Čas strávený pred obrazovkou môže mať pre deti prekvapivé výhody, ak sa zavedie správne

NETKY.SK • 26 Január 2025, 06:01 • 2 min
Čas strávený pred obrazovkou môže mať pre deti prekvapivé výhody, ak sa zavedie správne

Od podpory kognitívneho rozvoja a kreativity až po zlepšenie sociálnych zručností – správne využívané obrazovky môžu byť cenným nástrojom pre deti.

slovakia

left justify in out

V súčasnosti sa čas strávený pred obrazovkami považuje za kontroverznú tému, najmä pokiaľ ide o deti. S rastúcim počtom hodín, ktoré deti trávia pred obrazovkami, od televízorov po tablety a smartfóny, sa objavujú obavy o ich negatívny vplyv na zdravie a vývoj.

No výskumy naznačujú, že ak sa čas pred obrazovkami správne zorganizuje, môže mať pre deti aj niekoľko prekvapivých výhod, od zlepšenia kognitívnych schopností až po podporu sociálnych zručností.

Vzdelávanie a kognitívne schopností

Prvým, a možno najzrejmejším, prínosom času pred obrazovkou je jeho potenciál v oblasti vzdelávania. Rôzne vzdelávacie aplikácie, videá a online kurzy môžu deťom pomôcť rozvíjať rôzne zručnosti. Technológia je schopná stimulovať kognitívny rozvoj detí, keď sa používajú správne navrhnuté aplikácie a videá. Namiesto pasívneho sledovania televízie môže interaktívny obsah podporiť kritické myslenie, rozpoznávanie vzorcov a schopnosť riešiť problémy.

Vzdelávacie aplikácie, ako sú tie zamerané na matematiku, jazyk, alebo vedy, môžu pomôcť deťom, aby sa naučili nové koncepty a precvičovali svoje schopnosti. Pri správnom využití technológie, kde sú deti aktívne zapojené do procesu učenia, môžu tieto nástroje slúžiť ako výborný doplnok ku klasickému vzdelávaniu.

Vzdelávacie aplikácie, ako sú tie zamerané na matematiku, jazyk, alebo vedy, môžu pomôcť deťom, aby sa naučili nové koncepty a precvičovali svoje schopnosti.
Vzdelávacie aplikácie, ako sú tie zamerané na matematiku, jazyk, alebo vedy, môžu pomôcť deťom, aby sa naučili nové koncepty a precvičovali svoje schopnosti.
Zdroj: blog.acer.com

Podpora kreativity a inovácie

Obrazovky môžu tiež podporovať kreativitu detí, čo je ďalší neoceniteľný prínos. Technológie umožňujú deťom využívať rôzne aplikácie na tvorbu hudby, kreslenie, video produkciu alebo programovanie. Napríklad aplikácie na digitálne maľovanie alebo tvorbu animácií poskytujú deťom nástroje na rozvíjanie ich umeleckého prejavu.

Zároveň online kurzy programovania alebo tvorby hier umožňujú deťom rozvíjať technické zručnosti a učiť sa logické myslenie a riešenie problémov, čo sú kompetencie veľmi cenené v súčasnej dobe. Dnes nie je výnimočné, že deti už v ranom veku ovládajú základné kódy a majú možnosť vytvárať vlastné aplikácie alebo hry.

Online kurzy programovania alebo tvorby hier umožňujú deťom rozvíjať technické zručnosti a učiť sa logické myslenie.
Online kurzy programovania alebo tvorby hier umožňujú deťom rozvíjať technické zručnosti a učiť sa logické myslenie.
Zdroj: totochie.com

Sociálne zručnosti a digitálna spolupráca

Ďalší často prehliadaný prínos technológie je jej schopnosť podporovať rozvoj sociálnych zručností. Napriek tomu, že digitálna komunikácia môže pôsobiť ako náhrada osobných stretnutí, môže byť aj veľmi efektívnym nástrojom na rozvoj tímovej spolupráce a komunikácie medzi deťmi. Online hry a platformy na videohovory umožňujú deťom získať skúsenosti so spoluprácou, riadením konfliktov a zdieľaním nápadov.

Deti, ktoré hrajú multiplayerové online hry, sa učia, ako pracovať v tímoch, ako reagovať na neúspechy, a ako sa podeliť o zodpovednosť. Tieto skúsenosti im môžu pomôcť pri rozvoji dôležitých sociálnych zručností, ktoré využijú aj v reálnom živote.

Deti, ktoré hrajú multiplayerové online hry, sa učia, ako pracovať v tímoch, ako reagovať na neúspechy, a ako sa podeliť o zodpovednosť.
Deti, ktoré hrajú multiplayerové online hry, sa učia, ako pracovať v tímoch, ako reagovať na neúspechy, a ako sa podeliť o zodpovednosť.
Zdroj: playfusion.org

Regulácia času pred obrazovkou

Aj keď technológia môže mať mnoho výhod, odborníci sa zhodujú na tom, že kľúčom k pozitívnym účinkom je správne nastavenie pravidiel a limitov. Čas strávený pred obrazovkou by mal byť vyvážený a aktivity pred obrazovkou by nemali nahrádzať čas strávený fyzickou aktivitou alebo osobným kontaktom. Rodičia by mali monitorovať obsah, ktorý deti sledujú, a zabezpečiť, aby bol zameraný na rozvoj, nie na pasívne sledovanie obsahu, ktorý nemá vzdelávací charakter.

Odborníci odporúčajú nastaviť jasné hranice – napríklad maximálne dve hodiny denne, ktoré by mali byť rozdelené na kvalitný obsah, ako sú vzdelávacie aplikácie, a čas na relaxáciu s rodinou cez videohovory alebo sledovanie dokumentov. Takto nastavený režim pomôže maximalizovať výhody technológie a zároveň obmedziť negatívne účinky, ako je závislosť alebo zhoršený spánkový režim.

Rodičia by mali monitorovať obsah, ktorý deti sledujú, a zabezpečiť, aby bol zameraný na rozvoj, nie na pasívne sledovanie obsahu.
Rodičia by mali monitorovať obsah, ktorý deti sledujú, a zabezpečiť, aby bol zameraný na rozvoj, nie na pasívne sledovanie obsahu.
Zdroj: adventurebook.com

Aj keď môže byť čas pred obrazovkou zdrojom obáv, správne zorganizovaný a monitorovaný čas strávený pred obrazovkami môže mať pre deti prekvapivé výhody. Podporovanie vzdelávania, kreativity, sociálnych zručností a schopnosti riešiť problémy sú len niektoré z pozitívnych aspektov, ktoré môžu vzniknúť, keď sa technológie využívajú správnym spôsobom.

Kľúčom k tomu je rovnováha – čas strávený pred obrazovkou by mal byť vyvážený s aktivitami na rozvoj fyzických a sociálnych zručností.

Ak sa technológia používa ako nástroj na podporu rozvoja, môže skutočne pomôcť deťom v ich osobnom a vzdelávacom raste. Rodičia a pedagógovia majú pred sebou výzvu zabezpečiť, aby technológia nebola iba pasívnym nástrojom zábavy, ale aj prostriedkom, ktorý podporí rast a učenie detí.


Zdroj textu: bbc.com, cnn.com, nationalgeographic.com. Foto: blog.acer.com/adventurebook.com

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Lucie Balgová

Redaktorka spravodajského portálu Netky.sk. Venujem sa lifestylovým témam, psychológii, cestovaniu a gastronómii. Študovala som SOŠ masmediálnych a informačných štúdií. Aktuálne študujem vysokú školu svätého Cyrila a Metoda, taktiež v oblasti médií.

Netky
Jar príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2025 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies