BRATISLAVA - Analýza Štátnej školskej inšpekcie odhalila výrazný nárast počtu vymeškaných hodín u žiakov základných škôl, spôsobený najmä záškoláctvom a ospravedlňovaním neprítomnosti zákonnými zástupcami. ŠŠI navrhuje opatrenia na zlepšenie školského prostredia a motivácie žiakov.
Počet vymeškaných hodín u žiakov základných škôl za posledné roky výrazne narástol, pričom neospravedlnenú absenciu zapríčinilo najmä záškoláctvo a možnosť ospravedlňovania neprítomnosti na vyučovaní zákonnými zástupcami.
Vyplýva to z analýzy Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI) za obdobie školských rokov 2017/2018 až 2022/2023.
Podľa hlavnej školskej inšpektorky Alžbety Štofkové Dianovskej sa počet ospravedlnených vymeškaných hodín na žiaka za sledované obdobie zvýšil o takmer sto percent.
Kým v období pred pandémiou COVID-19 zaznamenala ŠŠI v priemere približne dva až tri týždne vymeškaných hodín na žiaka za celý školský rok, po pandémii narástol tento počet na takmer štyri týždne a v roku 2022/2023 až na takmer päť týždňov absencie.
Z analýzy dát ŠŠI tiež vyplynulo, že žiaci z marginalizovaných rómskych komunít (MRK) ospravedlnene vymeškali takmer sedem týždňov. Štofková Dianovská zdôraznila, že týmto žiakom by mala škola poskytovať podporné opatrenia, ktoré však môžu byť účinné len v prípade pravidelnej návštevnosti.
Podobnú situáciu ako na základných školách zaznamenala ŠŠI aj u žiakov stredných odborných škôl v dvojročných učebných odboroch, ktorí mali vyšší počet vymeškaných hodín ako žiaci z MRK.
Žiaci sa vyhýbajú škole pre nedostatočnú motiváciu, nestimulujúce rodinné prostredie, narušené vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi a zlé vzťahy medzi samotnými spolužiakmi. Dlhodobé a neriešené záškoláctvo prináša ďalšie problémy, ktoré znižujú šancu na budúce uplatnenie v živote.
Ak dieťa neospravedlnene vymešká viac ako 15 vyučovacích dní, škola je povinná informovať príslušný orgán štátnej správy. Napriek tomu, že v školskom roku 2022/2023 bolo zaslaných 1 360 oznámení, iba 119 z nich bolo riešených, čo podľa ŠŠI naznačuje nízku aktivitu týchto orgánov, najmä v prípade žiakov z MRK.
ŠŠI odporúča školám budovať pozitívnu atmosféru, aby sa žiaci cítili bezpečne a motivovane. Radí tiež zriadenie funkčných školských podporných tímov a zaistenie pozície pedagogických asistentov ovládajúcich rómsky jazyk.
Je potrebné nastavenie pravidiel v školskom poriadku, pravidelná analýza dochádzky a informovanie zákonných zástupcov žiakov o dochádzke.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies