Brázdenie dolu svahom po „manchestri“ na čerstvom vzduchu je lákadlom pre deti, ako aj dospelých. Aby ste však mohli stráviť svoje voľné dni na lyžiach, musia pracovníci stredísk usilovne pracovať už pred zimnou sezónou. Kedy sa stredisko začne pripravovať na zimu a aké úkony pracovníci vykonávajú?
„Prípravana zimnú sezónu začala už na jar po ukončení lyžiarskej sezóny a pokračovala po úspešnom ukončení letnej sezóny strediska a bikeparku. Súčasťou príprav je generálna oprava vlekov, vďaka ktorej vleky zabezpečia komfort a vyššiu bezpečnosť lyžiarov. Viaceré vleky prešli opravou väčších rozmerov ako sa očakávalo a preto dúfame, že to návštevníci ocenia,“ hovorí Marianna Luka z lyžiarského strediska Malinô Brdo.
Stredisko nakúpilo
aj nové zasnežovacie delá. „Vďaka novým delám vieme rýchlejšie vysnežiť zjazdovky. Bez
rekonštrukcie zasnežovacieho potrubia a navýšeniu
elektrického výkonu trafo stanice by to však nemalo požadovaný
efekt. Mnohé z týchto úprav návštevník neuvidí, ale
pocíti ich na svojej spokojnosti,“ dodáva Luka.
V Tatrách začínajú s prípravami o niečo neskôr. „Na zimnú prevádzku sa pripravujeme prakticky od skončenia letnej sezóny. Chystáme a kontrolujeme zasnežovaciu infraštruktúru, zjazdovky a snežné pásové vozidlá,“ vysvetľuje Marián Galajda, šéf komunikácie Tatry mountain resorts. Jednou z priorít tatranských stredísk je bezpečnosť lyžiarov. „Okrem pravidelnej jesennej údržby lanoviek sme nainštalovali bezpečnostné prvky na zjazdovky,“ dopĺňa Galajda.
O Valčiasnku dolinu sa stará celoročne patentová kosačka, ktorá kosí celé stredisko a v zime dokáže odpratávať sneh. „S celoročnou údržbou nám pomáha kosačka Spider, ktorá zdolá strmé kopce, hrubšie trávnaté porasty ale i krovie,“ hovorí vedúci strediska Snowland pán Ladislav Cisárik.
Jedinečnosť tejto diaľkovo ovládateľnej kosačky spočíva v patentovanom systéme zníženého ťažiska, ktorý zabezpečuje výbornú manévrovateľnosť. „Oceňujem najmä jej schopnosť 360° otáčania sa. Nemusíte udržiavať jeden smer, ale môžete sa s ňou pohybovať krížom krážom,“ pokračuje Cisárik. Snowlandu šetrí aj pracovnú silu, ktorú môže využívať inde.
„Koscovi s krovinorezom sa v exponovaných terénoch pohybuje ťažko. Kedysi prudký terén po pod vlekmi kosili 3 kosci, dnes však používame len túto kosačku. Počas jesene ju v prípade priaznivého počasia využívame každý deň,“ uzatvára Cisárik, ktorý sa zároveň teší na zahájenie tohto ročnej sezóny a prvých lyžiarov.
Okrem štandardných príprav niektoré lyžiarské strediská renovujú „vozový park“. Trúfali by ste si odhadnúť koľko stojí taký ratrak? Určite záleží od modelu a vlastností. Každopádne nejedná sa o lacnú záležitosť. Horské stredisko Vysoké Tatry investovalo do úplne nového ratraku Prinoth Leitwolf takmer pol milióna Eur. Ten prispeje skvalitneniu prípravy lyžiarskych tratí. Jeden ratrak pribudol aj na Maline Brde.
„K minuloročnému novučkému ratraku túto sezónu pribudol repasovaný ratrak rovnakej značky Prinoth. Tieto ratraky sa postarajú o kvalitnú snehovú prikrývku zjazdoviek a vďaka nim si lyžiari užívajú ideálny „manchester,“ dopĺňa Marianna Luka. Novinkou v Jasnej je nová kabínka A6, ktorá prepraví lyžiarov 5 krát rýchlejšie z Bielej púte na Priehybu v porovnaní s predchádzajúcou prepravou sedačky a twinlineru.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies