Čiarový kód bol jednou z 50 vecí, ktoré vytvorili svetové hospodárstvo, ale prichádza nová revolúcia. Každý deň sa naskenuje viac čiarových kódov ako vyhľadáva v Google. Nebudú tu však už dlho, tu je to, čo bude nasledovať.
Každý deň sa na celom svete naskenuje desať miliárd čiarových kódov. Od ich zavedenia pred 50 rokmi priniesli revolúciu do spôsobu podnikania.
Keďže sa však zvyšuje dopyt po ďalších informáciách o našich výrobkoch, nastal čas na novú revolúciu. Aspoň si to myslí Globálna agentúra pre štandardizáciu čiarových kódov GS1.
Sú QR kódy ďalšou revolúciou v maloobchode?
Podľa slov Renauda de Barbuata, prezidenta a generálneho riaditeľa GS1, spoločnosť GS1 vytvorila čiarový kód novej generácie, ktorý by mal byť plne implementovaný koncom roka 2027. V podstate ide o QR kód, v ktorom je ukrytý čiarový kód.
Maloobchodníci budú môcť naskenovať kód QR, aby mali prehľad o stave zásob a dátume spotreby, a spotrebitelia si budú môcť pozrieť podrobnejšie informácie o zložkách, dodávateľskom reťazci, používaní a recyklácii.
„Jedno skenovanie, nekonečné možnosti,“ hrdo vyhlásil Renaud.
GS1 už má na palube niektoré zo svetových maloobchodných gigantov, ktoré sa na tento prechod chystajú. Spoločnosti ako Carrefour, Lidl, Procter and Gamble, L'Oreal, PepsiCo a Nestlé podpísali spoločné vyhlásenie podporujúce prechod na QR kódy.
Prečo potrebujeme zmeniť čiarový kód?
Prechod na novú infraštruktúru je v konečnom dôsledku vždy spojený s nákladmi, ale Renaud je presvedčený, že je pre podniky všetkých veľkostí rýchlo dosiahnuteľný a prinesie aj rýchlu návratnosť.
„Prvým malým maloobchodníkom na svete, ktorý zaviedol QR kódy podporované systémom GS1, je predajňa lahôdok v Brazílii s tromi predajňami."
„Za dva mesiace s podporou GS1 a poskytovateľov riešení implementovali túto technológiu a prínosom pre nich bolo lepšie riadenie zásob - znížili množstvo odpadu o 50 %.“
Okrem efektívnosti podnikania GS1 dúfa, že nové QR kódy budú mať aj pozitívny vplyv na životné prostredie.
Výrobcovia môžu napríklad zaviesť QR kód počas najbližšej pravidelnej zmeny dizajnu výrobku a vďaka tomu, že všetky informácie sú prístupné online prostredníctvom QR kódu, je možné ich kedykoľvek jednoducho aktualizovať bez potreby opätovnej tlače obalu výrobku.
Istá vodárenská spoločnosť v Južnej Kórei úplne odstránila plastové etikety zo svojich fliaš pridaním QR kódu na uzáver fľaše.
„Veríme, že vďaka väčšiemu množstvu informácií budú spotrebitelia schopní robiť inteligentnejšie rozhodnutia [...] a to ovplyvní výrobky a tie sa postupne stanú udržateľnejšími,“ povedal Renaud.
Revolúcia v zdravotníctve
Okrem QR kódov vyvinutých pre maloobchod použila spoločnosť GS1 rovnakú technológiu aj pre zdravotníctvo, a to v rámci tzv. dátovej matice GS1.
„Na svete máme 70 krajín, ktoré majú predpisy vyžadujúce používanie dátovej matice GS1 na identifikáciu farmaceutických výrobkov alebo zdravotníckych pomôcok,“ vysvetľuje Renaud.
„Vďaka lepším logistickým procesom v nemocnici nielenže ušetríte peniaze, ale môžete tiež zvýšiť bezpečnosť pacientov, pretože presne viete, ktorý liek bol komu podaný. Takže máte úplnú sledovateľnosť a v konečnom dôsledku to pomáha zlepšiť výsledky pacientov.“
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies