AMSTERDAM - Lietadlo Boeing 777 sa v nedeľu 40 minút po odlete muselo vrátiť z bezpečnostných dôvodov na letisko Schiphol v Amsterdame. Lietadlo vypustilo nad Severným morom prebytočné palivo a bezpečne pristálo.
Lietadlo Boeing 777, ktoré malo priletieť do brazílskeho Ria de Janeiro, sa v nedeľu krátko po štarte otočilo a pristálo späť na amsterdamskom letisku Schiphol, pričom ohlásilo bližšie nešpecifikovaný technický problém.
Let KLM705, prevádzkovaný holandskou leteckou spoločnosťou KLM, bezpečne pristál. Hovorca holandského riadenia letovej prevádzky uviedol, že lietadlo požiadalo o pristátie ako prevenciu a asi 40 minút po štarte sa otočilo nad Belgickom. Povaha technického problému nebola zverejnená.
Letecká spoločnosť uviedla, že bezpečnosť cestujúcich a posádky nebola ohrozená. Incident nastal v čase, kedy americký letecký gigant Boeing zažíva sériu bezpečnostných problémov, pričom jeho generálny riaditeľ Dave Calhoun oznámil, že do konca roka odstúpi.
Spoločnosť bola obzvlášť sužovaná bezpečnostnými problémami týkajúcimi sa jej lietadiel 737 Max-9. V januári sa z lietadla Alaska Airlines 737 Max-9 asi 16 000 stôp nad zemou odtrhla zástrčka dverí.
Boeing odvtedy čelí prísnej kontrole zo strany amerických regulátorov a úrady obmedzili výrobu, zatiaľ čo sa spoločnosť pokúšala vyriešiť problémy s bezpečnosťou a kvalitou.
Tieto a ďalšie núdzové situácie vo vzduchu sú však prehliadnuteľné v porovnaní s dvoma lietadlami Boeing MAX 8, ktoré sa zrútili v rokoch 2018 a 2019 , pričom zahynulo 346 ľudí a podnietili celosvetové odstavenie všetkých lietadiel MAX 8 a MAX 9, ktoré trvalo takmer dva roky.
V roku 2018 sa v Indonézii zrútilo lietadlo Boeing 737 Max spoločnosti Lion Air, pričom zahynulo 189 ľudí. O rok neskôr sa Boeing 737 Max Ethiopian Airlines zrútil krátko po štarte z Addis Abeba, pričom zahynulo 157 ľudí. Aj keď k obom tragédiám prispelo viacero faktorov, obe tieto havárie súviseli so systémom zväčšenia manévrovacích charakteristík lietadla, ktorý je navrhnutý tak, aby automaticky stlačil nos lietadla nadol, ak zistí nebezpečenstvo zaseknutia.
Prihlásili sa aj viacerí informátori, ktorí poukázali na riziká v procese výroby lietadiel. Spracovanie týchto iniciatív skomplikovali dve nedávne úmrtia. V marci zomrel bývalý zamestnanec Boeingu, ktorý nedávno vypovedal proti spoločnosti v obleku oznamovateľa. Polícia neskôr uviedla, že išlo o strelnú ranu, ktorú si spôsobil sám. Koncom apríla zomrel ďalší informátor po krátkej chorobe po tom, čo chytil rýchlo sa šíriacu infekciu a dostal zápal pľúc.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies