Napriek tomu, že je nákup na e-shopoch už relatívne bežnou súčasťou životov spotrebiteľov, v období novoročných výpredajov prichádza k ich nárastu. Zvyšujúci sa dopyt využívajú okrem iných aj e-shopy, ktoré nemajú príliš dobrú reputáciu a spoliehajú sa na to, že si spotrebitelia riadne neoveria, kto je predávajúci a akú spätnú väzbu na neho zákazníci uvádzajú v recenziách.
„Dôrazne odporúčame, aby si spotrebitelia pred každým nákupom, najmä na internete, riadne preverili predávajúceho a predišli tak zbytočným komplikáciám,“ radí Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Kontrolou sa rozumie najmä overenie reputácie predávajúceho, ktorú je možné overiť na nezávislých recenzných portáloch. „Na začiatok postačí zadať názov e-shopu alebo spoločnosti do vyhľadávača,“ radí Hekšová a dodáva: „Následne si spotrebitelia môžu nájsť, čo o spoločnosti píšu spotrebitelia, ktorí od nej už nakúpili.“ V prípade, že sú recenzie negatívne, odporúčame sa takýmto obchodom vyhnúť. Pokiaľ e-shop nie je známy a recenzie nie je možné dohľadať, je dôležité zvážiť riziká, ktoré môže nákup priniesť a výhody, ktoré môže spotrebiteľ dostať, napríklad v podobe lepšej ceny.
V týchto recenziách je potom relatívne jednoduché zistiť, či sa obchodník
problémami zaoberá alebo nejaví záujem o prozákaznícky prístup.
V prípade nákupov cez internet môže vzniknúť množstvo
problémov, ktoré je potrebné s predávajúcim riešiť, od
dodania (zmena termínu, chybná adresa či problémy s doručením),
cez kvalitu dodaného tovaru (iný tovar, menej kvalitný ako
spotrebiteľ podľa popisu a fotografií predpokladal), až po
prípadné reklamácie vád, ktoré sa na veci prejavia v záručnej
dobe dvoch rokov od prevzatia tovaru.
„Okrem samotných recenzných portálov, ktorých je celé množstvo, sa
spotrebitelia, predovšetkým tí, ktorí objednávajú aj z českých
e-shopov, môžu pozrieť na našu službuVašeStížnosti.cz, kde evidujeme sťažnosti na tisíce obchodníkov,“ radí Eduarda Hekšová. „V prípade, že na obchodníka evidujeme viac sťažností a tento
obchodník nekomunikuje, prípadne uvádzame, že ide o anonymný
e-shop, nie je možné nákup odporučiť,“ upresňuje Hekšová. Najmä pri anonymných e-shopoch je potom problém
s vymáhateľnosťou práva, pretože spravidla nie je známy
ani štát, v ktorom obchodník sídli. V takom prípade je síce
možné brániť sa súdnou cestou, avšak s ohľadom na náklady
a samotnú vymáhateľnosť práva voči neznámej osobe je
šanca na úspech minimálna.
Pokiaľ e-shop nekomunikuje, ale sídli v Európskej únii, je možné sa obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum a samotná vymáhateľnosť práva je oveľa vyššia, hoci nie je stopercentná. Stopercentnú úspešnosť vymáhania práva, bohužiaľ, nie je možné zaručiť pri žiadnom e-shope, avšak v prípade nákupu na overených e-shopoch je pravdepodobnosť oveľa vyššia. Spotrebitelia tak samotnou kontrolou môžu predísť zbytočným problémom. Rovnako tak môžu predávajúci predísť problémom komunikáciou so spotrebiteľmi.
Čo robiť v prípade, keď e-shop nekomunikuje? „Spotrebitelia sa v prípade problémov s e-shopom môžu pokúsiť o alternatívne riešenie sporu. Návrh na začatie tohto konania budú adresovať príslušnému orgánu, ktorý rokovanie sprostredkuje. V prípade nákupu spotrebného tovaru prostredníctvom internetu je takýmto orgánom Slovenská obchodná inšpekcia. Ak ani tu spotrebitelia neuspejú, neostáva im iné, ako svoj nárok uplatniť na súde,“ uzatvára riaditeľka dTestu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies