WOLFSBURG - Volkswagen zvažuje zatvorenie dvoch nemeckých tovární, čo by bolo vôbec prvé zatvorenie automobilky v jej domovskej krajine, keďže sa snaží prejsť na iné ako fosílne palivá.
Výrobca so sídlom vo Wolfsburgu v pondelok informoval svoju zamestnaneckú radu, ktorá zastupuje zamestnancov, že sa chystá zatvoriť "aspoň jeden väčší závod na výrobu vozidiel a jednu továreň na výrobu komponentov v Nemecku", aby našiel úspory v hodnote miliárd eur.
Návrhy VW zdôrazňujú ťažkosti, ktoré majú tradičné európske automobilky pri prechode zo ziskových, ale znečisťujúcich benzínových a naftových vozidiel na ekologickejšie, ale v súčasnosti menej ziskové elektrické vozidlá.
Európski a americkí výrobcovia automobilov sú tiež pod rastúcim tlakom, najmä zo strany čínskych výrobcov elektrických vozidiel, ktorí majú nižšie náklady a vyššie ziskové marže.
Minulý mesiac sa Ford odvolával na čínsku konkurenciu, keď zrušil plán na výrobu nového elektrického SUV a odložil výrobu elektrického pickupu. General Motors, Mercedes-Benz a Bentley z koncernu Volkswagen odložili plány elektrifikácie, zatiaľ čo priekopník v oblasti elektromobilov Tesla sa snaží oživiť klesajúci predaj.
EÚ oznámila dodatočné clá v rozsahu od 17,4 % do 37,6 % na čínsky dovoz, ktorý je už zaťažený 10 % dovozným poplatkom, a tvrdí, že spoločnosti využívali vysoké a nespravodlivé štátne dotácie. Nákladová výhoda je však taká veľká, že mnohí čínski výrobcovia môžu byť stále schopní predávať autá v Európe so ziskom.
Oliver Blume, výkonný riaditeľ skupiny Volkswagen, povedal: "Európsky automobilový priemysel sa nachádza vo veľmi náročnej a vážnej situácii. Ekonomické prostredie sa ešte viac sprísnilo a na európsky trh vstupujú noví konkurenti. Okrem toho najmä Nemecko ako miesto výroby stále viac zaostáva v konkurencieschopnosti. V tomto prostredí musíme teraz ako spoločnosť konať rozhodne."
Volkswagen ovláda svoju rovnomennú značku, ako aj značky Audi, Porsche, Seat, Škoda a ďalšie. V júli uviedol, že zvažuje zatvorenie továrne Audi v Belgicku, čo je jeho prvý návrh na zatvorenie európskej továrne a prvý návrh na zatvorenie továrne skupiny na celom svete za posledných 40 rokov.
Zatvorenie továrne v silnom nemeckom automobilovom priemysle by však pre spoločnosť znamenalo veľký strategický zlom a bolo by politicky veľmi kontroverzné.
Nemecká ekonomika už takmer dva roky tancuje na hrane technickej recesie, čo je pozadie, ktoré ťažko dolieha na automobilový priemysel práve v čase, keď hľadá peniaze na výrobu nových elektromobilov.
Obavy zo zatvorenia tovární Volkswagenu zvyšujú tlak na kancelára Olafa Scholza v súvislosti s problémami hospodárstva a vzostupom krajnej pravice po tom, ako strany vládnucej koalície prehrali voľby v nemeckej spolkovej krajine Durínsko v prospech Alternative für Deutschland (AfD). Bolo to prvýkrát od obdobia nacizmu, keď krajne pravicová strana vyhrala krajinské voľby.
Zamestnanecká rada VW uviedla, že ohrozené by mohli byť všetky nemecké továrne koncernu.
Automobilka zvažuje aj zmenu predchádzajúcich investičných záväzkov vrátane kompaktného elektrického SUV, ktoré malo od roku 2026 zabezpečovať výrobu v hlavnom závode VW vo Wolfsburgu, a modelov Trinity sedan plánovaných pre ďalší závod v Zwickau.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies