Podľa správy skupiny pre kontrolu zbrojenia a monitorovanie konvenčných zbraní Conflict Armament Research (CAR) majú rakety Pchjongjangu veľa západných technológií.
Vo februári 2024 skupina pre kontrolu zbrojenia a monitorovanie konvenčných zbraní Conflict Armament Research zverejnila správu, v ktorej tvrdí, že severokórejské balistické rakety, ktoré Rusko vypálilo na ciele na Ukrajine, boli naplnené americkými a inými súčiastkami západnej výroby.
V správe sa uvádza, že rakety Pchjongjangu obsahujú množstvo západných technológií.
Zistilo sa, že severokórejské rakety, ktoré získalo Rusko, a ktoré boli v januári a februári 2024 odpálené proti Ukrajine, obsahujú stovky komponentov, ktoré sa podľa správy dajú vystopovať v Spojených štátoch, Európe a ďalších krajinách sveta.
Conflict Armament Research je globálna investigatívna skupina založená v roku 2011, ktorá pracuje v aktívnych ozbrojených konfliktoch s cieľom zdokumentovať používané zbrane a sledovať ich zdroje a dodávateľské reťazce. Skupina vydala správu o pozostatkoch severokórejských rakiet nájdených na Ukrajine.
Hlavným cieľom skupiny Conflict Armament Research (CAR) je lepšie pochopiť nelegálny obchod so zbraňami s cieľom zmierniť tok "konvenčných zbraní k neoprávneným používateľom", a preto skupina skúmala údajné pozostatky severokórejských rakiet na Ukrajine.
Zvyšky a úlomky z ruských zásob severokórejských balistických rakiet nájdených pri útokoch na Charkov odhalili, že zbrane obsahovali 290 nedomácich súčiastok, z ktorých mnohé pochádzali od značkových spoločností zo Spojených štátov.
Ešte znepokojujúcejšie ako odhalenie západných súčiastok vo zvyškoch severokórejských rakiet v Moskve bolo zistenie, že väčšina nájdených súčiastok bola vyrobená v priebehu predchádzajúcich troch rokov.
Nájdené zvyšky balistickej rakety boli podľa správy CAR pravdepodobne z KN-23 alebo KN-24 a 290 identifikovaných komponentov pozostávalo z 50 jedinečných modelov. Identifikačné znaky odhalili pôvod niektorých komponentov.
Súčasti pochádzali od dvadsiatich šiestich spoločností so sídlom v ôsmich krajinách, medzi ktorými boli Čína, Nemecko, Japonsko, Holandsko, Singapur, Švajčiarsko, Taiwan a USA. Sedemdesiatpäť percent súčiastok pochádzalo z USA.
Šestnásť percent súčiastok bolo spojených so spoločnosťami v Európskej únii, zatiaľ čo deväť percent bolo spojených so spoločnosťami registrovanými v Ázii. Sedemdesiatpäť percent identifikovateľných dátumových kódov ukázalo, že boli vyrobené v rokoch 2021 až 2023.
„Na základe týchto dátumov výroby CAR dospela k záveru, že raketa nájdená v Charkove nemohla byť zmontovaná pred marcom 2023," uvádza správa CAR a dodáva, že zistenia odhalili tri dôležité skutočnosti o severokórejských zbraniach.
Po prvé, ukázalo sa, že Severná Kórea bola schopná vyrábať moderné zbrane a integrovať do nich moderné komponenty ešte v roku 2023, a to napriek mnohým dlhodobým sankciám Bezpečnostnej rady OSN podľa spoločnosti CAR.
Po druhé, spoločnosť CAR oznámila, že napriek sankciám uvaleným na Severnú Kóreu môže táto krajina prepravovať svoje zbrane domácej výroby do Ruskej federácie po plnohodnotnej invázii na Ukrajinu v roku 2023.
Po tretie, objavenie sankcionovaných komponentov v severokórejských zbraniach naznačuje, že Pchjongjang vyvinul "robustnú akvizičnú sieť schopnú bez odhalenia obchádzať sankčné režimy, ktoré platia už takmer dve desaťročia".
"To, že ich Severná Kórea môže získať, nie je vôbec prekvapujúce," povedal pre agentúru Reuters Martyn Williams z 38 North, washingtonského projektu zameraného na Severnú Kóreu. "Myslím, že nikto si nepredstavoval, že sankčný režim dokáže zastaviť tok bežných súčiastok."
"V raketách je však oveľa viac špecializovaných komponentov a niektoré z nich nie sú na internete na jedno kliknutie... takže prítomnosť viac špecializovaných komponentov by bola znepokojujúcejšia," dodal Williams.
CAR vo svojej správe neuviedla konkrétne spoločnosti, ktorých komponenty sa našli v severokórejskej balistickej rakete, ktorú Rusko použilo proti Ukrajine, ale uviedla, že zašle žiadosti o sledovanie každej zo spoločností, ktorej komponenty sa podľa nej našli v troskách.
Zistenia CAR z februára 2024 neboli prvou správou tejto organizácie o sankcionovaných súčiastkach nájdených v zbraniach, ktoré Rusko použilo pri útoku na Ukrajinu. V novembri 2022 CAR zistila, že 82 % súčiastok v iránskych bezpilotných lietadlách bolo vyrobených v USA.
Spoločnosť CAR zdokumentovala viac ako päťsto komponentov, ktoré zahŕňali viac ako dvesto jedinečných modelov štyroch rôznych bezpilotných lietadiel, ktoré boli identifikované ako výrobky spoločností z Ázie, Európy a Spojených štátov.
"Tieto súčiastky vyrábalo viac ako 70 výrobcov z 13 rôznych krajín a území, pričom 82 % z nich vyrobili spoločnosti so sídlom v Spojených štátoch," uvádza sa v správe CAR.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies