Krátko po polnoci 8. marca 2014 sa Boeing 777 vzniesol do vzduchu z Kuala Lumpuru a postupne stúpal do určenej cestovnej výšky. "Dobrú noc, malajzijské tri sedem nula" bola to posledná správa, ktorá bola prijatá od letu MH370 spoločnosti Malaysia Airlines.
Od chvíle, keď sa lietadlo počas rutinného letu do Pekingu prudko vychýlilo z kurzu a zmizlo, uplynulo desať rokov. Aj napriek jednému z najväčších a najdrahších medzinárodných pátraní v histórii zostáva jedna z najväčších záhad letectva stále nevyriešená.
Ako však môže sofistikovaný Boeing 777 - vybavený modernými prístrojmi pre éru globálneho satelitného sledovania a neustálej komunikácie - jednoducho zmiznúť?
"Každé ďalšie výročie bolo menej o osobnej strate a viac o tom, že ešte stále nemám odpovede na to, čo sa s letom naozaj stalo," hovorí Naren ktorého manželka bola na palube lietadla. "Vedieť, čo sa s lietadlom stalo je stále veľmi dôležité. Je to otázka, ku ktorej sa raz za čas vraciam s pocitom rozrušenia, dokonca frustrácie. Možno sa to už nikdy v živote nedozviem," dodal Naren.
V dňoch po zmiznutí lietadla bolo k dispozícii veľmi málo informácií. V nasledujúcich týždňoch, mesiacoch a rokoch pomohli zúžiť pátranie fragmenty dôkazov získaných zo satelitných údajov, radarového sledovania a dokonca aj analýzy oceánskych prúdov. Zároveň však viedli k veľmi odlišným teóriám.
Tie sa pohybovali od pilota, ktorý "zlyhal", až po sabotáž a konšpirácie, podľa ktorých bol let zostrelený alebo "zmizol" prostredníctvom nekalej vládnej agentúry a pristál na neznámom mieste. Skúmali sa aj menej dramatické, neľudské faktory vrátane poruchy elektrického prúdu, požiaru alebo náhleho zníženia tlaku v pilotnej kabíne.
Od roku 2014 sa začali tri oficiálne vyšetrovania: bezvýsledné podmorské pátranie pod vedením Austrálie, malajzijské policajné vyšetrovanie a najnovšie malajzijské oficiálne vyšetrovanie nehody, ktoré v roku 2018 vypracovalo takmer 500-stranovú správu. Žiadne z nich neurčilo príčinu zmiznutia lietadla.
Tie isté otázky z roku 2014 zostanú nezodpovedané aj v roku 2024. Hlavnou z nich je, prečo lietadlo zdanlivo kontrolovane odbočilo z kurzu smerom k Indickému oceánu a prečo sa odmlčali dve kľúčové komunikačné a sledovacie zariadenia lietadla.
Sylvia Spruck Wrigleyová, autorka knihy Záhada malajzijského letu 370 a série dvoch kníh o zmiznutiach lietadiel Bez stopy, hovorí, že hoci sa to možno nikdy neuzavrie, letecký priemysel sa už z tragédie veľa naučil a zaviedol nové bezpečnostné pravidlá.
Európa a Spojené kráľovstvo odvtedy nariadili, aby bol k lietadlu pripevnený ďalší nízkofrekvenčný podvodný rádiolokátor, ktorý pomáha pátracím a záchranným zložkám lokalizovať preživších na mori, a aby bol schopný vysielať plnou silou najmenej 90 dní, pričom doteraz to bolo 30 dní. Takisto sa usiluje o to, aby hlasové záznamníky v pilotnej kabíne uchovávali 25 hodín údajov, a nie iba dve hodiny.
Aj po desiatich rokoch nezodpovedaných otázok sa na internete naďalej množia teórie a proti-teórie, ktoré sa snažia vyplniť informačné vákuum.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies