BRATISLAVA - Národná linka na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K pomáha už tri roky rýchlo a účinne tým najzraniteľnejším svojou podporou, poradenstvom a častokrát aj krízovou intervenciou. Je anonymná, zameraná na cielenú podporu tých, ktorí ju potrebujú. Klientmi sú deti a mladí ľudia, ktorí prežívajú akúkoľvek formu násilia alebo majú nejaký problém, ohľadom ktorého sa chcú poradiť s odborníkmi.
„Prvé deti nás kontaktovali zo zvedavosti, testovali našu novú službu či mobilnú aplikáciu. Avšak onedlho, po spustení propagačnej kampane, sa počet kontaktov rapídne znásoboval. Kontakt s deťmi v núdzi, v ohrození, s potrebami či problémami, s ktorými sa na nás obracajú, nás naučil nazerať na život pohľadom detí a mladých ľudí,“ zaspomínal si na začiatky Andrej Kostanjevec, vedúci Národnej linky na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorý sa aktívne podieľal na spúšťaní linky pred tromi rokmi. Zo skupiny odborníkov, ktorí mali na začiatku iba hmlisté predstavy o tom, kam ich nové poslanie dovedie, je dnes stabilný profesionálny tím konzultantov.
„Dnešná uponáhľaná doba často nedáva priestor rodičom či učiteľom rozprávať sa s deťmi o ich problémoch, trápeniach a pocitoch a pre to tieto deti vyhľadávajú priestor, ktorý im ponúkajú anonymné linky pomoci. Jedným z cieľov národnej linky je povzbudzovať a podporovať deti k bližšiemu a pevnejšiemu kontaktu s rodičmi a inými blízkymi osobami,“ uviedol štátny tajomník Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Peter Pamula.
Od spustenia Národnej linky na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K, od 30. apríla 2021, kontaktovalo konzultantov cez čet viac ako 6 500 ľudí dovedna viac ako 20-tisíc-krát. Približne v tretine prípadov to boli osoby do 12 rokov. Prostredníctvom e-mailu sa na konzultantov obrátilo viac ako 170 ľudí. Medzi najčastejšie témy, s ktorými sa klienti obracajú na národnú linku, patria samota, sociálna izolácia, šikana a kyberšikana, smútok, depresívne stavy, vzťahy s rodičmi, vzťahy s rovesníkmi, prvé lásky, absencia blízkej dospelej osoby, s ktorou by sa vedeli o svojich problémoch porozprávať. Častou témou rozhovorov je aj sebapoškodzovanie detí.
„Linka bola zriadená v rámci národného projektu Podpora ochrany detí pred násilím, ktorý bol ukončený na konci minulého roka. Na začiatku tohto roka sa nám vďaka novému projektu v rámci programu Slovensko podarilo zabezpečiť ďalších viac ako šesť miliónov eur z európskych zdrojov tak, aby mohla táto forma pomoci najzraniteľnejším bezproblémovo a bez prerušenia pokračovať. Vďaka patrí hlavne zamestnancom Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorí deťom a mladým ľudom v problémoch cez čet priamo pomáhajú a sú ochotní naďalej pokračovať v tomto neľahkom poslaní,“ povedal generálny riaditeľa a generálny tajomník služobného úradu Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny Peter Ormandy.
Linka tu nie je iba pre deti, ktoré bezprostrednému násiliu čelia. Môžu sa na ňu obrátiť aj deti alebo mladí ľudia, ktorí poznajú vo svojom okolí mladého človeka s problémom a chcú mu pomôcť. Rovnako tak môžu národnú linku kontaktovať aj dospelí klienti s podnetom alebo konzultáciou k riešeniu prípadu násilia na dieťati. Národná linka poskytuje v prvom rade poradenstvo, prevenciu a aj krízovú intervenciu online dištančnou formou prostredníctvom četovej a mailovej komunikácie. Pomoc poskytuje všetkým klientom bezplatne a v nepretržitej prevádzke 24 hodín denne, 7 dní v týždni.
Deti a mladí ľudia sa môžu obrátiť na národnú linku prostredníctvom webovej stránky www.viacakonick.sk použitím akéhokoľvek webového prehliadača či už v počítači alebo na mobilnom zariadení. Na tejto webovej stránke nájdu informácie o pravidlách pomoci čiže dôležité informácie o tom, ako národná linka funguje, čo môže od nej klient očakávať a pod. Sú tam uvedené aj podrobné návody ako vymazať históriu prehliadania v jednotlivých typoch prehliadačov, aby nebolo možné na strane klienta vystopovať jeho návštevu na webovej stránke národnej linky. Deti a mladí ľudia sa môžu skontaktovať s konzultantmi národnej linky aj prostredníctvom mobilnej aplikácie, ktorú je možné bezplatne si stiahnuť či už do mobilného telefónu alebo do tabletu. Pre e-mailovú komunikáciu s klientami slúži adresa pomoc@viacakonick.gov.sk.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies