BRATISLAVA - Tento týždeň schválil Európsky parlament (EP) návrh na zníženie emisií oxidu uhličitého (CO2) z nových automobilov do roku 2030.
Europoslanci a zástupcovia ministrov členských štátov sa dohodli na znížení emisií z nových osobných automobilov do roku 2030 až o 37,5 %.
Európska komisia pôvodne navrhovala zníženie emisií o 30 %. Emisie oxidu uhličitého z ľahkých úžitkových vozidiel (dodávok) by však do roku 2030 mali klesnúť o 31 %. Informovala o tom tlačová atašé EP v Bratislave Ivana Janíková.
Doprava je podľa Európskeho parlamentu jediné významné odvetvie v EÚ, v rámci ktorého emisie skleníkových plynov nezaznamenali od roku 1990 žiaden výraznejší pokles.
Sú čísla reálne?
Podľa údajov jednej Európskej environmentálnej agentúry sa zo všetkých druhov dopravy podieľa na emitovaní skleníkových plynov v najväčšej miere cestná doprava (72,9 % v roku 2016), ktorá je zároveň zodpovedná za 20 % celkových emisií skleníkových plynov v EÚ.
Nariadenie zároveň požaduje, aby sa emisie automobilov posudzovali počas celého ich životného cyklu s využitím metodiky EÚ. Komisia by na základe schváleného textu mala do roku 2023 posúdiť reálnosť vypracovania spoločnej metodiky hodnotenia a jednotného vykazovania údajov a prípadne predložiť v tejto veci legislatívny návrh.
Nulové emisie
Výrobcom automobilov, ktorých priemerné emisie prekročia stanovené limity, bude vyrubený takzvaný poplatok za nadmerné emisie. Európska komisia do roku 2023 odporučí, či by tieto poplatky mali byť využité na financovanie spravodlivého prechodu k mobilite s nulovými emisiami a na podporu rozvoja zručností pracovníkov automobilového priemyslu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies