Predstavte si nemocnicu, kde vás privíta inteligentný robot a technológia umelej inteligencie (AI) zaisťuje, že rýchlo dostanete podrobné diagnostické poznámky.
Vo Wuzhene, malom meste v provincii Zhejiang na východe Číny, sa nachádza nemocnica, ktorá od svojho otvorenia minulý rok poskytuje zdravotnú starostlivosť tisíckam pacientov. Na rozdiel od iných nemocníc, táto to robí s podporou umelej inteligencie (AI). Nemocnica zamestnáva menej ako desať lekárov, no i tak je priekopníkom v integrácii technológie do zdravotnej starostlivosti. AI nemocnici priniesla výrazné zlepšenia v niekoľkých oblastiach, ako sú lekárske vyšetrenia, manažment chronických chorôb a rehabilitácia pacientov. Ako nemocnica skonštatovala, AI je cenným nástrojom na zlepšenie diagnostiky a liečby, čím sa stala neoddeliteľnou súčasťou každodennej činnosti nemocnice.
Šanghajský tím tiež vyvinul AI model, ktorý prešiel národným lekárskym licenčným testom. Tento model poskytuje diagnostickú podporu či odporúčania pre liečbu na základe anamnézy pacienta a výsledkov z fyzického vyšetrenia.
Veľké AI modely dokážu spracovať tisíce učebníc, čo im umožňuje diagnostiku a porovnávanie CT snímkov. Do pozornosti sa dostali aj diagnostické lôžka, ktoré dokážu predčasne varovať lekára a poskytnúť lekárske záznamy pri rozhodovaní o ďalšom postupe. Toto všetko dokážu na základe zrakových a hmatových senzorov.
Keďže sa počet chorých, predovšetkým vyššieho veku, neustále zvyšuje, mnoho čínskych nemocníc sa rozhodlo do svojho každodenného života pridať AI technológiu, ktorá dáva zdravotníctvu nádej z hľadiska rýchlej diagnostiky a rýchlej pomoci. Práve tieto funkcie sú v zdravotníctve kľúčové.
Jeden z lekárov, ktorý využíva AI pri svojej práci, sa vyjadril k reálnemu prípadu pacienta. Išlo o dieťa, ktoré bolo hospitalizované dvakrát počas jedného roka. Zatiaľ čo lekári hľadali odpovede v zriedkavých autoimunitných ochoreniach, AI v priebehu niekoľkých minút prišla s rovnakým záverom.
Treba však upozorniť, že aj keď je AI technológia účinným pomocníkom pri diagnostikovaní choroby, analýzach obrazu, kontrole receptov či rýchlej pomoci, rozhodnutie je stále na lekárovi. Podobne sa k tomu vyjadrila aj Národná zdravotnícka komisia (NHC) a ďalšie zdravotné oddelenia. Dôležitým faktorom je nielen pomoc pacientom, ale aj zabezpečenie bezpečnosti a účinnosti AI.
Národná správa medicínskych produktov vydala súbor hlavných zásad pre klasifikáciu zdravotníckych softvérových produktov AI, ktoré objasňujú kritériá pre správu týchto produktov. Smernice, ktoré pokrývajú 84 špecifických scenárov v oblastiach manažmentu lekárskych služieb, primárnych verejných zdravotníckych služieb, rozvoja zdravotníckeho priemyslu a lekárskeho vzdelávania a výskumu, sa zameriavajú na plné využitie výhod AI. V tomto dokumente, od asistencie pri diagnostike a rozhodovaní až po plánovanie liečby a chirurgický zákrok – kľúčové slovo „asistencia“ dominuje zdravotnej starostlivosti AI, keďže AI slúži na podporu ľudských profesionálov.
You Mao, zástupca riaditeľa Čínskeho národného centra pre výskum rozvoja zdravia pod NHC, tvrdí, že väčšina výskumu súvisiaceho so zdravotníckymi pomôckami AI v Číne sa zameriava na lekárske zobrazovanie, zatiaľ čo výskum rozhodovacích algoritmov zostáva do značnej miery nerozvinutý.
Liu Hui, riaditeľ Inštitútu lekárskych informácií pri Čínskej akadémii lekárskych vied, zdôraznil dôležitosť vytvorenia a zdokonaľovania vedeckých, rozumných regulačných politík a technických systémov. Tieto opatrenia môžu zabezpečiť bezpečnosť a účinnosť technológie AI v zdravotníctve, pričom môžu pacientom a zdravotníckym pracovníkom poskytnúť lepšie skúsenosti a kvalitnejšie lekárske služby.
To, či bude v budúcnosti pomáhať aj ľudským lekárom v reálnych situáciách, je však otázkou budúcnosti.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies