BRATISLAVA – Je zaujímavé, že keď si máme predstaviť nejaký model auta, len málokoho napadne práve Toyota. Pritom je to najväčšia automobilka sveta. Vedeli ste ale napríklad, že vo svojich počiatkoch sa volala trochu inak a absolútne nepôsobila v automobilovom priemysle?
Japonská automobilka Toyota bola založená v roku 1939. Za svoju existenciu predala už milióny áut a stala sa jednou z najspoľahlivejších automobiliek na trhu. Spočiatku to tak ale vôbec nebolo. Toyota používala najprv názov "TOYODA", podľa zakladateľa Kiichira Toyodu, a zaoberala sa výrobou a predajom textilu.
Keď Japonsko trpelo pre vojnu s Čínou, spoločnosť na nátlak vlády začala vyrábať nákladné vozidlá. Nákladné vozy boli v tom čase veľmi potrebné najmä pre armádu. Keď však nepriatelia prišli na to, kto dodáva Japoncom vozidlá, plánovali celú továreň zbombardovať. Vojna však skončila skôr, ako sa samotný útok stihol zrealizovať. Našťastie sa tak nestalo a aj vďaka tomu mohla od roku 1935 vyrábať osobné vozidlá pre bežných ľudí.
Spoločnosť zmenila svoj názov po rozhodnutí majiteľa na "TOYOTA" v období, keď začala uverejňovať svoje vozidlá na európsky trh. Zaujímavé je, že nové meno znamenalo pre spoločnosť akýsi symbol šťastia. Keď slovo toyota napíšete v katakane (jeden z japonských jazykov), trvá to presne osem ťahov. No a číslo osem predstavuje v ázijskej kultúre symbol šťastia.
Ako ale vlastne vzniklo jej logo? Dizajnéri japonskej automobilky pracovali na tvorbe údajne až 5 rokov, aby sa ubezpečili, že všetci medzinárodní partneri ho budú akceptovať. Na prvý pohľad sa zdá, že logo značky Toyota je veľmi jednoduché a neskrýva v sebe žiadny význam. Opak je ale pravdou. Hovorí sa, že dva menšie prekryté ovály znázorňujú srdcia. Jedno patrí spoločnosti a to druhé zákazníkovi. Symbol má znázorňovať vzájomnú dôveru. Kolmé ovály pripomínajú zase písmeno "T" a koleso, teda dokopy ako auto. Ovál po obvode loga znázorňuje svet, teda prostredie v ktorom Toyota pôsobí. Čiary majú inú hrúbku. Aj toto je samozrejme zámer. Symbolizuje to tradičnú japonskú maľbu štetcom.
A to ešte ani zďaleka nie je všetko. Jednoduchosť znaku v sebe skrýva tiež určitú podstatu. Dizajnéri ho navrhli schválne takto, aby bolo veľmi dobre rozpoznateľné. Dokonca aj keď sa naň pozeráte cez spätné zrkadlo, vyzerá tak isto. Dokonalá symetrickosť je ďalším skrytím prvkom. Pokiaľ sa pozeráte pozorne, v tomto logu nájdete aj celý skrytý názov automobilky, teda písmená T-O-Y-O-T-A. Poďme sa na to teda pozrieť spoločne. Stred loga predstavuje písmeno "T", vonkajší ovál "O". Menšie ovály v strede tvoria písmená "Y" a "A".
Tak, a čo poviete na logo Toyoty teraz? Ešte stále sa vám zdá úplne jednoduché, a bez akéhokoľvek významu? Toyota je jednoducho neuveriteľne úspešná spoločnosť a jej navonok jednoduché logo v sebe skrýva neskutočnú symboliku.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies