V apríli v predmestí Las Vegas došlo k nehode, keď samojazdiaca Tesla Uber narazila do SUV na križovatke, čo vyvolalo nové obavy o bezpečnosť a reguláciu samojazdiacich technológií v službách zdieľanej dopravy. Incident podnietil diskusie o rizikách, ktoré predstavuje rozširujúca sa flotila tzv. "robotaxi" v amerických mestách.
Spoločnosť Tesla otvára novú kartu, pretože jej generálny riaditeľ Elon Musk chce 10. októbra predstaviť plány na robotické taxi alebo samojazdiace vozidlo, ktoré sa bude používať na služby prepravy osôb, a už dlho uvažuje o sieti autonómnych vozidiel Tesla, ktoré by vlastnili jednotlivci.
Softvér Tesla Full Self-Driving (FSD) je obľúbený u vodičov Uberu a Lyftu, pretože znižuje únavu a predlžuje pracovný čas, ale je pod paľbou kritiky po tom, čo pri nehode v Las Vegas nezistil vozidlo SUV. Vodič upozornil na chyby, ako je náhle zrýchlenie a brzdenie, práve v čase, keď generálny riaditeľ spoločnosti Tesla Elon Musk plánuje predstaviť novú službu robotaxi využívajúcu tento softvér. To vrhá svetlo na vážne bezpečnostné a regulačné problémy. Uber a Lyft tvrdia, že vodiči sú zodpovední, zatiaľ čo nedostatok konkrétnych pravidiel v štátoch ako Kalifornia, Nevada a Arizona veci komplikuje. Analytici a úrady sa zasadzujú za prísnejšie usmernenia a samoreguláciu s cieľom riešiť tieto bezpečnostné problémy.
Zatiaľ čo testovacie verzie samojazdiacich taxíkov s ľudskými záložnými vodičmi od prevádzkovateľov robotických taxíkov, ako je napríklad Waymo od spoločnosti Alphabet a Cruise od spoločnosti General Motors, otvorí sa nová karta, sú prísne regulované, štátne a federálne orgány tvrdia, že vodiči Tesly sú za svoje vozidlá zodpovední sami, bez ohľadu na to, či používajú softvér na podporu vodiča. Waymo a Cruise používajú testovacie verzie softvéru kategorizované ako plne autonómne, zatiaľ čo Tesla FSD je kategorizovaná ako úroveň vyžadujúca dohľad vodiča.
Incident z Las Vegas môže investorov viesť k prehodnoteniu škálovateľnosti a bezpečnosti autonómnych technológií v oblasti prepravy osôb. Keďže technologickí lídri, ako je Tesla, sa usilujú o transformáciu trhu, regulačné zmeny by mohli ovplyvniť rast a ceny akcií. Investori budú pozorne sledovať reakcie regulačných orgánov a spoločností s cieľom zabezpečiť bezpečnejšie zavádzanie samojazdiacich technológií.
Vodič Tesly z Las Vegas Justin Yoon na YouTube uviedol, že softvér Tesly nedokázal spomaliť jeho vozidlo ani po tom, ako sa SUV dostalo z mŕtveho uhla vytvoreného iným vozidlom. Yoon, ktorý zverejňuje videá na YouTube pod heslom "Project Robotaxi", sedel na mieste vodiča svojej Tesly a nemal ruky na volante, keď vchádzal do križovatky v okrajovej časti Las Vegas, ako ukazujú zábery z interiéru vozidla. Tesla na FSD navigovala vozidlo rýchlosťou 46 míľ za hodinu (74 km/h) a spočiatku nezaregistrovala športové vozidlo prechádzajúce cez cestu pred Yoonom. Na poslednú chvíľu Yoon prevzal kontrolu nad vozidlom a otočil ho do odrazeného nárazu, ukazujú zábery.
Elon Musk plánuje použiť technológiu Full Self-Driving (FSD) ako základ pre autonómne taxi služby, ktoré by využívali Tesly vlastnené zákazníkmi, keď nie sú v prevádzke. Niektorí vodiči, ktorí FSD testovali, však poukazujú na nedostatky ako náhle zrýchlenie či brzdenie, a preto ju často nepoužívajú v náročných situáciách, napríklad na letiskách alebo v stavebných zónach.
Hoci FSD spadá pod čiastočnú automatizáciu vyžadujúcu plnú pozornosť vodiča, technológia čelí rastúcej regulácii a právnemu dohľadu pre zapojenie do smrteľných nehôd. Napriek tomu nie je používanie FSD v službách zdieľanej dopravy zakázané. Odborníci varujú, že táto technológia by mala byť prísnejšie regulovaná, pričom niektorí navrhujú, aby Uber a Lyft zakázali jej používanie. Vodiči však dúfajú, že technológia sa bude ďalej vyvíjať a jedného dňa im umožní úplnú autonómiu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies