BRATISLAVA - V utorok 2. decembra uplynie rok, odkedy začali rozoberať Starý most v Bratislave. Prvé tri matice z konštrukcie Starého mosta vtedy symbolicky odkrútil eurokomisár pre regionálny rozvoj Johannes Hahn spolu s ministrom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jánom Počiatkom a bratislavským primátorom Milanom Ftáčnikom. Za rok sponad Dunaja zmizla oceľová konštrukcia mosta, minulosťou už je aj pilier číslo tri a pred niekoľkými dňami sa robotníci pustili aj do búrania piliera číslo štyri.
Konštrukciu Starého mosta rozoberali počas uplynulého zimného obdobia a odstránili ju na jar tohto roka. Zhotoviteľ sa chcel potom pustiť do búrania piliera číslo tri a štyri, práce však na niekoľko mesiacov zdržalo hľadanie možnej nevybuchnutej munície z druhej svetovej vojny na dne Dunaja. Práce na búraní pilierov Starého mosta zastavili koncom júna a dno Dunaja začali skúmať špecialisti na prieskumy v zložitých podmienkach. V rieke našli štyri podozrivé predmety. Jeden je pri pilieri číslo päť a ďalšie tri špecialisti zaznamenali približne tri metre pod dnom Dunaja v blízkosti pilierov tri a štyri. Špecialisti po prieskume dna Dunaja usúdili, že zhotoviteľ môže začať s búracími prácami, ak dodrží navrhnutý technologický postup a strojové vybavenie. Zhotoviteľovi však odporučili, aby bol pri prácach opatrný a sledoval priestor, kde sa bude pracovať. Práce na búraní pilierov opäť obnovili v polovici septembra. Pre zdržanie sa posunul aj pôvodný termín ukončenia projektu. Prestavba Starého mosta a prvá časť električkovej trate do Petržalky mali byť podľa pôvodných plánov hotové už koncom augusta 2015, pre zdržanie však termín posunuli na 31. októbra 2015.
Zbúrané piliere tri a štyri nahradí jeden pilier s názvom 34. Ten by mali začať stavať v budúcom roku. Rozšíri sa tak plavebná dráha na Dunaji z dnešných 90 na 135 metrov. Pripravuje sa už aj nová konštrukcia Starého mosta, ktorú vyrábajú vo Vítkoviciach, odkiaľ budú potom jednotlivé časti voziť do Bratislavy. Nad Dunaj budú novú konštrukciu vysúvať postupne. Na petržalskom brehu už pripravujú montovaciu dielňu, na ktorej budú robotníci dávať dokopy niekoľkometrové časti mosta a konštrukciu potom postupne vysúvať nad Dunaj. Nová konštrukcia Starého mosta by mala byť zeleno-sivá. V internetovej ankete o tom rozhodlo takmer 2 500 ľudí, s farebným prevedením súhlasili aj bratislavskí mestskí poslanci.
Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Starý most rekonštruuje Združenie MHD - Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH. Na prestavbu Starého mosta mesto získalo nenávratný finančný príspevok z eurofondov. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto. Podmienkou je, že projekt musí byť dokončený a vyfakturovaný do konca roka 2015.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies