PEKING / PARÍŽ - Čína zaviedla antidumpingové dane na dovoz európskeho brandy, čo Francúzsko označilo za odvetu za nedávne clá EÚ na čínske elektrické vozidlá. Francúzski výrobcovia, vrátane značiek Hennessy a Remy Martin, varovali pred katastrofálnymi následkami týchto opatrení pre odvetvie. Európska komisia plánuje napadnúť tieto čínske dane na pôde Svetovej obchodnej organizácie a označuje ich za porušenie voľného obchodu.
Čína zaviedla dane na dovoz európskeho brandy, čo Francúzsko označilo za odvetu za nedávne vysoké clá, ktoré EÚ vyhlásila na čínske elektrické vozidlá.
Európska komisia uviedla, že napadne čínsku daň na pôde Svetovej obchodnej organizácie (WTO) a označila ju za "zneužitie" opatrení na ochranu obchodu. Čína však uviedla, že ide o "antidumpingové" opatrenie, ktoré ochráni jej domácich výrobcov.
Francúzske ministerstvo obchodu uviedlo, že dočasné čínske opatrenia sú "nepochopiteľné" a porušujú voľný obchod a že bude spolupracovať s Európskou komisiou, aby tento krok napadlo na pôde Svetovej obchodnej organizácie. Francúzski výrobcovia brandy uviedli, že clá, ktoré zasiahnu veľké značky vrátane Hennessy a Remy Martin, budú mať pre toto odvetvie "katastrofálne následky".
Na znak rastúceho obchodného napätia čínske ministerstvo v utorok v ďalšom vyhlásení dodalo, že v rámci prebiehajúceho antidumpingového a antisubvenčného prešetrovania bravčových výrobkov z EÚ sa po jeho ukončení prijmú "objektívne a spravodlivé" rozhodnutia.
Uviedla tiež, že zvažuje zvýšenie ciel na dovoz veľkých motorových vozidiel, čo by najviac zasiahlo nemeckých výrobcov. Nemecký vývoz vozidiel s motorom s objemom 2,5 litra alebo väčším do Číny dosiahol v minulom roku 1,2 miliardy USD.
Francúzska ministerka obchodu Sophie Primasová uviedla, že daň z brandy "sa zdá byť odvetným opatrením" po rozhodnutí Európskej únie zvýšiť clá na čínske elektromobily. Uviedla, že takýto druh odvetných opatrení by bol "neprijateľný" a "úplne v rozpore" s pravidlami medzinárodného obchodu, a dodala, že Francúzsko bude spolupracovať s Európskou úniou, aby podniklo kroky v rámci WTO.
Francúzsko bolo považované za cieľ brandy Pekingu kvôli jeho podpore ciel na elektrické vozidlá vyrobené v Číne. Dodávky francúzskeho brandy do Číny dosiahli v minulom roku 1,7 miliardy USD a predstavovali 99 % dovozu tohto destilátu do krajiny.
Od 11. októbra budú musieť importéri brandy z EÚ zložiť bezpečnostné zálohy vo výške 34,8 % až 39 % z hodnoty dovozu, čo je reakcia Číny na rozhodnutia EÚ týkajúce sa clien na elektrické vozidlá. Francúzski výrobcovia brandy vyjadrili, že táto situácia je jasným znakom, že Čína reaguje na európske kroky. Prezidentská kancelária Emmanuela Macrona označila vyšetrovanie brandy zo strany Číny za "čistú odplatu".
Opatrenia spôsobujú pokles akcií francúzskych spoločností, ako sú LVMH a Pernod Ricard, pričom niektoré z nich musia platiť najvyššie zálohy. Očakáva sa, že zvýšené náklady na dovoz by mohli spôsobiť 20 % nárast cien pre čínskych spotrebiteľov. Napriek súčasným ťažkostiam na trhu sa však nezaznamenáva zásadná zmena dopytu po brandy. Rokovania medzi Čínou a EÚ pokračujú, pričom EÚ je otvorená diskusii o alternatívach aj po uložení ciel.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies