobily
Desaťtisíce olympionikov a ich pohyb po olympijskej ploche - to znamená ďalšiu spotrebu paliva a vyššie znečistenia. Teda znamenalo by - keby v dedinke nebola všetka doprava zabezpečená úplne novým spôsobom. Spoločnosť Toyota totiž na technologickom veľtrhu CES predstavila autobus s elektrickým pohonom, ktorý rieši aj nedostatok vhodných zamestnancov - čo je v starnúcom Japonsku čoraz väčšia komplikácia všetkého. Elektrobus je totiž čisto robotický, vodiča vôbec nebude potrebovať.
Jeho batéria má maximálny dojazd 150 kilometrov, čo bohato vystačí na dopravu športovcov po areáli aj na bližšie športoviská. A tiež je vybavený množstvom prvkov, ktoré využijú paralympionici - napríklad plošinami na vozíky, výraznejším vizuálnym značením a tiež lepšími bezpečnostnými prvkami. Jeho maximálna rýchlosť bude dosahovať len 19 kilometrov za hodinu, čo by malo ručiť za bezproblémovú jazdu.
Toyota Going All-out With Electric Vehicles For The 2020 Olympics
— Ronald van Loon (@Ronald_vanLoon) January 11, 2020
by @andyjayhawk @verge
Read more https://t.co/5pjg9IzW5N#AI #ArtificialIntelligence #Digital #DataScience #Robotics #Tech #Technology #Data #AR
Cc: @evankirstel @dataisbeautiful @bigdata pic.twitter.com/UUIZE0uYRM
Eko postele
A na začiatku roka 2020 oznámili organizátori, že olympionici budú na hrách v Tokiu spať na posteliach, ktorých rámy aj rošty sú vyrobené z kartónu. Mali by uniesť až 200 kilogramov a bude možné ich predĺžiť na 210 centimetrov pre najvyšších účastníkov hier. Budú sa dať recyklovať ako papier.
Recyklovateľné budú nielen rámy a rošty z 18 000 postelí použitých v olympijskej dedine, ale aj matrace. U nich si budú môcť športovci upraviť tvrdosť samostatne pre hornú, strednú a dolnú časť tela. Českí športovci sa o kvalitu matracov zaujímať nemusia, pretože im Český olympijský výbor znovu poskytne vlastné matrace.
Brány olympijskej dediny sa otvoria 14. júla, teda desať dní pred začatím OH. Pre športovcov i ich sprievod budú dediny k dispozícii ešte tri dni po skončení hier, ktorých záverečný ceremoniál sa uskutoční 9. augusta. Od 18. augusta do 9. septembra potom bude dediny hostiť 8 000 účastníkov paralympiády.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies