BRATISLAVA – Mexická Veľká cena je súčasťou kalendára F1 od roku 2015. Prvý závod sa tu však jazdil už v roku 1963. Za posledné roky tu dokázal vyhrať dvakrát po sebe Max Verstappen na Red Bulle a nebol od toho ďaleko ani počas tohto víkendu.
VC Mexika je charakteristická hneď v niekoľkých bodoch. Trať sa vyznačuje dvomi dlhšími rovinkami, stredným sektorom s "esíčkami", či dokonca asi najznámejšou časťou, a to časťou šikany priamo na štadióne, kde je to vypredané do posledného miesta.
Scenár víkendu sa začal naostro písať už v sobotu počas kvalifikácie. Mexický okruh patrí medzi tie rýchlejšie, takže monoposty Ferrari, Mercedesu a Red Bullu si to podľa očakávaní rozdali o pole position. Do diania v tretej časti kvalifikácie však vstúpil nešťastne Valtteri Bottas, ktorý si to v sekcii po časti štadión namieril priamo do bariér, a musel svoj Mercedes odstaviť.
Bottas crash in Q3. #F1 #MexicoGP pic.twitter.com/z6mNtHb0Bs
— F1 Live24 (@F1Live_24) October 26, 2019
Maršáli ihneď vyvesili žlté vlajky, čo pre ostatných pretekárov znamenalo spomalenie. V rýchlom kole sa však v tej chvíli nachádzali Max Verstappen na Red Bulle aj Sebastian Vettel na Ferrari. Ferrari na žlté vlajky reagovalo a spomalilo, no Max okolo odstaveného Mercedesu len tak presvišťal a podľa lifetimingu zaznamenal najrýchlejšie kolo. O pole position však prišiel. Vedenie pretekov mu udelilo trest v podobe troch miest na štarte. V prvom rade sa tak ocitli obe Ferarri v poradí Leclerc, Vettel. Za tretím Maxom štartoval Hamilton, potom skvelý Albon a Bottas, ktorý už po havárii v kvalifikácii nestihol zajazdiť rýchle kolo.
Úvod pretekov sa začal pre Verstappena ako zo zlého sna. Po naťahovačke s Hamiltonom museli obaja vyjsť mimo trať, čo znamenalo prepad pozícii. Max sa navyše snažil obiehať neskôr v nezmyselnej zákrute. Dostal sa síce pred druhý Mercedes (Bottas), ale v boji utrpel defekt zadnej pneumatiky.
Y fue así como Max Verstappen sufrió una ponchadura por la agresiva maniobra de pasar a Bottas en el Foro Sol #MexicoGP pic.twitter.com/8iWks4PosN
— F1 Ecuador 🇪🇨 (@F1NewsECU) October 27, 2019
Lando Norris z McLarenu mal ešte smolnejší deň. Pri zastávke v boxoch mu mechanici zle pripevnili pneumatiku. Norris však veľmi rýchlo zareagoval a pri výjazde z pit lane neprekročil čiaru, ktorá ukončila ďalšie kolo. Mechanici sa teda k nemu rozbehli a dotlačili monopost naspäť do boxov. Lando však pre poškodenie spodnej časti vozu preteky nedokončil.
Vpredu to bolo veľmi vyrovnané. Priamo na trati sa poradie popredných priečok nemenilo, a tak musela rozhodnúť pneumatiková lotéria. Leclerc a Hamilton išli do boxov skôr. Ferrari sa opäť raz ukázalo a Charles stratil pri výmene gúm 6 sekúnd.
Hamilton sa mechanikom začal sťažovať, že išli príliš skoro do boxov, a nie je si istý, či to zvládnu na jeden pit stop až do konca. Vettel ostal na trati ako líder, no časy na kolo neboli z jeho Ferrari presvedčivé. Zastávku v boxoch absolvoval na rozdiel od kolegu Leclerca bez problémov. Do kariet mu hralo ale to, že pred koncom pretekov mal čerstvejšie gumy ako Hamilton. Charles sa po nepodarených boxoch začal približovať trojici vpredu, no ako sme už spomenuli, top tímy mali veľký problém navzájom sa predbehnúť.
Do konca závodu už zostalo poradie na špici nezmenené. Vyhrala teda stratégia Mercedesu, pri ktorej sa Hamilton vrátil na trať v relatívne čistom vzduchu a nič ho nespomaľovalo. Treba však oceniť aj jeho nasledujúce kolá, kedy nedovolil Vettelovi navýšiť svoj náskok na mäkkšej zmesi pneumatík. Mexiko prinieslo pri záverečnom odovzdávaní trofejí okrem klasického sombrera pre pilotov aj novú show. Víťaz Hamilton sa objavil pred divákmi na plošine výstupom zdola. Navyše sa po prvýkrát pri udeľovaní cien stalo, že víťazný monopost sa nachádzal takisto na pódiu.
Congratulations to Car number 44 and it's amazing driver Lewis Hamilton. Winner of the Formula 1 Mexico Grand Prix
— Formula 1 Ghana (@f1viewingpartyg) October 27, 2019
"Still I Rise"
How about THAT for a podium entrance!#MexicoGP 🇲🇽 #F1 #F1ViewingPartyGH
Video by #F1 @F1 on Twitter pic.twitter.com/efHXowjXPx
K zisku majstrovského titulu chýbali Hamiltonovi ešte 4 body. Šiesty titul môže získať už o týždeň v americkom Austine. Bottas sa tretím miestom teda ešte udržal v boji o jazdecký titul. Stajňa Mercedes si už v predstihu zabezpečila víťazstvo v pohári konštruktérov, od roku 2014 šieste v poradí.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies