NITRA: Kraje sa neboja, že autodopravcovia odídu inam
Zvyšovanie daní z motorových vozidiel čaká autodopravcov vo všetkých samosprávnych krajoch. Potvrdil to dnes v Nitre predseda Združenia samosprávnych krajov Slovenskej republiky – SK 8 Tibor Mikuš. Ten po rokovaní združenia skonštatoval, že aj kraje, ktoré doteraz výšku dane neupravili, plánujú zvýšiť jej sadzbu v priemere o desať percent.
Podľa Mikuša je zvyšovanie dane pre kraje mimoriadne dôležité a pre dopravcov bude znamenať minimálnu záťaž. „V každom prípade to zvýšenie dane na úrovni desať percent predstavuje zvýšenie nákladov na motorové vozidlo typu ťažké nákladné motorové vozidlo, kamión, na úrovni dvoch až troch promile ročne. Čiže, absolútne zanedbateľné číslo pri celkových nákladoch na motorových vozidlo a predstavuje to iba čiastku z marže, s ktorou dopravcovia podnikajú,“ uviedol Mikuš.
Predsedovia krajov autodopravcom zároveň pripomínajú, že sa musia podieľať na opravách ciest, ktoré sú prevádzkou ich nákladných áut ničené. „Na jednej strane sa veľa pozornosti venuje autodopravcom, ja si ich vážim, zamestnávajú ľudí, ale na druhej strane je tu občan. Ak nám rozbijú cesty II. a III. triedy do takého štádia, že už tade osobné autá neprejdú, tak potom začne problém a to je problém občanov, konkrétnych občanov konkrétnych obcí, dedín. To je náš absolútny a prvý záujem,“ zdôraznil predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica. Podobný názor má aj Mikuš. „Ak dopravcovia hovoria o svojich problémoch, my sme tu preto, aby sme zastávali záujmy všetkých občanov našich krajov a nielen dopravcov. Spravodlivosť je v tom, že každý podľa svojho podielu na tom, ako prispieva k opotrebovaniu tej cesty, musí prispievať aj na jej opravu,“ skonštatoval.
Podľa predsedov krajov sú neopodstatnené obavy z toho, že sa autodopravcovia pre vyššie dane preregistrujú do regiónov s nižšou sadzbou. „K nejakému masívne presunu autodopravcov do iných krajov nedôjde. Je to skutočne úsmevné, lebo ak by to tak bolo, tak všetci dopravcovia sú dnes v jednom z východoslovenských krajov, kde sú dneska najnižšie dane a nie je tomu tak,“ povedal Belica. Zároveň pripomenul, že ani desaťpercentné zvýšenie sadzby dane z motorových vozidiel neprinesie do regionálnych pokladní toľko peňazí, koľko kraje potrebujú na opravy ciest. „Nepokryje to ani náklady na údržbu ciest. Príjmy tvoria 60 až 70 percent všetkých nákladov, ktoré sa týkajú údržby ciest a cestovania našich občanov,“ povedal.
Predsedovia samosprávnych krajov sa dnes v Nitre zhodli aj na tom, že chcú z ciest II. a III. triedy vylúčiť všetku nákladnú dopravu, ktorá na nich nemá čo robiť. Na túto tému chce predseda SK-8 rokovať s ministrom dopravy pôšt a telekomunikácií SR Jánom Figeľom. „Čo sa týka rezortu dopravy, je to otázka vylúčenia ťažkej nákladnej dopravy z ciest II. a III. triedy. Konštatujeme neustále poškodzovanie zhruba 15 až 25 percent ciest v každom kraji neoprávnenou kamiónovou dopravou. Chceme generálne riešenie pre celé Slovensko, aby bola z týchto ciest vylúčená, neoprávnená doprava, teda tá, ktorá nemá začiatočnú alebo konečnú stanicu na ceste II. a III. triedy.
Zdroj: TASR
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies