BRATISLAVA - Zavedenie povinnej školskej dochádzky pre deti cudzincov či venovanie pozornosti čerpaniu eurofondov odporúča svojmu nástupcovi minister školstva Daniel Bútora. Na utorkovej tlačovej konferencii potvrdil, že sa s možným ministrom Tomášom Druckerom už stretol.
"Nepristúpili sme k povinnému zavedeniu školskej dochádzky od tohto septembra, ale moje odporúčanie pre budúceho ministra je, aby k tomuto pristúpil na budúci rok. Myslím, že by to nemalo byť len pre ukrajinské deti, ale pre deti všetkých cudzincov," povedal Bútora.
Priblížil, že s nominantom na ministra sa stretol viackrát. Podrobnosti nechcel rozoberať. Podotkol, že ak by mal záujem o jeho poradenstvo, je k dispozícii. Zároveň pripomenul, že dosah na kvalitu vzdelávania majú okrem ministerstva aj samotné školy, ktorým treba vytvárať podmienky na prácu.
Za dôležitú považuje kurikulárnu reformu, keďže ide o prípravu vzdelávania na nasledujúce desiatky rokov. "Je to obrovská úloha a myslím, že to je na dobrej ceste," zhodnotil minister. Štátny tajomník Slavomír Partila v tejto súvislosti napríklad pripomenul potrebu nového zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve.
Ministerstvo sa počas vlády odborníkov venovalo aj problémom vysokého školstva. "Snažili sme zadefinovať aj nový dlhodobý zámer rozvoja vysokých škôl, kde súčasťou bol aj nový spôsob financovania vysokých škôl, a to zavedenie tzv. výkonnostných zmlúv, zmena pomerov v rámci financovania vedy, výskumu a ďalších oblastí vzdelávania a ďalších oblastí v rámci pôsobenia vysokých škôl," priblížil štátny tajomník Michal Fedák. Verí, že atraktívnosť vysokých škôl pomôžu zlepšiť aj financie, ktoré by mali prísť v najbližších troch rokoch.
Rezort tiež pripravil kódex vedeckej etiky a integrity, ako aj akčný plán implementácie cestovnej mapy výskumných infraštruktúr. Ministerstvo dokumenty necháva pripravené pre budúcu vládu. Okrem iného riešilo aj tému celoživotného vzdelávania, kde sa podľa Bútoru už pripravil návrh nového zákona.
Ministerstvo sa venovalo aj problematike kritického myslenia, hoaxom či bezpečnosti na školách. Bútora pripomenul, že je dôležité, aby sa deti v školách cítili dobre. "Pre nás to je obrovská téma, ako podporiť sociálne zručnosti, emočnú inteligenciu a vôbec duševné zdravie na školách... Dôležité je, aby každý učiteľ si bol vedomý, že to je téma každého jednotlivého učiteľa, nie iba nejakých psychológov na školách," zhrnul Bútora. Pripomenul, že v spolupráci s políciou sa rieši aj bezpečnosť na školách.
V súvislosti s prevenciou šikany LGBTI+ komunity by podľa jeho slov celý vzdelávací program mal smerovať k tomu, aby v triedach a v školách bola klíma, ktorá je bezpečná a zahŕňa v sebe prijatie, nie vylučovanie a nálepkovanie.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies