KOŠICE – Experti z európskeho projektu Clean Air merali v piatok 29. mája v Košiciach znečistenie ovzdušia veľmi jemnými prachovými časticami (UFP = Ultra Fine Particles).
Ako dnes informoval predseda občianskeho združenia CEPTA Daniel Lešinský, za závažné považuje priemerné hodnoty, ktoré namerali v Košiciach – takmer 7 000 častíc na cm3. Lešinský uviedol, že za čistý vzduch v obci na Slovensku možno považovať vzduch s priemernou hodnotou pod 3 000 častíc/cm3. Taký namerali napríklad vo Zvolene, ale aj na Kolibe v Bratislave. Veľmi čistý vzduch sa podarilo namerať vo Vysokých Tatrách s priemermi pod 1 500 častíc/cm3. Doposiaľ najnižšiu hodnotu v EÚ namerali na Lomnickom štíte (2 634 m.n.m) – 955 častíc/cm3. To znamená, že čistý vzduch v Košiciach bol päťkrát horší ako čistý vzduch na horách.
„Jedným nádychom vdýchneme približne 0,5 l vzduchu a za minútu sa v pokoji nadýchneme asi 15-krát, čo znamená že pri jednom nádychu v Košiciach vdýchneme 3,5 milióna častíc, za minútu to je 52 mil. častíc,“ povedal Lešinský. Najhorší vzduch bol v Košiciach zaznamenaný (priemerné hodnoty cca 15 min. merania) na Štefánikovej ulici (22 350 častíc/cm3), v staršom, zelenom autobuse MHD (Solaris, EURO III) s dieselovým motorom (33 550 častíc/cm3), v TAXI pri jazde okolo centra (40 200 častíc/cm3) a v podzemnej garáži nákupného centra (42 900 častíc/cm3).
„Najviac ma prekvapili výsledky z merania v taxíku, ktorým sme sa previezli ráno v pracovný deň okolo centra Košíc, tieto hodnoty sú podobné vo všetkých autách, v ktorých cestujeme cez naše mestá, pretože ventilácia jemné prachové častice nezachytí. Potom ma prekvapili hodnoty v podzemnej garáži, to sme nečakali,“ povedal Lešinský.
Dánsky expert Kaare Press-Kristensen (Danish Ecological Council) dodal k výsledkom merania kvality ovzdušia, že takto znečistený vzduch v Košiciach spôsobuje vážne zdravotné problémy, ako napríklad kardiovaskulárne ochorenia, ochorenia dýchacích ciest, rakovinu a spôsobuje tak predčasné úmrtia. Hlavnými zdrojmi lokálneho znečistenia ovzdušia v obciach je doprava, predovšetkým vozidlá s dieselovým pohonom a lokálne kúreniská. Regionálne znečistenie má na svedomí najmä priemysel a energetika.
Podľa odborníkov treba v Košiciach urobiť viacero opatrení – ľudia by sa nemali voziť v autách či na motorkách, ale používať bicykel, kolobežku, chodiť peši alebo mestskou hromadnou dopravou. Medzi opatrenia zaradili zavedenie nízkoemisnej zóny v centre a v husto obývaných častiach mesta Košice, maximálnu podporu a rozvoj cyklodopravy, s prioritou bezpečnosti cyklistov. Odporúčajú aj výmenu všetkých dieselových autobusov starších ako EURO 5 za CNG – plynový, ekologický a ekonomický pohon alebo za trolejbusy. Pri rekonštrukciách v husto obývaných a navštevovaných častiach mesta zaviesť prísne výberové kritériá vo verejnom obstarávaní (tzv. zelené verejné obstarávania) pre stavebné firmy s podmienkou filtrov na pevné častice pre všetky mechanizmy a vozidlá na stavbe.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies