MOSKVA. Rusko sa pripravuje na výstavbu troch najsilnejších jadrových ľadoborcov na svete v rámci projektu Líder. Je to uvedené v prezidentskom dekréte „O stratégii rozvoja arktickej zóny Ruskej federácie a zaistení národnej bezpečnosti na obdobie do roku 2035“.
Rusko je na prvom mieste v rozvoji flotily ľadoborcov. Žiadna iná krajina na svete, vrátane USA alebo Kanady, ktoré majú tiež prístup k arktickým moriam, nemá ľadoborce rovnakej kvality a úrovne ako Ruska federácia. Je to dôvod na hrdosť, ale vďaka neustálej konkurencii v arktickom regióne, Rusi nútení pokračovať vo vývoji flotily jadrových a konvenčných ľadoborcov.
Jadrové ľadoborce projektu Líder sú schopné zabezpečiť celoročný priechod lodí po trase Severného mora. Charakteristika projektu je pôsobivá: ľadoborce Líder majú kapacitu 120 MW hriadele, rýchlosť – 22 uzlov, dĺžka – 209 metrov, šírka – 47,7 metra. Výtlak ľadoborca pri ponore pozdĺž kýlovej čiary je asi 70-tisíc ton.
Hlavnými zložkami motora ľadoborca sú: jadrová elektráreň s 2 reaktormi RITM-400, parná turbína so štyrmi turbínovými generátormi, každý s výkonom 37 MW, elektrický pohonný systém so 4 vrtuľovými motormi, každý s výkonom 30 MW. Ľadoborce sú konštruované na životnosť 40 rokov. Očakáva sa, že stavba prvého ľadoborca bude dokončená do roku 2027 a do roku 2033 budú hotové všetky tri ľadoborce projektu Líder.
Okrem ľadoborcov Líder Rusko plánuje do roku 2035 postaviť 5 ľadoborcov projektu 22220 – najväčších v modernom svete. Dĺžka ľadoborca takéhoto projektu je 173,3 metra a šírka 34 metrov. Ľadoborce tohto typu zabezpečia priechod karavanov lodí v arktických moriach prerazením ľadu s hrúbkou až 3 metre.
Ľadoborce budú hrať veľmi dôležitú úlohu aj pri rozvoji iných príležitosti v Arktíde. Globálne otepľovanie by mohlo zmeniť ruský Ďaleký sever na veľmi sľubný región, kde vzniknú nové priemyselné podniky, logistické centra a dokonca aj osídlené mestá. Podobná stratégia ruského štátu je pre západné krajiny dosť obávaná.
Na jednej strane výstavba nových ľadoborcov nemôže potešiť americké, britské a kanadské orgány, ale na druhej strane bez ruských ľadoborcov je pohyb lodí po Severnej morskej ceste v súčasnosti nemožný. V tejto situácii sú zahraničné lodné spoločnosti nútené uznávať existujúci poriadok a zakaždým požiadať o pomoc Rusko pri prechode úsekmi severomorskej trasy.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies