BRATISLAVA - Slovensko je významným hráčom v automobilovom priemysle, no Slováci kupujú najmenej elektroáut zo všetkých krajín EÚ. Okrem daňových úľav pre firmy by elektromobilite pomohli priame dotácie na nákup elektroáut z plánu obnovy ako to je v Česku, Poľsku či Rakúsku, informuje Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).
Na Slovensku – podobne ako u jeho susedov v rámci V4 a Európskej únie – prebieha významná transformácia smerom k bezemisnej cestnej doprave. Pri tejto zmene sa do popredia dostáva elektrický pohon vozidiel a tento trend je dnes viditeľný najmä pri osobných vozidlách a dodávkach.
Napriek tomu, že Slovensko je významným hráčom v automobilovom priemysle, dnes je úplne na poslednom mieste v EÚ v nákupe elektromobilov. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) analyzovala dôvody, pre ktoré sme na chvoste všetkých rebríčkov EÚ a prišla aj s návrhom konkrétnych riešení, ktoré by mohli pomôcť zvýšiť podiel batériových vozidiel na celkových predajoch.
Ako najrýchlejší spôsob sa na základe skúseností zo zahraničia javí okrem daňových opatrení zameraných na firmy aj zavedenie priamej finančnej podpory na nákup elektromobilov, a to nielen pre osobné vozidlá a dodávky, ale aj pre nákladnú dopravu.
Elektromobilita je trendom, ktorý si stanovili samotné automobilky vo svojich schválených stratégiách. Podľa prepočtov dosiahnu celosvetovo investície do elektromobility do roku 2030 1,2 bilióna dolárov. V minulom roku sa celosvetovo predalo viac ako 10 miliónov elektromobilov a v tomto roku by podľa odhadov Medzinárodnej energetickej agentúry malo toto číslo narásť na vyše 14 miliónov.
Slovensko sa môže k tomuto trendu iba pridať a všetky štyri automobilky, ktoré vyrábajú na jeho území, tak postupným zavádzaním výroby elektrických modelov už aj urobili. Už dnes v priemere vyrábajú 16 percent elektrifikovaných vozidiel a toto číslo v najbližších rokoch výrazne narastie vďaka výrobe nových elektrických modelov. Zavŕši to spustenie výroby piatej automobilky v roku 2027, ktorá bude od začiatku produkovať už iba elektromobily.
Žiaľ, aktuálne údaje o predajoch elektromobilov za tretí kvartál 2023 ukazujú, že Slovensko zaostáva už nielen v porovnaní s priemerom Európskej únie či ešte výraznejšie za západoeurópskymi krajinami, ale predbehli nás už všetci susedia z V4 či Rumunsko. Hoci počet predaných batériových vozidiel u nás pozvoľna rastie, ich podiel na celkových predajoch je stále žalostne nízky a v poslednom štvrťroku dosiahol iba 2,5 percenta.
Z okolitých krajín vieme, že trh s elektromobilmi a s elektrickými nákladiakmi môžu do dvoch – troch rokov rozbehnúť dotačné programy, ak sú nastavené efektívne.
U nás sa doteraz realizovala jediná výzva v roku 2019, ktorej rozpočet vo výške 5 miliónov eur sa „rozchytal“ za niekoľko minút. Dnes ju môžeme zopakovať a podľa vzoru susedných krajín využiť aj prostriedky z Plánu obnovy a odolnosti, ktoré na mnohé iné projekty čerpať nedokážeme.
V Českej republike bola v novembri 2023 ohlásená už šiesta (!) dotačná schéma na podporu elektromobility. Ministerstvo priemyslu a obchodu spustilo program podpory s názvom „Záruka Elektromobilita – 1. výzva“, ktorý má motivovať súkromné spoločnosti k investíciám do nových batériových alebo vodíkových vozidiel, ako aj do budovania nabíjacích staníc.
Program financovaný prostredníctvom Plánu obnovy a odolnosti poskytne podnikom celkovú podporu až do výšky 1,65 miliardy českých korún. Ďalších 300 miliónov korún je vyčlenených na výstavbu nabíjacích staníc. Program má za cieľ uľahčiť kúpu aspoň 4555 bezemisných vozidiel, čo je podmienkou na prístup k fondom EÚ. Ministerstvo priemyslu a obchodu plánuje podporiť trh s elektromobilmi ďalšími, najmä daňovými výhodami.
Rakúsko takisto spustilo komplexný dotačný systém financovaný z Plánu obnovy a odolnosti. Pri ňom stojí za pozornosť dôraz na podporu bezemisnej nákladnej dopravy. Program ENIN podporuje podnikateľov pri výmene vozových parkov úžitkových vozidiel kategórie N1, N2 a N3 za bezemisné, vrátane potrebnej infraštruktúry. Celková alokácia 365 miliónov eur je rozložená do niekoľkých výziev v rozmedzí rokov 2023 až 2025. Podporované sú batériové elektrické vozidlá, vozidlá s vodíkovými palivovými článkami a vozidlá čerpajúce trakčný prúd pomocou zberačov z nadzemného vedenia, a to aj tie, ktoré sú financované prostredníctvom leasingu.
Maďarsko v novembri 2023 spravilo významný krok v podpore elektromobility zavedením rozsiahleho dotačného programu, zameraného nielen na podporu kúpy elektromobilov, ale aj na rozvoj domácej produkcie týchto vozidiel. Z polovice balíka v objeme 60 miliárd forintov (približne 156 miliónov eur) bude podporená výstavba 170 nových nabíjacích staníc po celej krajine a zvyšok je vyhradený na poskytovanie zľav pri nákupe elektrických vozidiel pre firmy a podnikateľov, taxislužby či carsharingové spoločnosti a týka sa aj dodávok.
Poľsko zaviedlo dotačné schémy zamerané nielen na podporu kúpy elektromobilov, ale aj na výstavbu nabíjacej infraštruktúry.
Program „Mój elektryk” ponúka finančnú podporu nákupu bezemisných vozidiel pre fyzické aj právnické osoby v hotovosti alebo prostredníctvom leasingových spoločností. Vďaka transparentne nastaveným podmienkam bol pozitívny efekt programu viditeľný už od konca roka 2021. Poľsko nás v adopcii elektromobility veľmi rýchlo predbehlo a tento rozdiel sa stále výrazne zvyšuje. Je realistické očakávať, že Poľsko dosiahne hranicu 5 percentného podielu EV už v roku 2023, čiže dva roky od spustenia programu.
Porovnaním úspešných príkladov susedných krajín s aktuálnym (nie práve pozitívnym) stavom na Slovensku je zrejmé, že máme pred sebou ešte dlhú cestu. Zavedenie efektívneho dotačného programu, ktorý by využil európske zdroje z Plánu obnovy a odolnosti, by umožnilo našej krajine priblížiť sa európskemu priemeru.
Prioritou by malo byť naplánovanie stabilnej podpory na dva až tri roky s cieľom dosiahnuť 5 percent podiel registrácií bezemisných vozidiel na celkových predajoch. Samozrejmosťou by mala byť dostupnosť dotácie tak pre firmy ako aj fyzické osoby bez ohľadu na spôsob financovania, vrátane leasingu.
Slovensko má vo všeobecnosti problém s čerpaním prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti na veľké projekty a hrozí, že veľká časť zostane nevyužitá. Dnes je už zrejmé, že sa z rôznych dôvodov bude slovenský plán obnovy otvárať a prehodnocovať. Máme preto ideálnu príležitosť na presun nevyčerpaných prostriedkov, ktoré by inak mohli prepadnúť, aj do programu na podporu elektromobility.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies